Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
nytt bygge
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 327 gånger
- Har fått tack: 195 gånger
- Kontakt:
Re: nytt bygge
Jag har samma problem med kondens på frontglaset på terrariet som jag håller på och startar upp. Jag tänkte skaffa en modell mindre av tex nån av de här. http://www.conrad.se/?ws_tp1=kw&ref=adw ... zQodpC3Isw . Sedan sätta flugnät på för grodornas säkerhet och montera på lämpligt ställe med lämplig adapter. Förhoppningsvis kommer det lösa problemet.
/ Johan
/ Johan
/ Johan
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Har gett tack: 2 gånger
jolo skrev:Jag har samma problem med kondens på frontglaset på terrariet som jag håller på och startar upp. Jag tänkte skaffa en modell mindre av tex nån av de här. http://www.conrad.se/?ws_tp1=kw&ref=adw ... zQodpC3Isw . Sedan sätta flugnät på för grodornas säkerhet och montera på lämpligt ställe med lämplig adapter. Förhoppningsvis kommer det lösa problemet.
/ Johan
ok.. ja det gäller och få det fukt tålig.. och sen så ska man även hitta en som är så tyst som möjligt men som ändå kan leverera en större mängd luft
-
Adam
- Tidigare SDS-medlem

- Kontakt:
Behöver inte vara så fuktsäkra men nätade för grodornas säkerhet såklart,
om fukten oroar dig så kan du montera den utanför terrariets befintliga ventilation.
/Adam
om fukten oroar dig så kan du montera den utanför terrariets befintliga ventilation.
/Adam
Kolla in metebloggen på: www.anglingidiot.blogspot.com
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

507muller skrev:Behöver inte vara så fuktsäkra men nätade för grodornas säkerhet såklart,
/Adam
jo nät är ganska givet.. ja jo det kan jag ju göra.
vilket är bäst.. att det kommer in mer luft ifrån taket eller nederkant av fronten??
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Det behöver inte tillföras mer luft utifrån, vilket torkar ur och ändrar temperatur.
Sätt bara snurr på luften i terrariet så försvinner kondensen.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

aaha ok.. tack för tipset..Håkan skrev:Det behöver inte tillföras mer luft utifrån, vilket torkar ur och ändrar temperatur.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
johan_86 skrev:ok.. någon som vet ett bra sätt att bygga en sådan så att den är säker och så
Kör med avmonterade gamla grafikkortsfläktar. ca 40x40x6-10 mm med insektsnät fäst på båda sidor hängandes i en liten L-vinklad metallbit i taket.
Sen en avlagad mobilladdare på ca 3-4 V och kopplingsur.
"Time flies like an arrow
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

ok.. ja hade tänkt att skaffa en liten nätdel som man kan ställa spänningen på..och sen en timer..Håkan skrev:johan_86 skrev:ok.. någon som vet ett bra sätt att bygga en sådan så att den är säker och så
Kör med avmonterade gamla grafikkortsfläktar. ca 40x40x6-10 mm med insektsnät fäst på båda sidor hängandes i en liten L-vinklad metallbit i taket.
Sen en avlagad mobilladdare på ca 3-4 V och kopplingsur.
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Gammal datorfläkt och mobilladdare funkar oftast utmärkt.
Dock vill jag rekommendera en nätdel som är möjlig att ändra spänningen på. På så sätt kan man enkelt ställa in det luftflöde som behövs. Clas Olsson har en skapligt billig som fungerar klockrent.
Tänk också på att startspänningen på fläkten brukar vara ett par volt högre än driftspänningen. Alltså, även om fläkten snurrar när den väl är igång så är det inte säkert att spänningen räcker till för att starta den när timern slår till.
/Thomas/
Dock vill jag rekommendera en nätdel som är möjlig att ändra spänningen på. På så sätt kan man enkelt ställa in det luftflöde som behövs. Clas Olsson har en skapligt billig som fungerar klockrent.
Tänk också på att startspänningen på fläkten brukar vara ett par volt högre än driftspänningen. Alltså, även om fläkten snurrar när den väl är igång så är det inte säkert att spänningen räcker till för att starta den när timern slår till.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.