Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

DIY bakgrunder och moduler

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: DIY bakgrunder och moduler

Inlägg av MattiasS »

Du hittar jag inte länken men, eftersom mitt huvud intresse har varit akvarium, så har man "hittat" lite tips och trix om diy bakgrunder.
Och det finns många sätt, men två som jag har snappat upp som är relativt enkla. Du gör som ditt steg 1-2. Sen tar du och bygger en ram som är lika stor som burken/karet.
Sen tar du epoxi "båtplast" och gjuter första lagret utan några fibrer sen nästa har du i glasfiber så du får styrka i bakgrunden och tills du har fått den tillräckligt tjock.
Fördelar är att den är mycket lätt och stark och tar lite plats, nackdelar är att epoxi är dyrt och man måste ha på husfix,husrep,finbetong osv och färgpigment och akrylpolymer för styrka och fukttåligare.

Sen vet jag att vissa använder latex och gör en form av klippan och gjuter i betong,husfix med akrylpolymer då får du direkt formen och kan färga bakgrunden direkt.
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Inlägg av Illustratören »

Har fortsatt mitt sökande efter info kring byggande av egen bakgrund och inväntar material att gjuta i.
Materialet ska vara giftfritt och är en typ av akrylharts, kommer ge mig på att göra en konstgjord bakgrund till ett exo-terras 30x30x45.
Hoppas jag får hem allt lagom till helgen så jag kan börja testet.

Har gjord tester med att gjuta i plast och det fungerade rätt bra, tekniken är ju nästan densamma så jag tror det borde lyckas.
Här är lite bilder på tester jag gjort i att gjuta med transparent plast:
Bild
Bild
Bild
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Kan meddela att jag nått ett riktigt bra resultat, har kostat endel att pröva sig fram och jag har experementerat endel med material och lösningar.
Kan tyvärr meddela att det blir rätt dyrt att skapa en enda bakgrund med den tekniken jag använder, och det är svårt att lyckas om man inte har arbetsutrymme och erfarenhet.
Det som drar iväg i kostnad är silikonformarna som man måste göra. Silikon är dyrt vilket leder till en stor kostnad för formen, men har man gjort en form är det en frågan om tid och rätt material.

Här är en försmak!
Den mörkare stenen till höger är den riktiga.
Bilagor
Detta är den första lilla modulen jag fått till. Det är det första avgjutningsförsöket och det blev rätt bra. Fick några små luftbubblor och sprickor men det var en ren amatörmiss från min sida =-)
Detta är den första lilla modulen jag fått till. Det är det första avgjutningsförsöket och det blev rätt bra. Fick några små luftbubblor och sprickor men det var en ren amatörmiss från min sida =-)
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Har gjort fler avgjutningar.
Av sex avgjutningar blev fyra bra, nu har jag förbrukat allt material jag hade hemma så jag måste köpa mer. Jäklar va de drar iväg pengarmässigt!
Ska se om jag hinner med en sväng förbi ett grustag i helgen för att hämta hem ett gäng snygga stenar innan snön börjar falla. Måste lägga upp ett lager med avgjutningsobjekt om det ska bli någonting av detta. Kommer fokusera på mindre stenar i början, för att sedan gå upp i storlek allt eftersom. Just nu letar leverantörer så jag kan få ner kostnaderna.
Kommer förmodligen bygga mig någon form av uppvisningstank i vinter, men den tråden kommer senare.
Här kommer en försmak på hur det gått och hur det går =-)
Bilagor
Sten-1.jpg
Här ser ni hur detaljrika stenarna blir
Här ser ni hur detaljrika stenarna blir
Ytterligare närbilder på den grå varianten
Ytterligare närbilder på den grå varianten
per08
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 16 gånger
Har fått tack: 24 gånger

Inlägg av per08 »

Hej
Stenarna blir skitsnygga.Jag står gärna först i kön som kund.En liten fråga,kommer man att kunna dela på dom, som det går att göra med konkurerande stenar?

