Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Funderingar kring bakgrund utav rötter och fogskum
-
DavidI
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Efter några månaders funderingar har jag nu bestämt mig för att bygga ett regnskogsterrarium. Jag ska använda mig av mitt akvarium (100 x 40 x 50) och kommer ha dubbelbotten. Själva bakgrunden kommer därmed bli ganska stor (ca 100 x 40) och jag tänkte låta den gå över en utav kortsidorna också.
Först tänkte jag använda mig utav en massa rötter och fylla ut med fogskum, men det verkar som att fogskummet kan spricka och t.o.m lossna? Jag misstänker att en bakgrund utav rötter i den storleken blir ganska tung, så jag kanske bör tänka om?
Först tänkte jag använda mig utav en massa rötter och fylla ut med fogskum, men det verkar som att fogskummet kan spricka och t.o.m lossna? Jag misstänker att en bakgrund utav rötter i den storleken blir ganska tung, så jag kanske bör tänka om?
-
MickeB
- Började med grodor år: 1990
Re: Funderingar kring bakgrund utav rötter och fogskum
Jag håller på att bygga en STOR burk och jag har limmat en sluttande glasskiva på bakstycket för att fylla ut lite och inte få så tungt men annars så har jag fogskumm och mangroverötter.Sedan har jag ett luftburet värmesystem som cirkulerar varmluft under botten.
MVH Micke
MVH Micke
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli
MVH Micke (Kennel Atrox)
2.2.0 Agalychnis Spurrelli
MVH Micke (Kennel Atrox)
-
DavidI
- Tidigare SDS-medlem

En sluttande glasskiva vill jag helst undvika. Jag vill att bakgrunden använder så lite utav bottenytan som möjligt. Men å andra sidan vet jag inte hur pass mycket lutning man ska ha för att göra någon större påverkan på tyngden. 10 grader? 30 grader?Kennel Atrox skrev:Jag håller på att bygga en STOR burk och jag har limmat en sluttande glasskiva på bakstycket för att fylla ut lite och inte få så tungt men annars så har jag fogskumm och mangroverötter.Sedan har jag ett luftburet värmesystem som cirkulerar varmluft under botten.
MVH Micke
Förklara gärna mer om värmesystemet, för den biten förstod jag inte.
Hälsningar
David
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Limma fast rötterna på glaset och dra silikonaträngar på glaset bakom fogskummet. Då fäster skummet bättre. Att skummet spricker har jag inte varit med om men för mig har det lossnat från glaset. Men då har jag inte använt silikon
-
per08
- SDS-medlem

- Har gett tack: 16 gånger
- Har fått tack: 24 gånger
Jag har gjort ett par terrarier med fogskum,när det blir för torrt spricker det (oftast högt upp i burken).
På fogskummet har jag haft en sicasim,jord o torvblandning.
När jag har haft husfix,färgpigment o sicasim(+vatten) har det hållt jättebra.
Det gäller att pröva sig fram,till slut hittar man en teknik som funkar.
Själv kör jag helst med xaxim+silikon o xaximströssel på mina bakgrunder.
Det är bar o åk lycka till med bygget,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
MvH Per
På fogskummet har jag haft en sicasim,jord o torvblandning.
När jag har haft husfix,färgpigment o sicasim(+vatten) har det hållt jättebra.
Det gäller att pröva sig fram,till slut hittar man en teknik som funkar.
Själv kör jag helst med xaxim+silikon o xaximströssel på mina bakgrunder.
Det är bar o åk lycka till med bygget,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
MvH Per
-
DavidI
- Tidigare SDS-medlem

Tack för svaren allihop!
Efter ännu mer googling, forumssökning och läsande av svaren i den här tråden vågar jag nog försöka. Det får bli lite silikonsträngar över hela glasskivan.
Efter ännu mer googling, forumssökning och läsande av svaren i den här tråden vågar jag nog försöka. Det får bli lite silikonsträngar över hela glasskivan.
-
DavidI
- Tidigare SDS-medlem

En liten följdfråga: (en ny tråd kändes inte riktigt lönt)
Det verkar finnas två "huvudsmeter" när det kommer till att klä sin bakgrund - silikon och sikacim.
Först tänkte jag använda silikon och trycka fast torv på det, för det lät enklast och lättast att få tag på. Dessutom har jag för mig att sikacim kan se lite mjölkaktigt ut när det är fuktigt?
Men sedan fick jag lust att göra ett vattenfall som ska rinna utmed några utav rötterna. Och det finns en ganska stor möjlighet att vattnet inte bara kommer hålla sig till rötterna, utan även rinna mot bakgrunden. Därför vill jag ha ett material som står emot en konstant liten ström av vatten. Min magkänsla säger att silikon plus torv inte håller särskilt länge.
Är sikacim-varianten bättre till det här? Eller finns det något annat alternativ?
(cement med ett lager lack har jag hört att folk använder, men jag gillar inte att det glänser så mycket. Jag vill att det ska se så verkligt ut som möjligt)
Det verkar finnas två "huvudsmeter" när det kommer till att klä sin bakgrund - silikon och sikacim.
Först tänkte jag använda silikon och trycka fast torv på det, för det lät enklast och lättast att få tag på. Dessutom har jag för mig att sikacim kan se lite mjölkaktigt ut när det är fuktigt?
Men sedan fick jag lust att göra ett vattenfall som ska rinna utmed några utav rötterna. Och det finns en ganska stor möjlighet att vattnet inte bara kommer hålla sig till rötterna, utan även rinna mot bakgrunden. Därför vill jag ha ett material som står emot en konstant liten ström av vatten. Min magkänsla säger att silikon plus torv inte håller särskilt länge.
Är sikacim-varianten bättre till det här? Eller finns det något annat alternativ?
(cement med ett lager lack har jag hört att folk använder, men jag gillar inte att det glänser så mycket. Jag vill att det ska se så verkligt ut som möjligt)
- RogerL
- SDS-medlem

- Har fått tack: 6 gånger
Sikasim håller jättebra. Inte mjölkaktigt. Dessutom kan du blanda i färgpulver så att du får den för du vill. Och sedan måla/behandla med tunt sikasim med kanske lite ljusare färgpulver. Kan bli riktigt naturtroget i bäckar mm. Roger
-
DavidI
- Tidigare SDS-medlem

Om jag skulle ha ett lager sikacim + torv över hela bakgrunden, skulle torven försvinna där vattnet rinner och lämna kvar sikacimen, eller är sikan så pass kraftig att den lyckas hålla kvar torven också?
Annars får jag nog göra som du säger Roger, och måla så att det ser lite stenaktigt ut och skippa torven just där.
Annars får jag nog göra som du säger Roger, och måla så att det ser lite stenaktigt ut och skippa torven just där.
- RogerL
- SDS-medlem

- Har fått tack: 6 gånger
Tror inte du ska blanda in torv i Sikan. Ta hellre fogskum eller annat material och lägg svart silikon på, sedan trycker du dit torv eller mosad xaxim eller vad du vill ha. Och måla inte på Sikan. Blanda i färgpulver i de sista lagren. Och under Sikan kan du ha frigolit eller annat material för att skapa nån form av "byggnation" Bäck eller stenar osv. Roger