Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
sunes bakgrund material??
-
Adam
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Kontakt:
Re: sunes bakgrund material??
Nja så väldigt blå blir den inte när den torkat om man blandar den rätt.
Släpper gör den dock efter en tid.
Släpper gör den dock efter en tid.
Kolla in metebloggen på: www.anglingidiot.blogspot.com
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Har nu gjort en första testavgjutning enl med sika. Va inte den bästa instruktionen i världen på förpackningen och rätt svårt med konsistensen. Det var även svårt att lägga på lagom tjockt lager då ytan (som är som en skrovlig sten) får olika tjocka områden. Materialet torkar jäkligt sakta, särskilt i en form (som är lufttät), så det är en ganska lång process när man ska lägga på 2-3lager minst. Vid större avgjutningar antar jag att man får lägga på ca4 lager. Det är inte helt lätt helt enkelt utan man får prova sig fram till ett vettigt resultat.
Ett problem som uppstod var att ett påpenslat lager kan se torrt ut, men det är bara den övre sidan (fria sidan som torkat), den inre sidan som blir den som ligger mot formen kan fortfarande vara fuktig och pänslar man då på ett till lager så bränner inte riktigt det första. När man sedan tror att andra lagret torkat och an ska avforma sin avgjutning spricker den. Så min slutsats är att inte gissa på torkningstiden utan alltid ha en marginal uppåt. Bättre vänta ett dygn extra en att skynda på med nästa lager i processen.
Åter till verkstaden =-)
Ett problem som uppstod var att ett påpenslat lager kan se torrt ut, men det är bara den övre sidan (fria sidan som torkat), den inre sidan som blir den som ligger mot formen kan fortfarande vara fuktig och pänslar man då på ett till lager så bränner inte riktigt det första. När man sedan tror att andra lagret torkat och an ska avforma sin avgjutning spricker den. Så min slutsats är att inte gissa på torkningstiden utan alltid ha en marginal uppåt. Bättre vänta ett dygn extra en att skynda på med nästa lager i processen.
Åter till verkstaden =-)
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Jag har hittat en engelsk sida som säljer latex mycket billigare än i sverige.
http://www.scarva.com/Models.aspx?ModelID=3055
http://www.scarva.com/Models.aspx?ModelID=3055