Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

R imitator varadero när lägger & vart lägger de ägg? Osv..

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Re: R imitator varadero när lägger & vart lägger de ägg? Osv

Inlägg av Simon »

Om du vill odla vattenloppor kan du få Moina av mig. De är inte svåra att odla om man ser till dem ett par gånger i veckan. Det svåra blir nog att veta vad du ska göra med de tusentals vattenloppor dina yngel inte orkar äta :) Mina R. uakarii-yngel äter dem gärna.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Inlägg av Illustratören »

Om du vill odla vattenloppor kan du få Moina av mig. De är inte svåra att odla om man ser till dem ett par gånger i veckan. Det svåra blir nog att veta vad du ska göra med de tusentals vattenloppor dina yngel inte orkar äta Mina R. uakarii-yngel äter dem gärna.
Låter som jag inte behöver vara orolig för mat till de små grodynglen när de väl kläcks. Med Uppsalabor som er =-)

Nu har det gått tio dagar och nu har de börjat röra på sig. Idag när jag rörde vid burken började ynglen sprattla och de har verkligen gått framåt i utvecklingen.
Bilagor
10dagar gamla
10dagar gamla
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Så igår satt de två grodorna på bladet (eggbladet) igen! Och visst blev det som förra gången, dock såg jag bara två egg när jag kollade in lite snabbt med ficklampan. Så de blir till att adoptera dessa med =-)
Dessa egg är lagda exakt 2v efter förra eggen. Hur ofta lägger grodorna egg egentligen? Kommer de fortsätta såhär så måste jag bygga en yngelstation snart.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Deras mål är att få yngel att flytta och mata upp till grodor. Fram till dess lägger dom nya ägg om dom är i bra kondition. Prova att låta dom flytta, intressant att se dom sköta om sina yngel själva.
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Deras mål är att få yngel att flytta och mata upp till grodor. Fram till dess lägger dom nya ägg om dom är i bra kondition. Prova att låta dom flytta, intressant att se dom sköta om sina yngel själva.
Ok, eftersom det ser ut att endast vara två eller tre egg denna vända så kanske jag ska låta dem vara.
Kan ju vara roligt att se dem vara föräldrar.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Illustratören skrev:Kan ju vara roligt att se dem vara föräldrar.
Absolut. Att se deras samspel i att föda upp sina yngel är otroligt intressant.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Illustratören skrev:
Ok, eftersom det ser ut att endast vara två eller tre egg denna vända så kanske jag ska låta dem vara.
Kan ju vara roligt att se dem vara föräldrar.
Jag tycker absolut att du ska försöka låta grodorna dra upp yngel själv men det innebär väll också att du inte kommer få fler yngel förrän dom har dragit upp dessa? Eller kommer dom att fortsätta lägga fler kullar? Hur många yngel kan de ta hand om samtidigt?

/Johan
BengtO
Styrelse
Styrelse

Inlägg av BengtO »

Dom kan ta hand om flera kullar samtidigt, men oftast använder de all energi till att mata redan flyttade yngel. De lägger ju ägg tätare när de har yngel men obefruktade foderägg. Jag har hittat upp till 5 st yngel som matats samtidigt. Men då handlar det om flera (2)kullar.
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Inlägg av Von Seth »

Från sidan som länkades ovan står följande: Our frogs prefer completely vertical black film canisters with the opening facing down

Menar de att öppningen ska vara ner åt marken, i 90 grader
Hur lägger de äggen då? Menar det inte horisontellt?

Jag använder följande för att titta runt bland grodorna: GOS (Bosch)

http://www.axminster.co.uk/images/produ ... 2766_s.jpg
Är Varnad Nybörjare
BengtO
Styrelse
Styrelse

Inlägg av BengtO »

Olika imitator beter sig väldigt individuellt och det kan löna sig att erbjuda alternativ. Har haft par som föredragit att lägga ägg inuti rör (gula elrör?) som jag ställt i terrariet. Vissa har valt svarta filmburkar med lock som jag skurit ut en liten ingång i. Andra par varierar mellan olika platser. Du har säkert uppfattat artikeln rätt. Grodorna kan placera äggen inuti eller utanpå burkens sidor. Ett mycket vanligt äggställe som kan vara svårt att upptäcka är direkt på terrariets gavlar eller bakruta, direkt på glaset helst dolt av inredningen.
Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"