Hej nu har jag äntligen kommit igång med mitt första pilgiftsterrarium. Det blir av Lars modell med lutade front. har siliconat ihop det men behöver lite hjälp.
1. Behöver finmaskit nät för ventilationshålen. så vet ni vart man får tag i det eller om nån här har att sälja så vore jag tacksam.
2. Funderar på att köra med Led armatur. vart får jag tag i passande Led lampor för att göra en armatur som är ca 50cm lång.
3.behövs UV för växterna??
4. vart får jag tag i en secundtimer har kollat biltema osv men vet inte vilken man ska ha för står inget på dom att dom har secundintervaller.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nytt terrarium
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 2 gånger
Re: Nytt terrarium
jag har lite nät att sälja.. säg vilka mått på näten som du behöver så kan jag se vad jag har..
-
noldon
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
jag ska täppa för 4 st 50 mm hål och sen så har jag där lampan ska sitta det är ungefär 500mm långt och 165mm brett så låt säga att jag behöver nog ett nät som är 700x180mm så blir det inte för lite ialf. Vad är det för typ av nät du har är det nylon eller metall?
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

noldon skrev:jag ska täppa för 4 st 50 mm hål och sen så har jag där lampan ska sitta det är ungefär 500mm långt och 165mm brett så låt säga att jag behöver nog ett nät som är 700x180mm så blir det inte för lite ialf. Vad är det för typ av nät du har är det nylon eller metall?
ok.. jag kan ev ha nät till det.ska kolla upp tils imorron
det som jag har är rostfritt jätte finmaskigt nät.
-
JMSvenungson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Nej, växterna behöver inte UV-ljus. Huruvida grodorna mår bra av det eller ej tvistar dom lärde om.noldon skrev:3.behövs UV för växterna??
Hade jag varit som du hade jag inte köpt en sekundtimer på Biltema. Av alla timers (då räknar jag allt från sekundtimers till timtimers) jag köpt på Biltema och liknande lågpris-butiker har en (1!) av dom hållit någon längre stund.noldon skrev:4. vart får jag tag i en secundtimer har kollat biltema osv men vet inte vilken man ska ha för står inget på dom att dom har secundintervaller.
Av dom timers jag köpt på http://www.terrarientechnik.de/ har alla tre hållit i snart två år. Dessutom har dom rejäla batterier, jag behövde inte ens programmera om dom efter att jag flyttat och då var dom utan ström i över ett dygn.
//JMS
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

noldon skrev:Okej men det blir nog bra. hur mycket ska du ha för det?
det som jag hade var
100x500mm
420x380mm
och någon mindre bit som du kan klippa ut dom 50mm bitarna
- Jolo
- Ordförande

- Har gett tack: 327 gånger
- Har fått tack: 195 gånger
- Kontakt:
Vad jag vet så har Biltema endast minuttimerar där minsta intervall är en minut. För mig fungerar minnet bra då timren varit utdragen i flera dagar utan att tappa minnet. Hållbarheten kan jag inte uttala mig om då jag än så länge endast använt dom några månader.