Peltierelement är inget vidare då de avger motsvarande effekt värme på ena sidan som de kyler på den andra.
Clasohlson har billiga fläktar modell pelare man ställer på golv som sveper som vanliga bordsfläktar. Räcker till mindre kontor på jobbet som ligger i stekande sol och 2-4 sådana borde kyla ett större terrarierum också. Köper man en klimatanläggning så bör man välja med omsorg så den inte gör så rummet (och terrariumen) inte blir torrare. De flesta har avfuktningsfunktion, några fuktreglering vilket är att föredra.
Angående reflekterande gardiner köpte jag så kallade mörkläggnings gardin på Hemtex efter branden då sanneringsfirman tog alla. Då jag skulle hänga upp dem läste jag att de även ska reflektera bort värme vilket de faktiskt verkar göra.
/Håkan
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Kylanläggningar
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Re: Kylanläggningar
Parachanna skrev:Några som har en portabel AC och hur funkar det? Finns det någon som ni kan rekomendera. Behöver nog ha en snart.
Fungerar skitbra
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Använder en Honeywell AC modell vet jag ej. Men köper du en för ca 4-5k så fungerar dom bra och klarar av större ytor. Tror min klarar att kyla ner 54 m2 så den klarar lägenheten om jag stänger sovrummet. Sen är väl markiser eller rullgardiner/persienner billigare och oftast räcker det med dom för att hålla huset/rummet svalt. Finns billigare och mindre Ac det beror ju på hur stort och ofta du kör ac´n.Parachanna skrev:Några som har en portabel AC och hur funkar det? Finns det någon som ni kan rekomendera. Behöver nog ha en snart.
-
Finnw
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
Rummet den ska kyla är på ca:10 kvadratmeter.
Ac:n måste väl vara bra även på vintern om du vill hålla en jämn temp och inte få dippar nedanför 20c strecket?
Vid vilken temp (upp/ner) börjar det bli riktigt kritiskt för grodorna?
Ac:n måste väl vara bra även på vintern om du vill hålla en jämn temp och inte få dippar nedanför 20c strecket?
Fd Parachanna.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
På vintern tror jag nog att ett vanligt portabelt element med fläkt och termostat är bättre, finns fina på Jula för ett par hundra. Men visst fungerar Ac lika bra åt det hållet. Ang tempen åt grodorna så får någon med mer erfarenhet uttala sig. Men jag har läst att man ska hålla sig mellan 20grader och 27grader vad dom sen tål vet jag inte.Parachanna skrev:Rummet den ska kyla är på ca:10 kvadratmeter.
Inte blivit något riktigt test av min kylare än, förra sommaren var ju kass... men hoppas på en varm o skön sommar i år!