Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Billigt USB Endoskop

Övriga diskussioner.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Billigt USB Endoskop

Inlägg av HåkanP »

Olika förslag!
Båda nedan har video/stillbilds funktion, dimbara LED lampor, 640x480 i upplösning och vattentät (IP67) kamerasond. Nackdel - endast 0,3 megapixel
Från Conrad, snarlik om inte samma som i trådens start. Endast Windows vad jag ser. 349:- skr, priset sjunker vid köp av fler än 5+ och 10+
Frakt 49:-
Modellen värre, har 5x zoom och 96 cm hals mot 66 cm ovan. Något mindre kamera huvud men då jag inte finner mängdrabatt blir den lite väl dyr, 479:- på svenska conrad... Men tyska conrad har rabatt ända upp till 100+ ;)

Finns även en snarlik kina-kopia på ebay för ca £22/€27 med 2 Mp. 2Mp lockar då 0,3 för bilder är... uselt? Hanteringen av LED lampan görs däremot med reglage på usb kabeln istället för på handtaget. Mindre hanterbart. Lite svårt med uppgifterna på denna men någon skriver 640x480 (0,3 Mp) en annan 2 Mp. Dock har den 200x zoom och finns för £23
Sett några säljare som skriver Win 98/200/XP med drivrutin, Vista och Win 7 med inbyggda twain stödet. Samt även Linux och Mac OS om denna!

Alternativ till endoskop med böjlig svan-hals är slang-endoskop
Länken får visa hur det ser ut.
Fördel, extremt böjligt då det är en lång kabel och datorn behöver inte var intill terrariet. Om man nu inte usb-skarvar.
Nackdel, måste hållas i kameran (ingen svan-hals) med vad det innebär. LED styrkan styrs med reglage på usb kontakt, 10 meter bort...
10 meter för ca €30 och 5 meter för €38... (Undrar hur priserna sattes men det är likadant överallt)

Hittat 5 m. slang endoskop för €20.

Måste bara visa denna - Trådlös! Kanske inte innebär smidigast för det att söka i terrariet med men vi kanske har någon tekniknörd här på SDS? ;)

Ska leta vidare!
/Håkan

*edit*
Butikerna är dåliga på att sammanställa produkt data så jag uppdaterar ovan efterhand jag finner nya fakta.

Hittar inte mycket mer! Volcraft på Conrad och andra ställen skriver 0,3 megapixel (=VGA, =640x480 pix) på film men inget om stillbild.
Den andra modellen som återfinns mest på ebay omskrivs som 2 megapixel men enstaka säljare skriver 640x480 i AVI. Ingen skriver något om vattentät på den. Så spontant känns endoskopet från Volcraft intresant bara man kunde hitta en bekräftelse på att även den tar 2 Mp stillbilder.
Eller att den andra är vattentät... För den är trotts allt billigare och vi kan även lägga ett bud hos en säljare på önskat antal.
Senast redigerad av 8 HåkanP, redigerad totalt 14 gång.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Hulteke skrev::oops: Har ej windows som os så jag får hoppa över!

Finns de som tydligen använt Voltcrafts BS-10 och BS-15 endoskop med denna drivrutin. Lämnar ju inga garantier men...
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

Billigt USB Endoskop

Inlägg av RogerL »

Jag är med på vilken som/roger
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Om vi börjar med intresset för grupp köp av usb anslutet endoskop!

Målet är den bästa för rimliga pengar, vattensäkra med acceptabel upplösning som anses hanterbar för inspektion av våra små vänners krypin och gömmor.

Det står ännu och väger mellan Voltcrafts två modeller BS-10 och BS15 och den på ebay som har modell nr.TE02.
Jag (Håkan) tar på mig att beställa efter vi enats och fått in pris/mängdrabatt men vill gärna ha en handpenning (20% ?), när vi vet kostnaden för köpet. För att slippa övriga kostnader inrikes så tas endoskopen med till SDS årsmöte i Jönköping den 24/3. Kommer endoskopen långt innan och man vill ha det omgående eller man inte kommer till groddagen så får vi lösa det med snigelposten alternativt hämtas i fjolträsk. Bor norr/väst om och jobbar söder om träsket så det ska nog kunna lösas.

Roger, är med vilket som.
Hulteke, om Mac OS X stöd finns. (Korrekt?)
Pelle, några krav/önskemål ?
Håkan (jag behövde en typ i går)

I stället för att jag uppdaterar listan allt efter så kopierar ni hela texten och lägger till ert namn om ni vill vara med på köpet eller ändra önskemål!
Övriga frågor om endoskop tar vi inte i denna text.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Lyfter denna igen, tänkte beställa denna månad men är ännu intresserade/blir vi inte fler?

/Håkan
PelleB
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1980
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 79 gånger

Inlägg av PelleB »

Jag passar, kanske köper en vid annat tillfälle, behöver lägga fokus på annat just nu.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Billigt USB Endoskop

Inlägg av RicardH »

Kul att du håller liv i frågan!
Fanns OS-kompatibel och till vilket pris och prestanda?

---------------------------------skickat från min iPhone med appen Tapatalk
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Kom in i detta lite sent. Seriöst intresserad.
Men vad är det för grej du stannat för?
Linux(Ubuntu) eller Windows går lika bra för mig.

/Lars
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

http://www.meritline.com/mini-usb-digit ... rce=fghdac

Denna modell, kina tillverkad och säljs på ebay av andra handlare för under €25:-
Lite avig, kan tyckas, med LED kontroll på kabel istället för handtaget men bättre upplösning och 20x-200x zoom t.ex.
Skall fungera på alla system. (Har roat mig med ett usb mikroskop på mac, via parallels desktop. Fungerade det med.)

Då Conrads alternativ är ur världen så behövs inte 5 köpare för rabatt, utan det är bara en fråga om att dela med handlare och dela på frakt.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Fattar inte specen i alla delar.
Jag är mest intresserad av hög upplösning, så jag väntar med detta köp tills jag får höra vad ni andra säger om prylen.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"