Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Överraskning bland D.hydei

Frågor och diskussioner om föda och foder.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Överraskning bland D.hydei

Inlägg av HåkanP »

Utfodring i går kväll. Möts plötsligt av en riktig bamse fluga som trillar ned i puderburken... :shock:
Tankarna snurrar, var f-n kom den ifrån, den trillade inte ned från tomma intet bara, kan den verkligen kommit från en av D.hydei kulturerna?
Fångar upp bamsingen som är slö och inta stack iväg samtidigt som jag förklarar närvaron som slumpen, kan omöjligen kommit från kulturen - det blir extra käk till Phelsuman.
Och precis då jag hivat in den i ödledjungeln så uppfattar jag 2 saker.

1. Den är större och mer hårig än en "vanlig" fluga men normalt ser och liknar faktiskt... Nej, ingen spyflyga eller annan fluga man möter utanför hemmet.
2. Den kan inte heller flyga utan skuttar runt precis som... D.hydei.

Frågan; Kan de mutera fram sådan avkomma model jumbo bland bananflugor?

Kom på att jag skulle fotograferat den men det small bara till då daggeckon fick syn på den.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Re: Överraskning bland D.hydei

Inlägg av FrankD »

Intressant.
Håkan skrev:Frågan; Kan de mutera fram sådan avkomma model jumbo bland bananflugor?
Svar: Jovisst. En mutation är ju en plötslig och i princip slumpmässig förändring av genmaterialet. Såvitt jag förstår skulle det rent teoretiskt också kunna kliva ut en människa ur burken. :o Grejen är bara att vissa mutationer är mer sannolika än andra, beroende på vilka och hur många genetiska förändringar de kräver. Jag skulle gissa att jumbomodellen är bland de som ligger inom ramen för det som inte bara teoretiskt är tänkbart men jag vet inte om någon har gjort en liknande observation förr. Simon kanske vet?
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Överraskning bland D.hydei

Inlägg av HåkanP »

Det kryper fram massor i kulturen (som vanligt ;) ) men inga fler överraskningar.
Så jag har totalt skrotat tanken på "besök" i flugsmeten av annan sort.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"