Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
ljusramp fråga
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 2 gånger
ljusramp fråga
någon om vet om man kan bygga om en ljusramp som har nu 2 st 58w tror jag att det är, 120 långa..
till typ 4 st 36w istället??
till typ 4 st 36w istället??
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: ljusramp fråga
Hur menar du? Menar du att göra om det elektriska eller den rent tekniska installationen?johan_86 skrev:skrev fel.. menade till 4 st 18w
Och varför?
Jag vet att många protesterar, men jag anser att det är väldigt enkelt att bygga sin egen ramp, med den kombination av rör som är mest praktisk. Det 'elektriska' är faktiskt rätt enkelt. Man får naturligtvis inte göra rena dumheter (då gäller inte brandförsäkringen) men man får faktiskt göra sådant här 'om man kan'.
Ett ämne för en workshop kanske?
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

jag menade om man kan ta komponenterna och bygga till så att det blir 4 st 18w rör istället för 2 st 58w.LarsÖ skrev:Hur menar du? Menar du att göra om det elektriska eller den rent tekniska installationen?johan_86 skrev:skrev fel.. menade till 4 st 18w
Och varför?
Jag vet att många protesterar, men jag anser att det är väldigt enkelt att bygga sin egen ramp, med den kombination av rör som är mest praktisk. Det 'elektriska' är faktiskt rätt enkelt. Man får naturligtvis inte göra rena dumheter (då gäller inte brandförsäkringen) men man får faktiskt göra sådant här 'om man kan'.
/Lars
för att jag har 2 st dubbelljusramper med 58w 120cm lysrör..
och mitt vivarium bygge är 90cm.. och därför ville jag ha ljusramp med 60cm rör istället. så om det går att sätta i fler och svagare watt lysrör
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
LarsÖ skrev:Hur menar du? Menar du att göra om det elektriska eller den rent tekniska installationen?johan_86 skrev:skrev fel.. menade till 4 st 18w
Och varför?
/Lars
Ska man vara riktigt hårddragen så får man igentligen inte ens byta ut lysröret själv. Det gäller dock fasta installationer. Men som sagt det är väl samma som att 90% har kört för fort med bilen nångång.
Till frågan så kan du "kapa" ner rör storleken, men vet inte om det går att seriekoppla två lysrör. Och eftersom du har en ganska stor skillnad mellan ballast och lysrör så kanske röret går fortare sönder. Men dom nya elektriska ballasterna ska nog fungera men dom gamla med glimtändare är jag mer tveksam till. Så jag TROR att man måste ha en ballast per lysrör.
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

jaha ok.. det var ju synd.
jag som tyckte att det hade varit en sån bra ide och bara köpt fler lysrörs kontakter och bara kopplat ihopa allt..
hade varit en smidig ide om man kunde haft använt sig utav sakerna som man har såendes bara.
jag som tyckte att det hade varit en sån bra ide och bara köpt fler lysrörs kontakter och bara kopplat ihopa allt..
hade varit en smidig ide om man kunde haft använt sig utav sakerna som man har såendes bara.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Varit och kollat lite, om du ska seriekoppla lysrör så måste då dom två lysrören vara lika kraftiga som det stora, och du måste ha två glimtändare ett för varje rör. Antar du har T5 rör som är 115cm 58w, annars är det 120cm t8 36w.
Så då T5 2x29w eller T8 2x18w.
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

jaha ok. ja men det var tanken isf att det skulle bli. det är en bubbelramp så det måste vara 2x 36w t8 då. så att 4st 18w bör ju gå då.Exelon skrev:Varit och kollat lite, om du ska seriekoppla lysrör så måste då dom två lysrören vara lika kraftiga som det stora, och du måste ha två glimtändare ett för varje rör. Antar du har T5 rör som är 115cm 58w, annars är det 120cm t8 36w.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Det är rätt vanligt att man har en drossel (reaktor) för två rör. Men fyra rör på en drossel tror jag är i överkant (har aldrig provat det)johan_86 skrev:jaha ok. ja men det var tanken isf att det skulle bli. det är en bubbelramp så det måste vara 2x 36w t8 då. så att 4st 18w bör ju gå då.Exelon skrev:Varit och kollat lite, om du ska seriekoppla lysrör så måste då dom två lysrören vara lika kraftiga som det stora, och du måste ha två glimtändare ett för varje rör. Antar du har T5 rör som är 115cm 58w, annars är det 120cm t8 36w.
18W rör är det samma som som 20W (i tidigare utförande). En 36W eller 40W reaktor klarar alltså två seriekopplade 18W rör. Detta gäller de gamla hederliga magnetiska drosslarna. Elektroniska drosslar är gjorda för ett eller två rör, och ska kopplas så.
Jag har rätt många hemmagjorda ramper med olika rörkonfigurationer. Min erfarenhet av elektroniska reaktorer är dålig, och jag kommer successivt att gå över till magnetiska. De magnetiska är så mycket billigare att du kan köra med en uppsättning för vinter- och en för sommarbruk. Dom värmer ju, och det är bra att ha dom under terrariet på vintern, men koppla över lysrören till reaktorer som sitter skilt från terrariet på sommaren. Dom måste inte sitta tillsammans med rören i reflektorn, alltså (vilket de elektroniska måste).
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet