Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Andel hoppstjärtar kontra flugor för tumnaglar

Frågor och diskussioner om föda och foder.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Andel hoppstjärtar kontra flugor för tumnaglar

Inlägg av JMSvenungson »

God afton.

På groddagen införskaffade jag, efter mycket om och men, två Ranitomeya ventrimaculata 'Rio Tigre' och så här långt verkar allt frid och fröjd med deras matintag. Dock är jag lite orolig för vad sommaren har att ge då mina flugkulturer verkar bli mer kortlivade ju varmare det blir. Planen är att helt enkelt sätta några fler kulturer per vecka (för tillfället sätter jag två på helgen och en mitt i veckan) men frågan är om det är nödvändigt?
Terrariet kryllar verkligen av hoppstjärtar, så brist på bukfylla för grodorna råder knappast, men är det näringsmässigt okej om dom får sin absolut största del mat i form av hoppstjärtar? Enligt Lötters et al. har hoppstjärtarna trots allt ett högre näringsinnehåll.
Dom flugor jag tillsätter terrariet pudrar jag med ett vitaminpulver avsett för pilgiftgrodor från Dendrocare. Mängden flugor är väl inte så lätt att uppskatta men låt oss säga cirka två teskedar fem gånger i veckan.

Övriga synpunkter mottages tacksamt.

//JMS
Användarvisningsbild
LarsH
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Re: Andel hoppstjärtar kontra flugor för tumnaglar

Inlägg av LarsH »

Jag ser inga som hellst problem med att huvudfoder är hoppstjärtar. Det finns "grod-nördar", som i stort sett enbart fodrar med hoppisar, och som därtill har god yngelproduktion och tillväxt av grodor.
Kan inte tänka mig bättre för grodorna än att ha ymnigt med hoppisar i terrariet.
Hos mig är flugor huvudfoder, och hoppisar mera helggodis, men jag skulle gärna ha det tvärt om, och stödja med vildfångat via slaghåv på sommaren. Löss tycker mina Reginor är kalasmat.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Hotrider
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Hotrider »

Löss? Vart fick du tag på dem? Låter som lite läskig grej att odla hemma :P
MVH
Oskar
Användarvisningsbild
LarsH
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Jag odlar inte löss. Dom odlar sig själva. Jag går ut och skakar av dom från björkar, fläder, rosor, nypon etc. Stundtals kan jag försörja mina 30-tal grodor med bara sådant, och det tar marginellt mer tid än att fixa och sköta flugodlingar. Se bara till att inte skaka ner löss i burkar och mata med från besprutade plantor.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"