Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Fläktar

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Fläktar

Inlägg av LarsÖ »

Von Seth skrev:Är det någon här som kan tipsa om en bra fläkt? Den jag tänkte köpa kostar ca: 75kr (http://www.inet.se/produkt/6308618/frac ... ent-series)

Sedan så klippar jag av toppen av kabeln och kopplar in sladdarna i en gammal mobilladdare
Skulle det fungera?
Antagligen. Känner inte till just den sorten. Vissa fläktar är skyddade mot fel polaritet - då går dom inte om man har kopplat plus och minus fel...
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

LarsÖ skrev:
Von Seth skrev:Är det någon här som kan tipsa om en bra fläkt? Den jag tänkte köpa kostar ca: 75kr (http://www.inet.se/produkt/6308618/frac ... ent-series)

Sedan så klippar jag av toppen av kabeln och kopplar in sladdarna i en gammal mobilladdare
Skulle det fungera?
Antagligen. Känner inte till just den sorten. Vissa fläktar är skyddade mot fel polaritet - då går dom inte om man har kopplat plus och minus fel...
/Lars
Exakt det är nog nästan alla numera. Fördelen om man har en svag mobilladdare 0.4A (ibland inte ens det) är att dom inte bränner fläkten om du skulle koppla fel. Ja det är en helt ok fläkt att använda och dom kostar inte skjortan, har själv ett gäng både i terrarierna och i datorn.
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Inlägg av Von Seth »

Idag har jag fått fläktarna, jag provar dem och har kommit fram till att en mobil laddare blir för svagt. Luften går inte igenom nätet. Sedan styckade jag en 12v laddare. Då kom man till den punkten jag ville ha!

Ska lägga upp bilder sedan, var väldigt lätt att koppla.
Tanken är att fläkten ska snurra 12h om dagen. Är det för mkt?
Är Varnad Nybörjare
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Varierar mina, 1-3 timmar åt gången med "random" förskjutning på timern men inte så att de går när duschsystemet är på.
Konstaterat att livslängden förkortas då det kommer in för mycket fukt i fläkten.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Von Seth »

Mina fläktar blåser in luft. Då det är ganska kallt terrarium då jag har LED belysning. Det är däremot ganska varmt i rummet. De har även värme mattor i terrariet.

Ska det blåsa ut? Om så, Varför? För och nackdelar?
Är Varnad Nybörjare
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 195 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Jag undrar hur mycket dina fläktar låter? Såg att det står 19 decibel men hur mycket är det? Det finns ju fläktar att köpa som lovar en ljudnivå på endast 6 decibel. Om fläkten är i terrariet är den då hörbar utanför burken?

Johan
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Von Seth skrev:Mina fläktar blåser in luft. Då det är ganska kallt terrarium då jag har LED belysning. Det är däremot ganska varmt i rummet. De har även värme mattor i terrariet.

Jag använder fläkten att suga ut luften ur terrariet, men mitt problem är värmen så du sugs ju varmluften ur och det kommer in svalare luft. Nackdelen är ju att luftfuktigheten sjunker när luften sugs ut.
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Von Seth »

jolo

Jag hör knappt fläktarna! De är riktigt tysta! Jag måste stå vid terrariet för att höra dem. De låter knappt något

Edit: De har ju inte äns hälften av strömmen de borde ha. Så det är lugnt =)
Är Varnad Nybörjare
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Exelon skrev:
Von Seth skrev:Mina fläktar blåser in luft. Då det är ganska kallt terrarium då jag har LED belysning. Det är däremot ganska varmt i rummet. De har även värme mattor i terrariet.

Jag använder fläkten att suga ut luften ur terrariet, men mitt problem är värmen så du sugs ju varmluften ur och det kommer in svalare luft. Nackdelen är ju att luftfuktigheten sjunker när luften sugs ut.
Oavsett om man suger ut eller blåser in så måste ju luftmängden i terrariet vara konstant. Suger man ut så strömmar det in någon annanstans. Blåser man in så går luft ut någon annanstans. Fuktigheten påverkas inte av detta, utan av var hålen är placerade. Jag suger ut luften överst och låter den nya luften komma in nertill. Detta ger en ganska försiktig 'vind' i terrariet och inluften tar åt sig fuktighet från bottenskiktet.
Blåser man in luft brukar det bli en riktad ström, som gör att blad rör sig osv.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Trodde att den "nya" luften var torrare än den som jag suger ut med fläkten och därav sänker luftfuktigheten? Där ser man än har man mycket kvar att lära sig. Den suger in luften nedanför skjutdörrarna, Sen har jag ett hål på 8x8cm där en fläkt sitter suger ur terrariet från toppen av terrariet. Men går din fläkt hela tiden Lars? Eller har du den på intervall?
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"