Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

näring??

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: näring??

Inlägg av HåkanP »

jsl skrev:
Håkan skrev:Kör man enbart blått så blir det väldigt mycket växtlighet men väldigt dålig/kort blommning. Så länge du har en god mängd näring. t.ex. fiskskit i akvariet eller annan konstgödning så kan du köra höga kelvin. Om olika ljus spectra skrev jag sidan innan, alla växtodlare vet om att blått ljus/högt kelvin är bra "gro" ljus viket du just skriver. Sen spelar akvariedjupet in en hel del med. Men testa ett rent växtkar, kan inte bli mer näringslöst, 10 000K och ingen gödning så får du ser hur det slår fel rätt snabbt.
Detsamma går för terrarium med fast de inte är lika gödnings sterila fast mycket beror på val av substrat. Effekten blir som en blomkruka, antingen planterar du om eller så fyller du på med gödning och gror det mer, mer gödning.

Nästan alla lysrör idag är fullljuslyrör vilket innebär att de har en fördelning av sitt ljus över hela ljusspectrat oavsett kelvintal. Kelvintalet ger bara en fingervising om var man får de högsta topparna. Jag har flera 10000K lysrör som har höga toppar både i det röda, gröna och blå spectrat men då mest i det blå där fotosyntesen tar mest ljus.

Att man får näringsbrister med 10000K är det bara ett bevis på att röret är bättre för växterna då de kan fotosytetisera bättre. Jag tycker att man istället för att välja ett lägre kelvintal isåfall gå ner i w på röret så spar man ström istället. Det är väl bäst att optimalt utnyttja energin för att få ut så mycket som möjligt av det ljus växterna vill ha.

Förr fanns det enfärgslysrör och då stämmer kelvintalet bättre med hur lysröret lyser och vilken färg ljuset har.

Det finns lite skillnader i hur vattenväxter och landväxter jobbar men generellt gäller samma processer för dem.

Vill man veta hur bra ett lysrör är för växter bör man istället titta på PUR-värdet (Photosynthetic Usable Radiation). Här finns en bra sida för det http://www.defblog.se/permalink/1402.html
Väl bekant med defdacs blogg och räknare men att UV bomba groddjur med 10000K eller än värre 14000K är bara idiotiskt. Det är inget korallrev du har i terrariet, PUR i all ära men välj för guds skull ljuskällor utan UV.

Fulljus belysning skrivs missvisande på var och varannan lågprislampa i dag. Ett fullljus(spektrums) lampa är en växtlampa/växtrör och desto bättre kvalitet desto högre toppar både i röda och blå spektrumet. Oftast dämpas röda topparna i det som säljs som "hembelysning" för blomlådan då folk ogillar det röda skenet. Sen varierar de i växthus odling beroende på vad man odlar, finns olika ljuskällor för olika grödor/blommor med olika fördelning på röd/grön/blå spektrumet.

Det är konstaterat att groddjur föds deformerade och muterade av mycket UV strålning. Inte nog med det har det skrivits åtskilligt senare år om minskade antal groddjur världen över på grund av uttunnat ozonlager vilket gett högre UV strålning. Speciellt drabbade är arter från våtmarker och fuktiga områden som har ett känsligare skinn än arter från torrare klimat.

Fotosyntesen har att göra med färgspektra och lumen och bildas just för att skydda mot UV strålning. Att påstå att belysning på 10000K eller 14000K är fulfärgs... Det finns rester av färgat synligt ljus men någonstans 9500-10000K och över är under 400nm vilket innebär UV strålning. Du kan inte ens se de markanta UV topparna med blotta ögat utan ser bara det sista skarpa blå/violetta skenet innan UV.

Går man ner i Watt styrka inom samma typ av ljuskälla minskar ljuskällans effekt i lumen. För den som har tropiska växter och önskar att de mår bra bör rätt lumen prioriteras.
Senast redigerad av 1 HåkanP, redigerad totalt 12 gånger.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av UrbanV »

Håkan skrev:Det är konstaterat att groddjur föds deformerade och muterade av mycket UV strålning. Inte nog med det har det skrivits åtskilligt senare år om minskade antal groddjur världen över på grund av uttunnat ozonlager vilket gett högre UV strålning. Speciellt drabbade är arter från våtmarker och fuktiga områden som har ett känsligare skinn än arter från torrare klimat.
Detta väckte min nyfikenhet. Har varit i Franska Guyana i sommar och mätt bl.a. UV-strålning på olika tinctoriuslokaler, har du några referenser att hänvisa till?
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

En artikel rakt på, Ännu en, Artikel om ägg och embryon, avsluningsvis ett axplock via google

Jag har läst någon tråd här innan och vart redan då förvånad av frågan om UV, eftersom jag redan på grundskole biologin för mer än 25 år sedan fick lära mig att amfibier med fuktigt skinn är känsligare för UV än de med torra skin eller reptilerna. Alla har vi behov av en viss dos men små fuktiga groddjur i nedre vegitationen har anpassat sig till ett litet behov UV.
Vad man i dag tror sig veta är att just UVB är orsaken till decimeringen vilket jag till fullo accepterar eftersom UVB strålning desinficerar. Vilket används ibland inom "industrin" då man förpackar t.ex. sjukvårds utrustning för att hålla allt stirlit tills det försluts. Desinficiering av grodor och salamandrars skinn är som att ta bort imunförsvaret på en människa på ett ungefär. Sen vet vi alla vad för höga doser av UV gör både med oss och djur - malignt melanom...
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Letar en artikel från ett kontrolerat försök på just pilgiftsgrodor som jag inte finner nu.
Men fann något annat som vissar amfibers påverkan av UVB
Finns flera studier från början av 2000-talet och för den som letar med rätt sökbegrepp, en som bara handlar om dendrobatider.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Nu tycker jag det låter som att ni skall starta en annan/egen tråd om uv-strålning, detta har ju väldigt lite med näring att göra.... ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 2 gånger

Inlägg av johan_86 »

Håkan skrev:Som tummen skrev så lakar vi terrarierna oftast, som torv och annat redan inte vore rätt näringslöst.
Vet inte om det beror på järn men minns jag rätt så innehåller blålera mer järn än andra sorters lera.
Och om man inte ställer sig och gräver vid en motorväg så bör leran inte innehålla konstigheter.
men är det helt ofarligt med lera i terrariet??
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

johan_86 skrev:
Håkan skrev:Som tummen skrev så lakar vi terrarierna oftast, som torv och annat redan inte vore rätt näringslöst.
Vet inte om det beror på järn men minns jag rätt så innehåller blålera mer järn än andra sorters lera.
Och om man inte ställer sig och gräver vid en motorväg så bör leran inte innehålla konstigheter.
men är det helt ofarligt med lera i terrariet??
Den är lika ofarlig som när du har den i akvariet. Och då simmar fiskarna i vattnet som leran också är i, nu ska du bara ned med små kluttar bland rötterna.
Sen finns det t.ex. odlingstorv som innehåller lergranulat, vilket det odlas männskliga grödor i. Sen finns det säkert lera naturligt i vår djurs naturliga omgivningar, det är bara vi som inte fört med det in i terrariumen. Lera i sig är en ren produkt rik på mineraler och det är ursprungsplatsen som avgör, precis som med allt annat vi plockar in i våra terrarium.
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 2 gånger

Inlägg av johan_86 »

så nu har jag beställt näring ifrån dusk.

funkar det inte med det så får jag skaffa mig svagare kompakt lysrör typ 55w eller något.
Skriv svar

Återgå till "Växter"