MvH Per
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Ja nu får du allt skapa en kö lista inför premiär försäljningen! :)
Ser genast 2, 3 olika användnings områden av "stenarna" där jag har tråkigare lösningar i dag.
Om du nu inte t.ex. råkar ha vägampel med i planerna, för då vill jag beställa sådana med. ;)

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Hej
Stenarna blir skitsnygga.Jag står gärna först i kön som kund.En liten fråga,kommer man att kunna dela på dom, som det går att göra med konkurerande stenar?

MvH Per
Man tackar, kommer nog dröja ett halvår innan de första poppar ut på marknaden. Måste göra ytterligare tester och kolla leverantörer.
Att dela på dem är inga problem. Bara att ta fram en fintandad bågfil och såga med lätt tryck, såg såg såg och bara ca 30sek senare är den delad.
Stenen är endast ca3-6mm tjock så även en liten sten rymmer mycket =-)
Ja nu får du allt skapa en kö lista inför premiär försäljningen!
Ser genast 2, 3 olika användnings områden av "stenarna" där jag har tråkigare lösningar i dag.
Om du nu inte t.ex. råkar ha vägampel med i planerna, för då vill jag beställa sådana med.

/Håkan
Kommer finnas massor av möjligheter, dölja pumpar, plantera i dem, plantera på dem, dölja filmburkar osv. Jag har en heldel fiffiga användningsområden och fler kommer det bli.
Håll nu tummarna för att det som lovas av leverantörerna håller, och att min tid och pengar räcker till =-)
Imorgon beställer jag glas till uppvisningsterrariumet, och till det ska man köpa all teknik som behövs, de drar iväg pengarmässigt.
Förhoppningsvis kommer det 1kg silikon (bör räcka till 2nya stenformar) och 7kg gjutmaterial (bör räcka till 42 mellanstora stenar) i slutet av denna vecka.
Bilagor
Har ser ni tjockleken. Jag har valt att göra dem rätt tunna då jag vill att de ska kunna rymma så mycket som möjligt. Det medför dock att de blir lite skörare, men det ska ändå mycket till för att de ska gå sönder.
Har ser ni tjockleken. Jag har valt att göra dem rätt tunna då jag vill att de ska kunna rymma så mycket som möjligt. Det medför dock att de blir lite skörare, men det ska ändå mycket till för att de ska gå sönder.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Du är sanslös Mattias! Tror du kommer älska Sune Holms workshop där han visar hur han gör när han gör avgjutningar av berget osv... Massor med matnyttigt för en redan fulländad artist som dig!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Tour

Inlägg av Tour »

hej allihopa, är ny här. håller på att smälla ihop mitt första terrarium och har lite frågor angående just bakgrundsbygge.
vissa säger att det går utmärkt att köra på obehandlad husfix på bakgrunden, vissa säger att det inte går, är det någon som kan ge klarhet i detta? vill helst slippa lacka nämligen. tänkte om man vattnar ur bakgrunden för att få bort ev. ämnen som kan vara skadliga för grodorna, funkar det måntro?
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

hej allihopa, är ny här. håller på att smälla ihop mitt första terrarium och har lite frågor angående just bakgrundsbygge.
vissa säger att det går utmärkt att köra på obehandlad husfix på bakgrunden, vissa säger att det inte går, är det någon som kan ge klarhet i detta? vill helst slippa lacka nämligen. tänkte om man vattnar ur bakgrunden för att få bort ev. ämnen som kan vara skadliga för grodorna, funkar det måntro?
Jag vet faktiskt inte, har hört att det ska gå bra med husfix. Men jag har inte testat eller gjort några riktiga studier på materialet då det inte blev 100% avv vad jag ville uppnå.
Har dock gjort en bakgrund av husfix för länge sedan, men den klarlackade jag och då blev den helt säker.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"