Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

näring??

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 2 gånger

Re: näring??

Inlägg av johan_86 »

Håkan skrev:Med så många Kelvin och rätt hyffsad Lumen måste du nog göda också.
Fast 8000K, är det verkligen så mycket i det röret?
ok. ja så långt jag vet så är lysrören så starka.. står 80w/880 daylight
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Tittade lite på dusk.se, för det är väll sånt rör vi diskuterar? Där står det 6000K vilket låter rimligare men 80 i 880 betyder onekligen 8000K(Skywhite).
"Cool Daylight" och "Dayligt" brukar betyda 6500K respektive 5000K så det verkar konstigt med märkningen.

Kan du, så byt ned dig nästa gång till ett på 6000 eller 6400K. 8000K bränner för hårt. Det är likvärdigt subtropiskt ljus som träffar grönskan max någon timme
om dagen då det når ned genom träden men kör du det i 10-12 timmar... Det är lite som med växtakvarie, mer ljus = mer gödning, mycket ljus = mycket gödning
men allt har en gräns och till och med där är 8000K högt för tropiska växter i sötvatten.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av johan_86 »

Håkan skrev:Tittade lite på dusk.se, för det är väll sånt rör vi diskuterar? Där står det 6000K vilket låter rimligare men 80 i 880 betyder onekligen 8000K(Skywhite).
"Cool Daylight" och "Dayligt" brukar betyda 6500K respektive 5000K så det verkar konstigt med märkningen.

Kan du, så byt ned dig nästa gång till ett på 6000 eller 6400K. 8000K bränner för hårt. Det är likvärdigt subtropiskt ljus som träffar grönskan max någon timme
om dagen då det når ned genom träden men kör du det i 10-12 timmar... Det är lite som med växtakvarie, mer ljus = mer gödning, mycket ljus = mycket gödning
men allt har en gräns och till och med där är 8000K högt för tropiska växter i sötvatten.

jaha ok.. ja det är dusks lysrör.. konstigt att det står 6500k på hans hemsida och på paketen så står det 80w/880.
hoppas att det är 6500k.
men funderar på om man skulle haft skaffat närig till växterna ändån.. men vad i så fall, man kan ju inte direkt slänga in vad som hällst häller
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Håkan skrev:Tittade lite på dusk.se, för det är väll sånt rör vi diskuterar? Där står det 6000K vilket låter rimligare men 80 i 880 betyder onekligen 8000K(Skywhite).

Jag håller inte alls med om detta. Jag kör allt från 6500K till 14000K i mina terrarier och ser inga problem med mina växter alls oavsett kelvintal och det växer minst lika bra om inte bättre i de med högt kelvintal. Jag har dessutom aldrig kört lägre kelvintal än 10000K i mina sötvattensakvarier och det har växt som aldrig förr även i 14000K där. Kelvintalet är egentligen inte så viktigt. VIktigare är vilket spectrum man har och hur höga toppar man har inom de olika färgspectrna som finns. Nu minns jag inte riktigt men tror det var mellan 400-500 nm som var det viktigaste för växtern så fotosyntesen kräver ljus i framförallt det blå spectrat så ett högre kelvintal är relaterat till det att föredra.

Själv tycker jag låga kelvintal ger ett för gult ljus som inte ser bra ut. Men det är en smaksak. Jag skullesjälv säga säga byt upp dig i kelvintal nästa gång.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Kör man enbart blått så blir det väldigt mycket växtlighet men väldigt dålig/kort blommning. Så länge du har en god mängd näring. t.ex. fiskskit i akvariet eller annan konstgödning så kan du köra höga kelvin. Om olika ljus spectra skrev jag sidan innan, alla växtodlare vet om att blått ljus/högt kelvin är bra "gro" ljus viket du just skriver. Sen spelar akvariedjupet in en hel del med. Men testa ett rent växtkar, kan inte bli mer näringslöst, 10 000K och ingen gödning så får du ser hur det slår fel rätt snabbt.
Detsamma går för terrarium med fast de inte är lika gödnings sterila fast mycket beror på val av substrat. Effekten blir som en blomkruka, antingen planterar du om eller så fyller du på med gödning och gror det mer, mer gödning.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

