Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Azureus Sveriges vanligaste groda!!
-
PatrikO
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1995
- Har gett tack: 1 gång
Azureus Sveriges vanligaste groda!!
Har funderat lite på en sak som kommer bli ett problem, just nu tippar jag på att det skulle finnas 100 ungar av Azureus i sverige. Jag har haft en annons ute på detta forum, repti.net och ett danskt forum.Inga svar, 600:- har jag alltid betalat per djur, vad är priset på dessa djur nu? Har någon dumpat priserna eller ska jag dumpa dom, eller får man helt enkelt sluta odla på dessa grodor.För det skulle vara helt osanolikt att 50 personer skulle vilja köpa vars 2 grodor i sverige.Bara små tankar som jag puffar ut i vinter mörkret MVH Casparus
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: Azureus Sveriges vanligaste groda!!
Hej min vän.
Intressant tanke . . . Eftersom jag inte har haft det "angenäma" problemet att stå med ungdjur i mängd, så undrar jag om D. azureus skiljer sig från andra arter? Har du erfarenhet av andra arter, där du enklare avyttrat din avkomma? Jag sitter själv här i Jönköping med en burk jag tänkte köra Dendrobates smurfilurum men har haft samtal med Drewes om detta. Om inte era är släkt kanske man kan blanda, så man får lite olika blodlinjer. Det där var en avstickare, men som sagt, menar du att intresset är lägre än med andra arter, eller kan det vara så här att mr. Holland tömmer de presumtiva köparnas plånböcker och fyller deras terrarier med sina grejor?
Intressant tanke . . . Eftersom jag inte har haft det "angenäma" problemet att stå med ungdjur i mängd, så undrar jag om D. azureus skiljer sig från andra arter? Har du erfarenhet av andra arter, där du enklare avyttrat din avkomma? Jag sitter själv här i Jönköping med en burk jag tänkte köra Dendrobates smurfilurum men har haft samtal med Drewes om detta. Om inte era är släkt kanske man kan blanda, så man får lite olika blodlinjer. Det där var en avstickare, men som sagt, menar du att intresset är lägre än med andra arter, eller kan det vara så här att mr. Holland tömmer de presumtiva köparnas plånböcker och fyller deras terrarier med sina grejor?
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Är säkert så som du skriver att dom har blivit för vanliga inom dessa kretsar och tillgången är högre än efterfrågan.casparus skrev:Har funderat lite på en sak som kommer bli ett problem, just nu tippar jag på att det skulle finnas 100 ungar av Azureus i sverige. Jag har haft en annons ute på detta forum, repti.net och ett danskt forum.Inga svar, 600:- har jag alltid betalat per djur, vad är priset på dessa djur nu? Har någon dumpat priserna eller ska jag dumpa dom, eller får man helt enkelt sluta odla på dessa grodor.För det skulle vara helt osanolikt att 50 personer skulle vilja köpa vars 2 grodor i sverige.Bara små tankar som jag puffar ut i vinter mörkret MVH Casparus
Sen får man väl hoppas att grodhobbyn ökar i detta land och att förbjuds landet i väst börjar tillåta grodor så kommer säkert efterfrågan att öka. Sen vet jag ju inte om priset är för högt/lågt men efterfrågan styr ju även det. som d.leucomelas får du runt 3-400 spänn och e.anthonyi får för ett par hundra. Så grodor som spottar ut många avkommor kommer ju att sjunka i pris tackvare det. Sen är det väl "negativt" för just Azureus att dessa är aggressiva så dom hålls bäst i par för det verkar som grodor som kan leva i grupp är lättare att bli av med, men dom har väl tendensen att vara billigare.
