Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

konfunderad nybörjare.

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
noldon
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2010

konfunderad nybörjare.

Inlägg av noldon »

Hej alla pilgiftare. Jag har vart medlem i SDS i lite över ett år. Dock har jag inte skaffat några grodor än. Det har blivit 2 ormar istället, Men jag har samtidigt byggt ett terrarium som jag tänkt ha grodor i som just nu är näst intill färdigt.

Det är av modellen Lars Österdahl, alltså med lutande front. Måtten är 500x500x700mm (BxDxH). Jag har 4hål upptil med nät för ventilation samt nån datorfläkt ska la dit. och 2st hål för regnsystemet.

Men just nu står det still. så jag behöver lite tips. Vad ska jag välja för botten? jag har borrat 2st 6mm dräneringshål i fram som på LÖ´s modell men jag vet inte om jag ska använda hans V-formade botten. Finns det andra alternativ då jag kan utnyttja dräneringshålen men samtidigt kunna få en ganska djup damm i fram.

Bakgrunden är jag också konfunderad över har sett massa olika bakgrunder allt från epiweb till xaxim, kork, fogskum och rötter. Jag vet inte vilken jag ska använda. epiweb verkar bra men risken att inte få tätt och att små grodor fastnar i eller bakom den känns oroväckande.
fogskum och rötter är ju ett sätt men jag har hört att spruta fogskum på glas kan göra så glaset spricker. vilket jag helst inte vill råka ut för. En annan fråga kan växterna växa på inprincip vad som helst med lite struktur? Tex fogskum? och hur får man dom att sätta sig?

sen belysningen. jag är inne lite på LED men det känns krångligt. så jag undrar räcker det med en vanlig armatur för akvarium??

Hoppas att ni kan komma med lite råd. och tips.

P.S fick nya pilgiftaren i lådan igår, Riktigt bra läsning måste jag säga. bra jiobbat till redaktören.
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 36 gånger
Har fått tack: 27 gånger
Kontakt:

Re: konfunderad nybörjare.

Inlägg av tegnér »

http://www.reptilweb.no/reptilforum/vie ... =78&t=3397
Här har du skön inspiration och tips på djup damm.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: konfunderad nybörjare.

Inlägg av LarsÖ »

Den V-formade botten som är på mina bilder är ju inte den enda varianten jag själv använder. I någon burk har jag satt in en 'låda' av glas som står när framkanten (men inte ända framme). Därmed kan jag använda hålen för dränering/cirkulation av vattnet som står utanför glaslådan. Jag har lyckats göra lådan med lutande kanter, vilket gör det enklare för grodor att klättra upp. (har du inte uppklättringsmöjligheter kommer du snart att ha dränkt din första groda!).

Beträffande belysning: Gör en egen ramp för t ex 4 15watts lysrör. Då kan du ha drosslarna (2 st) placerade t ex i skåpet under terrariet, så tynger dom inte uppepå terrariet. En 0.5 mm aluminiumplåt som man viker över en rak bordskant och förser med gavlar av 6-8 mm kryssfaner är faktiskt en barnlek. Lysrörshållarna skruvas i gavlarna innan man sätter ihop rampen och efter att man anslutit det elektriska. Om du kommer till groddagen i Stockholm kan jag kanske ha med mig det som behövs, och kan ge en demonstration.

/LarsÖ
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"