johan_86 skrev:

jaha ok.. ja det är dusks lysrör.. konstigt att det står 6500k på hans hemsida och på paketen så står det 80w/880.
hoppas att det är 6500k.
men funderar på om man skulle haft skaffat närig till växterna ändån.. men vad i så fall, man kan ju inte direkt slänga in vad som hällst häller
Du kan ta vanlig lera och peta ned små kulor bland rötterna. Det håller länge och innehåller mer näring än vad många tror.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Håkan skrev:Kör man enbart blått så blir det väldigt mycket växtlighet men väldigt dålig/kort blommning. Så länge du har en god mängd näring. t.ex. fiskskit i akvariet eller annan konstgödning så kan du köra höga kelvin. Om olika ljus spectra skrev jag sidan innan, alla växtodlare vet om att blått ljus/högt kelvin är bra "gro" ljus viket du just skriver. Sen spelar akvariedjupet in en hel del med. Men testa ett rent växtkar, kan inte bli mer näringslöst, 10 000K och ingen gödning så får du ser hur det slår fel rätt snabbt.
Detsamma går för terrarium med fast de inte är lika gödnings sterila fast mycket beror på val av substrat. Effekten blir som en blomkruka, antingen planterar du om eller så fyller du på med gödning och gror det mer, mer gödning.

Nästan alla lysrör idag är fullljuslyrör vilket innebär att de har en fördelning av sitt ljus över hela ljusspectrat oavsett kelvintal. Kelvintalet ger bara en fingervising om var man får de högsta topparna. Jag har flera 10000K lysrör som har höga toppar både i det röda, gröna och blå spectrat men då mest i det blå där fotosyntesen tar mest ljus.

Att man får näringsbrister med 10000K är det bara ett bevis på att röret är bättre för växterna då de kan fotosytetisera bättre. Jag tycker att man istället för att välja ett lägre kelvintal isåfall gå ner i w på röret så spar man ström istället. Det är väl bäst att optimalt utnyttja energin för att få ut så mycket som möjligt av det ljus växterna vill ha.

Förr fanns det enfärgslysrör och då stämmer kelvintalet bättre med hur lysröret lyser och vilken färg ljuset har.

Det finns lite skillnader i hur vattenväxter och landväxter jobbar men generellt gäller samma processer för dem.
Vill man veta hur bra ett lysrör är för växter bör man istället titta på PUR-värdet (Photosynthetic Usable Radiation). Här finns en bra sida för det http://www.defblog.se/permalink/1402.html
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

johan_86 skrev:luftfuktigheten vet jag ej men den är ganska hög. bevattningen till bakgrunden körs 4 ggr/dygnet, 15 min intervaller och regnsystemet kör 4 ggr/dygnet , 3 min intervaller.
Rätta mig om jag har fel, men lakar inte bevattningen ut den näring som finns i substratet om vattnet är helt näringslöst??? (Cirkulerar man vattnet spelar det ju ingen roll, men "begagnat" vatten sätter väl igen munstycken och dylikt...? Det är väl därför många kör med "nytt" rent vatten till regnststemen...) Tipset med lerkulor är riktigt bra & enkelt och borde ju desutom vara helt ofarligt....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av johan_86 »

läste nyss något om att det kunde bero på att växterna fick förlite järn..

kan det stämma
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Som tummen skrev så lakar vi terrarierna oftast, som torv och annat redan inte vore rätt näringslöst.
Vet inte om det beror på järn men minns jag rätt så innehåller blålera mer järn än andra sorters lera.
Och om man inte ställer sig och gräver vid en motorväg så bör leran inte innehålla konstigheter.
Skriv svar

Återgå till "Växter"