En fråga: Hur mycket kostade glaset till terrariet? Skall börja bygga ett terarium med liknande mått som ditt. Vill ha nån riktlinje innan jag går till glasmästaren. Har läst igenom din tråd om bygget men missade tjockleken på glaset, jag funderade på om 4mm skulle räcka till ett 50x50x100 terrarie men misstänker att man kanske bör ha tjockare?
I ett vanligt terrariebygge med dina mått ska det tydligen inte vara några problem med 4mm glas, det blir betydligt billigare och terrariumet blir lättare. Till mitt bygge har jag använt 6mm glas, men det var för att kontaktytan mellan de "fasta" glasen (glasen som skulle limmas) på vissa ställen inte var så stor. Genom att öka tjockleken blev även limfogen tjockare och terrariumet stabilare. Om man tittar på terrariumet sitter sidoglaset endast ihop med en kortsidan med en 4cm lång limfog vilket gjorde att jag fick gå upp i glastjocklek eller ändra ritningen och idén hur terrariumet skulle fungera och se ut.
Den korta limfogen syns på vänster sida där tejpen sitter:
Vad glaset kostade minns jag faktiskt inte då det var några vändor fram å tillbaka.
Efter du gjort en ritning kan du alltid skicka en förfrågan, svarar inte företaget är de inte värda en kund.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!