Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Gödning

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Användarvisningsbild
bjca07
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1990
Har fått tack: 1 gång

Gödning

Inlägg av bjca07 »

Hallå

Kan vara så att jag suger på att söka i forumet.

Men varför vill man inte att bottensubstratet ska innehålla näring? Jag är med på att växterna vill ha det lite snålt men sen då? Mår djuren dåligt?
Har gjort en ytterst begränsad egen test med hoppstjärtar.
1 burk med Ikeas coconut fiber(med gödning)
1 med orkidee jord.
1med torv utan gödning.
Och jag ser ingen större skillnad på mängden djur. Så skadligt verkar det inte vara för hoppisar iallafall.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Gödning

Inlägg av HåkanP »

Beror nog på valet av växter bland annat. Många växter vi stoppar i våra terrarium är epifytiska och växer inte på marken som vi ibland planterar med de begränsningar ett terraries volym ger. Och som epifyter har det i naturligt tillstånd så är det sparsamt med gödning annat än förmultnande blad och växtdelar. Så med extra näring utöver grodors avföring och förmulltnande blad så finns det risk för övergödning, som värst att de epifytiska växtern bränns ut.
Sen beror det förstås på växters ursprung också. Generellt vill de flesta epifytiska växter inte ha för surt heller så t.ex. ny torv beroende på sort och ursprung kan också bränna ur växterna innan den blivit tillräckligt urlakad.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Skriv svar

Återgå till "Växter"