Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nytt bygge för tumnaglarna!
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Re: Nytt bygge för tumnaglarna!
36 wattarn finns hos Elfa annars fast då får du köpa resten i delar, vilket du redan börjat med i och för sig...
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Ja det är väl i princip bara kabel med enkel ledare jag saknar till bygget. Ballaster har jag rör och hållare,kontakter är beställt, har även ett par gamla reflektorer som man kan kapa i lämplig längd.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Sitter och kolla på hur man ska koppla ballasten, men fattar inte en sak.

Som sagt det är ju fyra kontakt pinnar, men hur kopplar man? 7,6 är samma fas medans 5 är själv det blir ju bara tre ska det då gå två kablar från 5 till lysrörssockeln? lika så 3án?

Som sagt det är ju fyra kontakt pinnar, men hur kopplar man? 7,6 är samma fas medans 5 är själv det blir ju bara tre ska det då gå två kablar från 5 till lysrörssockeln? lika så 3án?
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Fick växterna från Ben´s Jungle. Ska skriva en lista vad som finns i burken när den har blivit riktigt klart.

-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Har fått in växterna för ett par dagar sen.
Men har ett fundering om jag ska kasta in ett gäng anubia plantor som jag har över eller inte, funderar i såfall på om jag ska montera fast dom där vattnet rinner på korkbarken?
Dålig bild men men.

Men har ett fundering om jag ska kasta in ett gäng anubia plantor som jag har över eller inte, funderar i såfall på om jag ska montera fast dom där vattnet rinner på korkbarken?
Dålig bild men men.

-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Jag har ingen erfarenhet av den sortens mojäng, men mitt intryck är att det ska vara en tändare inkopplad mellan 2 o 3 resp mellan 5 o 6. Det är så det brukar vara för att få elektroderna att glöda vid starten.Exelon skrev:Sitter och kolla på hur man ska koppla ballasten, men fattar inte en sak.
Men kolla detta innan du spränger huset i luften!
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Hade den tanken först som gamla hederliga don men detta ska vara en elektriskballast som inte ska ha tändare. Ja inte ska jag prova själv innan jag är hundra på det. Har har en elektriker på skiftet jag jobbar på så ska ta med den imorgon. Dom borde ju veta.
-
HåkanP
- SDS-medlem

Inte elektriker men är det inte gjort så du kan koppla 2 rör på en brytare eller 2 rör separerade på 2 brytare?
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Hittade efter lite sökande hittade jag en riktig kopplingsschema så nu lyser det fint. Blev en lite försenad frakt på 2g11 sockeln men dom berättade när det in på lager igen så det var helt ok tog 3 dagar efter den blev skickad. Tur var att då hann jag ställa till ljuslådan, blev planhyvlat 22x150mm sen grundad och målad i halvblank vit färg.
Men frågan är om det blir för kraftigt ljus. Blir 4x36w 6500k och totalt 11000lm.
Även har jag reflektor dock långt ifrån optimala men dom borde skicka lite ljus åt rätt håll.
Men frågan är om det blir för kraftigt ljus. Blir 4x36w 6500k och totalt 11000lm.
Även har jag reflektor dock långt ifrån optimala men dom borde skicka lite ljus åt rätt håll.
-
HåkanP
- SDS-medlem

Tror det blir bra om det finns tid att växa till sig innan invånarna kommer. Och du har ljuskrävande växter upptill och de som gillar inderkt ljus kommer i lite skuggning.
Personligen skulle jag sen haft ett eller två av rören på 4000-4500K beroende på hur bra växterna mår så man lite rött ljus och mer (långvarigare)blommning i terrariet. Men vänta i så fall med att byta tills det växt till sig då det växer snabbare i blått ljus. Sen får du ungefär samma ljusflöde om du byter rör inom samma sort så du behåller de 11000lm.
Personligen skulle jag sen haft ett eller två av rören på 4000-4500K beroende på hur bra växterna mår så man lite rött ljus och mer (långvarigare)blommning i terrariet. Men vänta i så fall med att byta tills det växt till sig då det växer snabbare i blått ljus. Sen får du ungefär samma ljusflöde om du byter rör inom samma sort så du behåller de 11000lm.