Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
L E D - en test av ledlister ...
- RogerL
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 6 gånger
L E D - en test av ledlister ...
3st 50cm lister över ett 45x45x45 räcker inte. Har behövt komplettera. Har inga vetenskapliga belägg för detta. Ljuset räckte inte ur estetisk synvinkel. Växterna verkade heller inte frodas. Roger
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: L E D - en test av ledlister ...
Är väldigt nöjd över mina floodlight(är iaf led men inga lister), både ur växternas och mossan växer som attan. Men skulle nog kunna krämat på med 50w i ena burken då kvistarna av epiweb täcker och ger inge vidare bra ljus på botten. Men grodorna grodorna har då en möjlighet att välja allt från varmt och ljust till svalare och skugga.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hej på dig! Nej nej. Det var väl bara det att ärtbladlössens impotens inte riktigt fick fart ...Jonny skrev:Och här tog diskussionen slut.. men bara tillfälligt va? Är i byggartagen och forskar kring det mesta, bla annnat ljus och då är den här tråden ultraintressant! Hur har det gått för er?
För mig går det bra. Växterna växer. Det enda man får vara medveten om är att de inte ger värme på samma sätt som T8/T5/hallogen etc. Jag har relativt svalt rum varför min nattemp är runt 20°C vilket känns lite svalt. Vad funderar du på?
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Vad krämar du på med nu då? 30W och till vilken höjd/yta?Exelon skrev:Är väldigt nöjd över mina floodlight(är iaf led men inga lister), både ur växternas och mossan växer som attan. Men skulle nog kunna krämat på med 50w i ena burken då kvistarna av epiweb täcker och ger inge vidare bra ljus på botten. Men grodorna grodorna har då en möjlighet att välja allt från varmt och ljust till svalare och skugga.
-
Jonny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 7 gånger
Allright! Jag funderar nog mest på vilket ljus som ger det bästa resultatet för växterna, men samtidigt är ju värme alltid ett problem och därför är LED-listerna högintressanta! Dom är ju rätt så små, så det finns ju plats för att köra ett helt gäng på ett terrarium. Frågan är väl hur många? Kan någon berätta mer om det här floodlight?Hulteke skrev:Hej på dig! Nej nej. Det var väl bara det att ärtbladlössens impotens inte riktigt fick fart ...Jonny skrev:Och här tog diskussionen slut.. men bara tillfälligt va? Är i byggartagen och forskar kring det mesta, bla annnat ljus och då är den här tråden ultraintressant! Hur har det gått för er?![]()
För mig går det bra. Växterna växer. Det enda man får vara medveten om är att de inte ger värme på samma sätt som T8/T5/hallogen etc. Jag har relativt svalt rum varför min nattemp är runt 20°C vilket känns lite svalt. Vad funderar du på?
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Floodlightarmaturen ser ut som en bygghalogen ungefär, men är grå i färgen. Mycket högre output. Hade jag haft ett enstaka terrarium hade jag kört flood. Nu har jag fler på hylla och då är de långsträckta listerna smidiga.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Kör med 2x30w i det delade terrariet så varje del är väl 34bx40dx80h till varje floodlight.Hulteke skrev:Vad krämar du på med nu då? 30W och till vilken höjd/yta?Exelon skrev:Är väldigt nöjd över mina floodlight(är iaf led men inga lister), både ur växternas och mossan växer som attan. Men skulle nog kunna krämat på med 50w i ena burken då kvistarna av epiweb täcker och ger inge vidare bra ljus på botten. Men grodorna grodorna har då en möjlighet att välja allt från varmt och ljust till svalare och skugga.
Är väl som Rickard skriver ser ut som en lite mindre bygghalogen lampa med en stor Led på allt från 20w upp till 100w (vad jag har sett iaf) och dom jag har är på 6500k köpta från Kina via ebay. Dom alstrar en del värme fast det är led men den är ju inte lika varm som ett t8/t5 rör, tror själva ballasten blev ca 40grader efter 4-5 timmar drifttid men själva led lampan är inte lika varm.Jonny skrev: Allright! Jag funderar nog mest på vilket ljus som ger det bästa resultatet för växterna, men samtidigt är ju värme alltid ett problem och därför är LED-listerna högintressanta! Dom är ju rätt så små, så det finns ju plats för att köra ett helt gäng på ett terrarium. Frågan är väl hur många? Kan någon berätta mer om det här floodlight?
- dendro46
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 1981
- Kontakt:
Så här ser dom ut. Med infrarödt thermometer har jag mätat 35 grader celsius på frontglaset efter 12 timmars bränntid.
Mvh Vagn
Mvh Vagn
- Bilagor
-
- Flood light 50W00002.jpg (9.72 KiB) Visad 6678 gånger
-
- Flood light 50W00001.jpg (10.25 KiB) Visad 6678 gånger
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Nackdelen med Flood- eller panellights är formatet. Har man en, eller flera "normala" grod burkar, som Hulteke t.ex. och vill ha flera Kelvin temperaturer så LED listerna enklare att kombinera. Till bekostnad av lite mindre Lumen och lite mer $...
Har räknat och vänt på 7 st, 8W lister vs. 3 st 20W floodlight.
Då får jag 56W LED list, 3500 Lumen i kombinerbar kombo av 4000K, 5000K och 6000K och sannolikt några grader svalare än 3 floodlight på totalt 60W, 3700 Lumen vardera 1 floodlight på 4, 5 respektive 6k Kelvin. Eftersom det inte behövs jämnt spridd Kelvin så har 7 LED lister ännu fördel mot 3 Floodlights.
Fast för den som bygger stort och högt är nog floodlights ett intressant alternativ, beroende på vad som sker med LED Paneler. Vred, klämde och diskuterade panelerna vid Dusk's bord senaste mässan i Solna. Riktigt svala men med större mått än floodlights och dyrare, än så länge.
Har räknat och vänt på 7 st, 8W lister vs. 3 st 20W floodlight.
Då får jag 56W LED list, 3500 Lumen i kombinerbar kombo av 4000K, 5000K och 6000K och sannolikt några grader svalare än 3 floodlight på totalt 60W, 3700 Lumen vardera 1 floodlight på 4, 5 respektive 6k Kelvin. Eftersom det inte behövs jämnt spridd Kelvin så har 7 LED lister ännu fördel mot 3 Floodlights.
Fast för den som bygger stort och högt är nog floodlights ett intressant alternativ, beroende på vad som sker med LED Paneler. Vred, klämde och diskuterade panelerna vid Dusk's bord senaste mässan i Solna. Riktigt svala men med större mått än floodlights och dyrare, än så länge.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
-
Jonny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 7 gånger
Tack grabbar! Vad är stort? 80 måste väl ändå räknas som högt? Funderar på dom där listerna då, och komplettera med ett par uv rör, låter det vettigt? Eventuellt någon spot också som kan lysa några timmar per dag.