Sen är jag av den sorten att jag hellre köper grodor(även andra djur jag köper) från svenska odlare fast priserna är lite dyrare. Vill inte köpa grodor(eller andra djur) som har blivit framodlade av företag för ren vinst och sen åker runt delar av sitt liv en plastburk. Men vissa arter verkar vara svåra att köpa på annat sätt.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Jag tror din analys är helt rätt. 100 ungar är nästan lite lågt räknat. Jag brukade alltid sälja mina för 500:- men gick ner på sistone eftersom jag varken kan bygga allt fler terrarier åt ungar som inte efterfrågas eller vill att de mår dåligt pga trängsel. Jag har 9 yngel kvar som snart ska stiga upp men har bestämt mig åtminstone tills vidare för att inte längre ta ut äggen utan låta ett litet antal yngel växa upp i föräldrarnas terrarium på ett "naturligt" sätt. Senast hände det mer eller mindre oavsiktligt och ungen blev till min stora förvåning finare än syskonen, fast jag inte hade matat ynglet en enda gång.
Visserligen är det inte helt oproblematiskt men jag ser det på det hela taget ändå positivt. För det första ger det oss en möjlighet att satsa på kvalitet istället för kvantitet och för det andra var det för inte allt för länge sedan inte lätt att överhuvud taget få tag på dessa grodor i Sverige. Det tyder alltså på den mycket positiva utvecklingen SDS har tagit de senaste åren.
Visserligen är det inte helt oproblematiskt men jag ser det på det hela taget ändå positivt. För det första ger det oss en möjlighet att satsa på kvalitet istället för kvantitet och för det andra var det för inte allt för länge sedan inte lätt att överhuvud taget få tag på dessa grodor i Sverige. Det tyder alltså på den mycket positiva utvecklingen SDS har tagit de senaste åren.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Väldigt roligt om azureus nu är väl etablerad. Jag menar att det är en groda som vi ska vara mycket rädda om. Det torde inte komma så många ut ur deras hemtrakter.
Jag har alltid tagit bra betalt för de azureus jag sålt. Egentligen mest för att jag inte vill att nybörjaren i hobbyn ska starta med denna art utan hålla sig till rekommendationen (auratus, tricolor, vittatus...).
För några år sedan var azureus ganska svår att få tag i, ock man var rädd för inavel osv. Om det nu är gott om den, kanske man kan hoppas att det blir lättare att skifta djur/blodlinjer som föreslogs ovan.
Det finns en risk att alla duktiga uppfödare slutar med en viss art om den blir för vanlig, och så får man i stället en kraftig nedgång i populationen.
/Lars
Jag har alltid tagit bra betalt för de azureus jag sålt. Egentligen mest för att jag inte vill att nybörjaren i hobbyn ska starta med denna art utan hålla sig till rekommendationen (auratus, tricolor, vittatus...).
För några år sedan var azureus ganska svår att få tag i, ock man var rädd för inavel osv. Om det nu är gott om den, kanske man kan hoppas att det blir lättare att skifta djur/blodlinjer som föreslogs ovan.
Det finns en risk att alla duktiga uppfödare slutar med en viss art om den blir för vanlig, och så får man i stället en kraftig nedgång i populationen.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Jag tar inte till vara ägg och yngel längre då de producerar på tok för mycket. Jag håller en lagom mängd unggrodor tills jag får sälja iväg några då kan jag dra upp fler. Jag tycker det är roligt att det finns fler som odlar nu så att denna fantastiskt vackra groda går att få tag på över hela Sverige. När jag skulle köpa fick jag leta länge innan jag hittade några. Jag vet att mina och drewes par kommer från olika håll så vi kan nog leverera obesläktade grupper om man vill ha det.
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Bra att många odlar denna trevliga groda! Har tyvärr genom åren sett många grodor bli "vanliga" för att sedan snabbt försvinna från hobbyn. Det verkar som om det behövs ett visst antal odlare för att det ska uppstå en stabil stam.
Visst priset sjunker men det ser inte jag som ett problem.
Jag har under de senaste tre åren odlat en mängd R.ventrimaculata F-G, men verkar fortfarande ganska ensam om att odla den i ett större antal. Om jag skulle sluta odla kanske det skulle bli svårt att köpa svenskodlat igen.
Det verkar finnas många "ägare" av pilgiftsgrodor, men fortfarande ganska få "odlare".
