Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Planering av första vivariet

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Planering av första vivariet

Inlägg av HåkanP »

2 enkla alternativ för minimal kondens och stabil temp i burken.

* Fläkt inne i terrariet som drar runt den tempererade luften.
* Doppvärmare i vatten behållaren så du förvärmer duschvattnet närmare terrarie temperatur.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Robert_P
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012

Inlägg av Robert_P »

Tack för all feedback. Det är alltså grymt svårt att förutse hur det kommer bli med imman. Inte så förvånande kanske, vegitationen är ju svår att få in i någon formel. Jag är väl lite skakad av att vara beräkningsingengör till yrket och nu för tiden kan vi göra väldigt noggranna simuleringar på det mesta i ett fordon. Själv håller jag på med krockanalyser men har även kollegor som räknar på klimat i bilen. Nog om det. Så här blir det:
Jag gör en sarg på några cm runt om i överkan utom i framkant. Sen kör jag ett täckglas i plexi, som jag lätt kan modifiera eller byta ut, tills jag finner den lösning jag söker. Inte så mycket att titta på, men eftersom jag är nykär i sketchup så bifogar jag bilder på toppen med och utan täckglas samt frontvent.

Och Lars. Överst på min lista stod att besöka någon erfaren. Tyvärr bor den enda som nappade på min forumförfrågan i falkenberg. Jag skall nog ta mig ner dit vad det lider, men det är svårt att få loss tid till att åka ner just nu. Sen var jag i kontakt med Urban i Kungsbacka, men han hade inte mycket att visa just nu sa han. Inser att livet hade varit lite lättare om jag bott i Stockholm/Uppsala.

NU skall jag bara fundera lite över måtten 50x50x65 eller 55x55x70 sen är det bara att börja bygga.
Bilagor
terr3_frontvent.png
terr3_top_glass.png
terr3_top.png
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Planering av första vivariet

Inlägg av jsl »

Tips, silikon+ plexi+ nät funkar inte bra. Jag vet inte om det är värme från lampan men för mig så har det släppt mellan nät och plexi. Men du kanske tänkte använda nått annat att limma med?
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

jsl skrev:Tips, silikon+ plexi+ nät funkar inte bra. Jag vet inte om det är värme från lampan men för mig så har det släppt mellan nät och plexi. Men du kanske tänkte använda nått annat att limma med?
Det är plexins fel, den är för "oljig". Har inte hjälpt att rugga upp plexin innan, tar bar lite längre tid innan siliconet släpper. Kanske går att smällta fast näten som vissa av oss gör med lådorna till foder kulturerna?

Snabb googling säger Plexilim då plexi är en acrylat, möjligen vissa epoxi lim också.

/Håkan
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Robert_P skrev:.

NU skall jag bara fundera lite över måtten 50x50x65 eller 55x55x70 sen är det bara att börja bygga.
Ta de 5 extra centimetrarna, för du kommer sakna dem då du har inrett terrariet.

/Håkan
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av UrbanV »

Robert_P skrev: Och Lars. Överst på min lista stod att besöka någon erfaren. Tyvärr bor den enda som nappade på min forumförfrågan i falkenberg. Jag skall nog ta mig ner dit vad det lider, men det är svårt att få loss tid till att åka ner just nu. Sen var jag i kontakt med Urban i Kungsbacka, men han hade inte mycket att visa just nu sa han. Inser att livet hade varit lite lättare om jag bott i Stockholm/Uppsala.

Misstänker att det är lordhenke som bjudit hem dig till Falkenberg, om det stämmer tycker jag absolut du skall ta dig tid att åka dit, lovar att det är värt resan om du vill titta på välfungerande, snygga och fantasifulla terrarium. Som jag skrev till dig så finns inga "standard" terrarium i gång hemma hos mig nu när jag jag håller på att bygga om mitt grodrum. Vill du titta på alternativt hållande i funktionellt inredda hammarplastlådor (fungerar bättre än man kan tro) är du dock välkommen hem till mig ;) . /Urban
Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 9 gånger

Inlägg av binsweden »

jag håller helt med dig om Lordhenke.
jag besökte han för 1,5 vecka sen och det var verkligen värt resan,jättetrevlig kille,skitsnygga terrarium och väldigt fina grodor...
mvh Crille
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille
Robert_P
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Robert_P »

Planen är definitivt att åka till Lordhenke så fort jag och har tid samtidigt och Urban jag tar gärna en titt på det du har igång nu när jag kommer och köper löv.

Angånde limma i plexi så hade jag inte tänkt göra det även om det finns lim som fixar det. Planen är att fästa näten mot glassargen och ha ett löst plexglas i mitten, under rampen, med hål för bevattning mm.

Och så några nya frågor:
Vart köper man flugtät nät? Såg att Simon B i Danmark har men de är bara 60 mm breda.

Vart i vivariet mäter ni temp och luftfuktighet? Man kan ju flytta runt givarna men jag antar att de flesta har dem på ett och samma ställe.
Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 9 gånger

Inlägg av binsweden »

Robert_P skrev:Och så några nya frågor:
Vart köper man flugtät nät? Såg att Simon B i Danmark har men de är bara 60 mm breda.
Pelle här på forumet har nät till salu,skicka bara ett pm till han.
han har olika bredder på det.
detta var priserna jag fick av han...

bredd - kr/meter

50mm - 40kr/meter
65mm - 50kr/meter
100mm - 70kr/meter
200mm - 140kr/meter
320mm - 250kr/meter
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"