Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Exo terra

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
lepida
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2002
Kontakt:

Exo terra

Inlägg av lepida »

Alla som kör exo terra bygger ni alla om detta, satt läste Confessor artikel innan.
Hade en olycka här om natten att alla mina 3 terrarium ramla ner ifrån hyllan dom stog på. Hade ett exo där men tyckte min fuktighet låg mellan 70-90%. Men blir osäker nu om man ska lita på hygrometern?

Eller någon som kör på det som det är när man köper det?

Gärna lite feedback precis hämtat hem ett nytt exo terra undra om man ska bygga om det lite innan man börja bygga inredningen. Kul börja om ifrån början.

P.s alla grodor klara sig och är på kollo förtillfället :D
MVH//

Richard Sjögern

http://www.lepida.nu
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Re: Exo terra

Inlägg av tony »

Jag har inte gjort några stora förändringar på min burk, i princip det enda jag gjort är att byta plasttoppen mot en glasskiva med en ventilationsspalt längst fram. Jag använde också den medföljande bakgrunden efter att jag skurit av nederdelen för att anpassa den efter substratet.

http://www.youtube.com/watch?v=MkdTeqTIOtg
Här är en video på hur min burk ser ut. Det har visserligen gått rätt lång tid sedan dess, men i princip ser det ganska likt ut, jag trimmar regelbundet ner de växter som brer ut sig för mycket.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av JMSvenungson »

Det jag gjort med mina är att jag täckt större delen av toppen med lösa glasskivor, för att hålla uppe luftfuktigheten, samt plockat isär ventilations-tjillevippen i fronten och kompletterat den med en bit markduk för att förhindra rymningsbenägna flugor. Det är inte helt flugtätt kan jag lova men det kryllar inte direkt av flugor i lägenheten heller.
//JMS
MickeB
Började med grodor år: 1990

Inlägg av MickeB »

Jag byter bara ut nättaket mot glas och fyller ventelationen fram vig dörrarna med en fin fiberduk och för mig funkar det fin fint,men drenering i botten är att rekomendera.

MVH Micke
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli

MVH Micke (Kennel Atrox)
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 36 gånger
Har fått tack: 27 gånger
Kontakt:

Inlägg av tegnér »

tony skrev:Jag har inte gjort några stora förändringar på min burk, i princip det enda jag gjort är att byta plasttoppen mot en glasskiva med en ventilationsspalt längst fram.
Har du någon bild på ventilationsspalten? hur fixade du den? via en glasmästare?
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av tony »

teggner skrev:Har du någon bild på ventilationsspalten? hur fixade du den? via en glasmästare?
Jag gick till en glasmästare och beställde en glasruta som täcker burkens topp, med några centimeter tillgodo i framkanten. Sen köpte jag ett "stänkskydd" på Ica, klippte ut nätet med en vanlig sax, och klippte till svarta posterlister från en leksaksaffär (kostar några tior) för att täcka kanterna. Efter det gjorde jag hål i nätet för regnsystemet. Enkelt och billigt, men det har fungerat bra under drygt 1½ år.
Bilagor
ventilation2.JPG
ventilation1.JPG
Tony

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

tony skrev:
teggner skrev:Har du någon bild på ventilationsspalten? hur fixade du den? via en glasmästare?
Jag gick till en glasmästare och beställde en glasruta som täcker burkens topp, med några centimeter tillgodo i framkanten. Sen köpte jag ett "stänkskydd" på Ica, klippte ut nätet med en vanlig sax, och klippte till svarta posterlister från en leksaksaffär (kostar några tior) för att täcka kanterna. Efter det gjorde jag hål i nätet för regnsystemet. Enkelt och billigt, men det har fungerat bra under drygt 1½ år.
Använde du listerna för att klämma fast "stänkskyddet" mot glaskant och terrariekant?
Jäkligt smart lösning du kom på, lånar nog den nu till nästa E-T. ;)
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av tony »

Håkan skrev:Använde du listerna för att klämma fast "stänkskyddet" mot glaskant och terrariekant?
Japp, så slipper man vassa och ojämna kanter. Om man bara mäter noggrant när man klipper till nätet så sitter det faktiskt ganska bra.
Tony

Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 36 gånger
Har fått tack: 27 gånger
Kontakt:

Inlägg av tegnér »

Riktigt schysst ide! tackar för tipset
Christin Persson

Inlägg av Christin Persson »

Hej! Jag är ny här och behöver all hjälp jag kan få! Fick häromdagen 3 st unga Trefärgade pilgiftgrodor (Epipedobates tricolor). Nu har jag haft många olika slag av djur, vana av akvarier, axelotlar m.m. men vi har aldrig haft pilgiftgrodor som husdjur. Vill någon berätta för mig vad Exo terra är? Tittar lite i tråden och har en fråga; hur mycket ventilation skall man ha och av vilken anledning är den viktig?
Jag har inrett ett litet akvarium med torvplattor i botten, en större mopanirot och planterat en del växter, både från land och akvarium. En liten del i framkant är utan torv. På den botten ligger kattsand som substrat. Jag har därefter fyllt upp med vatten några cm. Detta håller fukten i torven. Temp. mäts av en akvarietermometer i glas och temp. håller ca 25 grader.

Tycker ni att detta är tillfredsställande? Vilken är den optimala temp för Trefärgad pilgiftgroda (Epipedobates tricolor)?
Mvh
Christin
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"