Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Svenska mossor
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Re: Svenska mossor
Jörgen menar nog att mossan inte är så långlivad men det är sniglarna.jsl skrev:De gör att du garanterat får sniglar i terrariet och är ofta inte så långlivade
-
Finnw
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har fått tack: 1 gång
Jag plockade mossa ute när det var -10c och tinade den i mitt subtropiska fiskerum där det var mellan +13-+15c i vintras och har inte fått en snigel och då har jag haft mossan i ett par månader nu. Jag tog mossa som växte på stenkullar och den var tunn och igenomfryst så jag kunde få den i stora bitar.
Men den håller inte så länge säger ni, är det för varmt i ett terrarie för den?
Men den håller inte så länge säger ni, är det för varmt i ett terrarie för den?
Fd Parachanna.
-
Skrot-Nisse
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 1981
Jag har vid några få tillfällen plockat in mossa som funkat hyffsat bra, Men då har jag varit uppe och hämtat dom i halvdöda ekar med mossväxta grenar några meter över backen. Vet inget om vilken sorts mossa det handlar om dock.
När vi ändå pratar mossor, någon som har erfarenhet av Kyotomossa? Funderar på att beställa sådan.
När vi ändå pratar mossor, någon som har erfarenhet av Kyotomossa? Funderar på att beställa sådan.
Det blir lättare med ett namn.
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......
-
Finnw
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har fått tack: 1 gång
Jag har mossa i två burkar och det funkar bra men det är synd om den inte håller sig så.
Fd Parachanna.
-
småkrypet
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
Jag har mossa utifrån hos mina Bombina orientalis, och har haft den där ett par år. Jag tog in en bit av en stubbe med mossa på. Modigt eller dumt? Det har i alla fall fungerat bra, fick med en liten salamanderunge av misstag
. Det blir mer mossa, och fler arter, tycker jag det ser ut som. Men... jag har terrariet svalt på vintern, och det kan nog vara en av anledningarna till att det fungerar.
Bombina orientalis
Cirka 60 arter ryggradslösa kryp
Cirka 60 arter ryggradslösa kryp
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Japp, problemet verkar vara att våra inhemska mossarter behöver vintervila.småkrypet skrev:Men... jag har terrariet svalt på vintern, och det kan nog vara en av anledningarna till att det fungerar.
Jag har några olika mossor i mina burkar, men det är inget som jag planterat in utan dom har kommit av sig själva. Och eftersom dom helt plötsligt bara finns där så har jag ingen aning om vilka arter jag har.
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 328 gånger
- Har fått tack: 194 gånger
- Kontakt: