Stort tack till Bengt O som öppnade sitt hem och sina odlingar för mig och min son. Mycket vänligt och till stor glädje för oss nybörjare. Vidare gav han oss mat, bananflugor att starta upp nya kulturer med. Pigga och krya.
Läste på om hur man kan göra flugsmet och tittade på filmen. Kokade sammannyponsoppa, hirs- och havregryn. Tillsatte atamon och torrjäst. Tillsatte kalk och vitaminer och öste upp i en glasburk. Skruvade på ett lock. Sedan fick det stå tills kvällen efter. Då hällde jag upp den i mina små flaskor med små hål i locken. Sedan strödde jag över ett flor torrjäst. I med kartong och så rejält m flugor. Alla pigga och krya. Tittade till flaskorna innan läggdags.

Nästan alla flugor låg helt stilla, som om de dött. Snabbt knackade jag ur så många som möjligt, kanske en tiondel av den ursprungliga mängden. Dessa piggnade till. Antar att det var koldioxiden från jäsningen som tog död på dem. Kan någon hjälpa mig tillrätta? Tänkte att jag skulle skapa en smet som inte orsakar förruttnelselukt. Min man liksom klagar. Har nu mycket få flugor kvar, så jag måste vara rädd om varje individ.
Mvh
Christin