Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
DIY design terrarium, ett långtidsprojekt =-)
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Re: DIY design terrarium, ett långtidsprojekt =-)
Är det någon som vet hur små hål måste vara för att inte bananflugor ska kunna smita genom dem?
Hittade borrar 1mm respektive 0,7mm tjocka och tänkte att man kanske kan perforera en glidlist istället för att köra väv eller galler i fronten av terrariet?
Hittade borrar 1mm respektive 0,7mm tjocka och tänkte att man kanske kan perforera en glidlist istället för att köra väv eller galler i fronten av terrariet?
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Jag hoppas att du inte tänkt borra all ventilation med ett millimeterborr... Det borde behövas tusentals hål.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
- Illustratören
- SDS-medlem

Nja tänkte inte borra all ventilation =-)
Men om man använder en glidskena som ventilation till fronten så kanske de blir några hundra hål =-) Fårgan är om de är värt det eller om flugorna flyger ut för att hålen är för stora om de är 1mm eller 0,7?
Men om man använder en glidskena som ventilation till fronten så kanske de blir några hundra hål =-) Fårgan är om de är värt det eller om flugorna flyger ut för att hålen är för stora om de är 1mm eller 0,7?
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Hej igen!
Det är mkt att fundera på inför nya projekt och jag har funderat på var jag hörde om grodterrarier i fönster eller i direkt solljus överhuvud taget. Med risk för att det känns som trådkapning klistrar jag här in ett inlägg från (forum/viewtopic.php?f=19&t=91&start=10):
Nåväl, i denna bok, som är väldigt komplett gällande allt som har med hobbyn att göra, är det första råd som ges gällande planering av terrariets placering att hålla det från direkt solljus. De går så långt att de uppmanar oss läsare att fundera över solinsläppets träffyta beroende på vilken årstid det är (solen står olika högt). Jag har inte själv haft grodterrarier i fönstret och vill därför inte vara kategorisk men, om det var jag som var Illustratör och fick denna info, hade jag backat då författarna till boken inte är rockies eller google-mästare utan veteraner på området. Gör som du vill. Kul idé, men det verkar utifrån samlad erfarenhet dömt att ...inte gå så bra.
... vänner ändå?

Det är mkt att fundera på inför nya projekt och jag har funderat på var jag hörde om grodterrarier i fönster eller i direkt solljus överhuvud taget. Med risk för att det känns som trådkapning klistrar jag här in ett inlägg från (forum/viewtopic.php?f=19&t=91&start=10):
En sak till som har hänt är ju att jag har införskaffat bibeln. Det är rättesnöret för oss rättrogna. En handbok för vårt grodliv, kan man säga. Jag fick hålla och känna på den hemma hos the Frogg Father, Lars Österdahl, och bestämde mig för att jag inte kunde fortsätta leva utan en egen kopia av tegelstenen. Här kommer lite bilder på boken:
Poison frogs
En jämförelse med en av Jönköpings stoltheter. Solstickan:
Många praktiska tips, här om foderodling:
... och mer klassiska biotopbilder:
... och massor av artbeskrivningar ...
och som sagt, det är en rejäl bok med massor av lästimmar ...
Jag hoppas du blev inspirerad av detta inlägg om mitt terrarieprojekt! Den går att beställa från förlaget (Chimaira - http://www.chimaira.de/buch_loetters_e.htm) och kostar i runda slängar 980:-, helt avhängigt aktuell €-kurs.
Nåväl, i denna bok, som är väldigt komplett gällande allt som har med hobbyn att göra, är det första råd som ges gällande planering av terrariets placering att hålla det från direkt solljus. De går så långt att de uppmanar oss läsare att fundera över solinsläppets träffyta beroende på vilken årstid det är (solen står olika högt). Jag har inte själv haft grodterrarier i fönstret och vill därför inte vara kategorisk men, om det var jag som var Illustratör och fick denna info, hade jag backat då författarna till boken inte är rockies eller google-mästare utan veteraner på området. Gör som du vill. Kul idé, men det verkar utifrån samlad erfarenhet dömt att ...inte gå så bra.
... vänner ändå?
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Illustratören
- SDS-medlem

Helt klart lugnt!
Jag har kollat lite efter den där boken, verkar stå endel nyttigt i den. Dock har den varit på tok för dyr för att jag skulle köpa in den.
Anledningen att jag tänkte mig ett terrarium i fönstret grundade sig i att det var där jag hade plats. Men om det nu visar sig vara "omöjligt" får jag väll tänka om. Vi får se hur det blir. Jag har ju inte börjat bygga ännu så det finns ju tid att ångra sig =-) Han som skrivit boken vet ju uppenbarligen vad han talar om.
Å andra sidan står det att man inte ska ha akvarier i direkt soljus i mängder av böcker. Någonting som är en ren skröna enligt mig, har sett en heldel riktigt fina akvarier som haft soljus direkt på sig. Kolla in detta lilla projekt:
http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... opic=88240
Jag har kollat lite efter den där boken, verkar stå endel nyttigt i den. Dock har den varit på tok för dyr för att jag skulle köpa in den.
Anledningen att jag tänkte mig ett terrarium i fönstret grundade sig i att det var där jag hade plats. Men om det nu visar sig vara "omöjligt" får jag väll tänka om. Vi får se hur det blir. Jag har ju inte börjat bygga ännu så det finns ju tid att ångra sig =-) Han som skrivit boken vet ju uppenbarligen vad han talar om.
Å andra sidan står det att man inte ska ha akvarier i direkt soljus i mängder av böcker. Någonting som är en ren skröna enligt mig, har sett en heldel riktigt fina akvarier som haft soljus direkt på sig. Kolla in detta lilla projekt:
http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... opic=88240
Sötvattensakvarium som står i direkt solljus har en tendens att bli fulla av alger. Om akvariumet står i direkt solljus kan detta även leda till svårigheter med att hålla rätt temperatur.
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Visst kan man ha helt fantastiska växtakvarium med enbart solljus om man bor på breddgrader med stabilt vackert väder (Exempel). Akvarium kräver stabilitet för att fungera som bäst så på våra breddgrader blir det mycket svårare pga väldigt skiftande väderlek.
Du kommer antagligen behöva en ganska dyrbar klimatanläggning för att inte spela rysk roulett med dina grodors liv, så jag förstår inte varför du gör det så svårt för dig när du inte ens kommer att kunna spara några pengar på minskad elbelysning...
Du kommer antagligen behöva en ganska dyrbar klimatanläggning för att inte spela rysk roulett med dina grodors liv, så jag förstår inte varför du gör det så svårt för dig när du inte ens kommer att kunna spara några pengar på minskad elbelysning...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
- Illustratören
- SDS-medlem

Går med akvarium på våra breddgrader med. Man får komplettera med en ljusramp på vinterhalvåret och bra kylning på sommaren bara.Visst kan man ha helt fantastiska växtakvarium med enbart solljus om man bor på breddgrader med stabilt vackert väder (Exempel). Akvarium kräver stabilitet för att fungera som bäst så på våra breddgrader blir det mycket svårare pga väldigt skiftande väderlek.
Jag ska inte bygga ett terrarium om groderna inte kommer trivas. Gillar inte att spela poker, på hästar, enarmadbandit eller grodroulett. Ville bara poängtera att allt som står i böcker inte stämmer till 100%. Det finns oftast en tradition om att allt är svart eller vit. Kommer någon och säger att det finns gråskalor blir det ett jäkla rabalder.
Om det nu är så att det inte är någon bra idé att starta ett terrarium som står i fönstret. Trotts att man avskärmar det eller frostar "fönster-rutan" som skydd mot starkt direkt solljus. Så är inte jag den som gör tvärt emot, jag litar på er.
Anledningen till terrariets placering har ingenting med att jag vill snåla in på minskad elbelysning. Det kommer ju snarare bli dyrare att kyla och hålla en stabil dagstemperatur, specialbygga efter egna mått och behov, samt att inköpskostnaden av allt material skulle bli bra mycket dyrare än all "standard" terrarie utrusting. Terrariets placering var enbart pga att det skulle passa bäst där och störa min flickvän minst, samt att det var yta som skulle kunna fungera som både blomsterhylla och terrariumbänk. Tänkte att man skulle kunna ställa blommor över bygget i fönstret.
Bygger nog ett nytt hem till mina geckoödler istället. Grodor får nog vänta lite till.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Det var inte min mening att göra dig arg utan att hinta om de erfarenheter som finns. Bygg ett grodterrarium och ställ i fönstret och bevisa det du skriver. Jag följer det projektet med glädje och spänning! Lycka till! (jag menar det verkligen!)Illustratören skrev:Ville bara poängtera att allt som står i böcker inte stämmer till 100%. Det finns oftast en tradition om att allt är svart eller vit. Kommer någon och säger att det finns gråskalor blir det ett jäkla rabalder.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!