Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Sumpväxter

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
rasmus_agren
Började med grodor år: 2011

Sumpväxter

Inlägg av rasmus_agren »

Hej!

Jag håller egentligen på med växtakvarium och hamnade här då jag letade efter info om sumpväxter för ett träskbiotoppaludarium. Blev väldigt imponerad av era grodor dock, så det har hamnat på att-göra-listan :)

Mitt mål är att kunna ha ett lågt och öppet paludarium utan någon teknik i karet. All teknik ska finnas i en sump. Det här kommer antagligen ge mig mycket lägre luftfuktighet än vad man vanligtvis har i ett paludarium/vivarium. Jag hoppas kunna lösa det genom att dränka hela alltet ett par gånger om dagen med vatten från sumpen. Jag vill alltså inte ha regnsystem eller fogger för det hade blivit massa sladdar och pryttlar.

Min fråga är nu om ni vet sumpväxter, mossor, gräs eller små fina växter som klarar av den här behandligen. Alltså att bli dränkta lite då och då (i ett par minuter) och annars leva i ett öppet kar.

/Rasmus
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Re: Sumpväxter

Inlägg av Simon »

Hej och välkommen hit!
Menar du växter som lever på land och ska bli dränkta ett par gånger per dag? Ska de växa i någon typ av jord eller menar du epifyter?
/Simon
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
rasmus_agren

Inlägg av rasmus_agren »

Som jag har tänkt det så ska jag ha ett underlag av torv (som då kommer vara under vattnet) och sen vitmossa på det. Vitmossan kommer ligga precis i jämnhöjd med vattnet, så växterna kommer behöva stå med rötterna i/nära vattnet. Sen så ska de tålas att dränkas lite då och då och klara sig utan regnsystem/fogger. Jag misstänker att en väldigt tålig väldigt "sumpig" växt är vad jag är ute efter :)

Jag kommer även ha gamla stockar i karet så växter som kan växa på trä och som inte är så petiga med luftfuktigheten är också intressant. Sen är små växter bättre än stora för mig. Tack!
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Det finns en del akvarieväxter som funkar bra i sådana miljöer, t.ex. Anubias coffeefolia.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Jag ser för mig att du är ute efter en 'Peat-bog'-miljö. Sileshår och liknande (kanske även 'tropiska' insektsätare, kannväxter etc). Och dom är väl i många fall sådana att dom tål tillfälliga översvämningar.
Din torv/mossa-inredning gör ju att du får ett lågt pH. Det begränsar ju också växtvalet...

/LarsÖ
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
rasmus_agren

Sumpväxter

Inlägg av rasmus_agren »

Precis, det är en torvmosse jag vill efterlikna. Jag tror det blir sileshår och vitmossa. Tack för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Växter"