Någon som har provat dessa? Kom på tanken att den borde fungera utmärkt (om det är någon kvalite alls) att styra en biltema fogger med, för att hålla en bra fuktnivå i terrariet.
Har skickat efter en Digital Temperature Controller STC-1000 som ska få styra en fläkt som ska trycka in kallare luft i terrariet. Ska prova om det är någon att ha.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Air Humidity Controller DHC-100
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Re: Air Humidity Controller DHC-100
Nyfiken på hur det gick! Var det något att ha, fungerar det som du tänkt och förväntat dig?
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Jodå tempstyrningen fungerar ypperligt, då den styr utsugsfläkten uppe på terrariet, och har ställt den på 24 grader och +-0.5 grader innan den startar. Den tar ju Ska trimma in den sen när det blir svalare ute och inne. Även så kan man calibrera den så den visar exakt lika som min exoterra, dom skiljer sig runt 0.3-0.5 i grader.Enda jag saknar är att ändra mellan natt/dag temp. Men blir väl ett mindre problem när hösten närmar sig.
Även humidity controllern fungerar som jag tänkte. Men ska skicka och be dom skicka en ny givare/sensor då det verkar vara defekt. Den visar runt 15-20% fuktigare än vad det ingenligen är. Visar hygrometern 80% så visar controllern 100% vilket inte är ok om den ska styra fukten till terrariet. Det går säkert att ställa in dom önskade värdena fast man får räkna om och högre.
Även humidity controllern fungerar som jag tänkte. Men ska skicka och be dom skicka en ny givare/sensor då det verkar vara defekt. Den visar runt 15-20% fuktigare än vad det ingenligen är. Visar hygrometern 80% så visar controllern 100% vilket inte är ok om den ska styra fukten till terrariet. Det går säkert att ställa in dom önskade värdena fast man får räkna om och högre.
-
HåkanP
- SDS-medlem

Intressant! Satt och kollade in de du beställde och andra varianter.
Minns jag inte fel så ska man kunna kalibrera sensorerna. Inget du kan göra med luftfukts kontrollern så den visar rätt?
Och var beställde du i från? Har sett dem på alla möjliga och omöjliga sidor med diverse priser och avgifter.
Minns jag inte fel så ska man kunna kalibrera sensorerna. Inget du kan göra med luftfukts kontrollern så den visar rätt?
Och var beställde du i från? Har sett dem på alla möjliga och omöjliga sidor med diverse priser och avgifter.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Beställde allt från Ebay, tror min tempstyrning heter elitech stc-1000 Kolla om du hittar någon på budgivning då kan man komma billigt undan tror jag vann den för 23 dollar med frakt. Jo den är calibrerad man skiver in några värden i controllern som står på sensorn.
Edit. Läste i en annan beskrivning på nätet (inte den jag fick med) där kunde man korrigera värdet som givaren gav och vad controllern visade. Så ska prova med det och se ifall det är lösningen hade varit himla bra om det var så enkelt.
Edit. Läste i en annan beskrivning på nätet (inte den jag fick med) där kunde man korrigera värdet som givaren gav och vad controllern visade. Så ska prova med det och se ifall det är lösningen hade varit himla bra om det var så enkelt.
-
HåkanP
- SDS-medlem

Letade fram en pdf manual online efter jag skrev sist och det stod precis som du skriver och jag minns.Exelon skrev: Edit. Läste i en annan beskrivning på nätet (inte den jag fick med) där kunde man korrigera värdet som givaren gav och vad controllern visade. Så ska prova med det och se ifall det är lösningen hade varit himla bra om det var så enkelt.
Fast jag fattade inte vilka värden som de hänvisade till men det har du redan förklaringen till.
Ska nog beställa några/någon och se vad man kan hitta på. Följde det med en givare i de du köpte?
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Ja det gjorde det till båda två. Ja det var F7 som ställde "felvärdet" men det lustiga var att när jag började ställa om den så hamnade den väldigt långt ner direkt runt 20% under det värde jag var ute efter.Men när jag nolla den igen så blev det exakt det värde som hygrometern visade. Konstig men det verkar fungera.
Ett kort där båda är igång. Ska bygga in dom i ljuslådan så blir det snyggt.

Kolla så du köper dom som drivs av 220v och inte 12v blir enklare att dra kablarna och du kan använda samma strömkälla när du ska driva fläktar,foggers osv. Har en som går på 12v blev ett impuls köp har inte testat den än.
Ett kort där båda är igång. Ska bygga in dom i ljuslådan så blir det snyggt.

Kolla så du köper dom som drivs av 220v och inte 12v blir enklare att dra kablarna och du kan använda samma strömkälla när du ska driva fläktar,foggers osv. Har en som går på 12v blev ett impuls köp har inte testat den än.