För övrigt hoppas jag på att mina benedicta yngel ska växa och bli grodor av så vi kan etablera denna groda också.
Visst priset sjunker men det ser inte jag som ett problem.
Jag har under de senaste tre åren odlat en mängd R.ventrimaculata F-G, men verkar fortfarande ganska ensam om att odla den i ett större antal. Om jag skulle sluta odla kanske det skulle bli svårt att köpa svenskodlat igen.
Det verkar finnas många "ägare" av pilgiftsgrodor, men fortfarande ganska få "odlare".
För övrigt hoppas jag på att mina benedicta yngel ska växa och bli grodor av så vi kan etablera denna groda också.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Rolig tråd! Kommer också försöka skaffa mig Dendrobates azureus men försöka mig på att låta unga växa upp tillsammans i en lite större burk (80x50x60). Skulle gärna vilja ha olika blodslinjer även om jag inte har odling som mål. (OM arten blir ovanlig så vet man att man med got samvete kan sälja friskt blod)
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Små marknader är ju känsliga för variationer av tillgång och efterfrågan och det går upp och ner ganska fort om det inte regleras på något vis. Bara för några år sedan när jag odlade Azureus som mest (strax innan föreningens omstart) var det "brist" och jag blev av med allt jag fick upp fortare än man kan säga bromelia.
Jag tror det är en bra idé att fortsätta odlingen på arter som blir vanligare, men på en mindre skala så att tillgången inte minskar så drastiskt samtidigt som man får plats med allt där hemma. Det är ju enkelt fixat genom att ta hand om färre yngel (men att man fortsätter att ta hand om ett fåtal). Risken är alltid, i ett litet sammanhang som vi är och som fler har påpekat, att alla slutar odla samtidigt och då kan arten försvinna ganska fort. Dessutom blir risken för inavelsproblem större med stora variationer av tillgång eftersom det bildas flaskhalsar hela tiden. Dvs man odlar ständigt upp en större mängd djur från ett litet urval (ungefär som svensk vargpolitik).
Att priset går ner lite spelar inte så stor roll tycker jag. Azureus är ju inte egentligen varken svårodlad eller känslig och det enda knepiga är väl den honliga aggressiviteten. Alltså en ganska bra nybörjargroda om den hålls i par.
Jag sålde mitt par för att jag behövde plats till andra arter jag ville odla. Jag kan ångra det ibland och kommer nog skaffa Azureus igen. Jag har aldrig haft en groda som har varit bättre ambassadör med sina lysande färger och helt orädda beteende. Jättekul att den har fått en stark comeback i hobbyn!
Bra jobbat!
Jag tror det är en bra idé att fortsätta odlingen på arter som blir vanligare, men på en mindre skala så att tillgången inte minskar så drastiskt samtidigt som man får plats med allt där hemma. Det är ju enkelt fixat genom att ta hand om färre yngel (men att man fortsätter att ta hand om ett fåtal). Risken är alltid, i ett litet sammanhang som vi är och som fler har påpekat, att alla slutar odla samtidigt och då kan arten försvinna ganska fort. Dessutom blir risken för inavelsproblem större med stora variationer av tillgång eftersom det bildas flaskhalsar hela tiden. Dvs man odlar ständigt upp en större mängd djur från ett litet urval (ungefär som svensk vargpolitik).
Att priset går ner lite spelar inte så stor roll tycker jag. Azureus är ju inte egentligen varken svårodlad eller känslig och det enda knepiga är väl den honliga aggressiviteten. Alltså en ganska bra nybörjargroda om den hålls i par.
Jag sålde mitt par för att jag behövde plats till andra arter jag ville odla. Jag kan ångra det ibland och kommer nog skaffa Azureus igen. Jag har aldrig haft en groda som har varit bättre ambassadör med sina lysande färger och helt orädda beteende. Jättekul att den har fått en stark comeback i hobbyn!
BengtO skrev:För övrigt hoppas jag på att mina benedicta yngel ska växa och bli grodor av så vi kan etablera denna groda också.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"