Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Exo Terra 90x45x90 och Epiweb

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Exo Terra 90x45x90 och Epiweb

Inlägg av PatrikNo »

Hej alla!

Patrik Nordelind
Jobbar som systemutvecklare på Läkemedelsverket i Uppsala sen mars i år. Driver sajten lchfrecpt.com och tittar på F1. Nu går typ all fritid åt att läsa på och handla grejer till vivariet. Är jag dum som börjar ganska stort eller är det lättare?

Jag har köpt ett exo terra 90x45x90, som min plan just nu är att ha några grodor i och det ska vara en snygg miljö med massa växter (har alltid varit växtintresserad och intresserad av insekter och smådjur som grodor, ödlor, salamandrar, fiskar).

Min plan just nu är att ha en vattendel i 1/4-del av burken, där jag kanske har några små fiskar.
Tänkte även ha något vattenflöde (har alltid gillat vatten och dröm är att ha en stor damm med en lite bäck som rinner ned i den, har nu en tomt som detta kanske går att få till i framtiden). Läste gör inte det i ditt första vivarium :(, ska försöka ändå :).
Har köpt Herpers Choise, Stora Duschsystem.

Tänkte styra belysning, dusch med hjälp av programmet SwitchKing och hårdvara Tellstick (använder det idag för att styra belysningen hemma framför allt på vintern när man ska ha massa mysbelysning, så är det fruktansvärt skönt att slippa tända och släcka 10-15 lampor, man kan ta hänsyn till sol och allt möjligt), detta kommer att möjliggöra att jag inte behöver ha samma tider hela tiden utan justera efter andra parametrar. Det jag letar efter är dock vattentäta temperatur och fuktmätare. En som kanske fungerar tror jag är Luftfuktighetsmätare Version 2. Det var någon som tyckte
Om du kan montera sensorn så den inte dränks i vatten och skyddar skruvterminalen med fett/silikon kommer sensorn att hålla länge. Det rekommenderas inte att spola vatten på sensorn.
Så om jag monterar sensorn i framkant av burken och duschar inåt så kanske det kan fungera.

Mitt största problem just nu är toppen av akvariet. Som jag ska täta bättre än vad det är då nätet är för stort vad jag förstått. Problemet om jag tar på nätramen som innehåller aluminiumrör är att framkanten som är i luften viker ned sig. Jag provade med en glasskiva som täckte halva toppen och med två belysningar, så gick det inte att stänga dörrarna. (Har beställt nytt nät ifrån Pelle)
Några idéer hur man kan göra?

En annan fråga är om man bygger något med cellplast, husfix och fogskum, måste alla dessa material förseglas med akvariesilikon? Känner mig väldigt osäker på vad som kan vara giftigt för växter och grodor?

En annan fråga är om ni tror denna växt kan samsas med grodorna?
ficus microcarpa ginseng
ficus microcarpa ginseng
Senast redigerad av 1 PatrikNo, redigerad totalt 5 gånger.
/Patrik
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Re: Nybörjare med ett Exo Terra 90x45x90 och Epiweb

Inlägg av RicardH »

Hej Patrik!

Varmt välkommen hit! Det kallar jag schyst premiärtråd. Min egen var oxå inriktad på en riktigt stor burk med allt det du nämner av vatten mm. Det man kan säga om oss i denna förening är att man nog skulle kunna dela in oss i vilken inriktning vi i huvudsak har. Några av oss är inriktade på växter av alla de slag, andra på tekniska lösningar, andra på själva byggandet, andra på samlande av arter och ytterligare andra på groduppfödning. Sedan finns det givetvis många som har en kombinerad inriktning av flera av dessa intresseområden. Denna grupp är nog störst då det just är kombinationen av regnskogslevande växter, med djur i ett bra format (har fött upp varaner som INTE tillåter det finlir vi har i våra burkar, även om många av dem oxå lever i regnskogar) och tekniska utmaningar och möjligheter som skapar en kombo som blir väldigt spännande! Som ordförande i föreningen är jag glad åt alla dessa nischer eftersom de tillsammans bidrar till en mer komplett kunskapsbank. För vad vore vår förening utan dem som odlat pilgiftsgrodor sedan 60- 70- och 80-talen, eller dem som kan programmera en krets till att styra ett regnsystem så det synkar med det aktuella vädret i exv. Peru?

Några småtips: om du går med i föreningen som driver denna sida, Svenska Dendrobatidsällskapet, kommer du att få tillgång till vår tidskrift Pilgiftaren. I ett tidigare nummer går en av våra mer erfarna medlemmar Michael Kaiser igenom hur man modifierar ett ET-terrarium för hållning av pilgiftsgrodor.Förutom dessa tidskrifter har du också tillgång till våra träffar. Vi planerar nästa träff just nu och om det vill säg väl kommer du att ha MYCKET nära till den. Där kan du diskutera dina lösningar, funderingar och planer med folk som har erfarenheter av både med- och motgångar i de planer du har.

Avslutningsvis kan du ha den där växten med grodor om du har den på rätt ställe. Den skall nog torka ut mellan vattningarna vilket kan vara en utmaning.

Hur tänker du kring vattencirkualtion kontra vattenrening? Hur drar du in ström och pumpar i burken (många pumpar har för kort sladd, 1,2-1,5m. - din burk är 90 hög)

Kul tråd och som sagt, varmt välkommen!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Programmet SwitchKing och hårdvara Tellstick - vill du säga något mer om det? Automation har tidigare diskuterats och ja, kör hårt. Intressant!
Användarvisningsbild
PatrikNo
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Hulteke skrev:Hej Patrik!

Några småtips: om du går med i föreningen som driver denna sida, Svenska Dendrobatidsällskapet, kommer du att få tillgång till vår tidskrift Pilgiftaren. I ett tidigare nummer går en av våra mer erfarna medlemmar Michael Kaiser igenom hur man modifierar ett ET-terrarium för hållning av pilgiftsgrodor.Förutom dessa tidskrifter har du också tillgång till våra träffar. Vi planerar nästa träff just nu och om det vill säg väl kommer du att ha MYCKET nära till den. Där kan du diskutera dina lösningar, funderingar och planer med folk som har erfarenheter av både med- och motgångar i de planer du har.
Jag satte in pengar till medlemskap den 18 juli och för 10 st tidningar den 24 juli. Har inte hört något än. Vet inte riktigt hur det fungerar, men jag tänker att det är inte ovanligt med semester nu.
Hulteke skrev:Avslutningsvis kan du ha den där växten med grodor om du har den på rätt ställe. Den skall nog torka ut mellan vattningarna vilket kan vara en utmaning.
Ok, får ser hur jag gör och vad som får plats och ser bra ut. Det skulle vara roligt att ha med ett levande "träd".
Hulteke skrev:Hur tänker du kring vattencirkualtion kontra vattenrening? Hur drar du in ström och pumpar i burken (många pumpar har för kort sladd, 1,2-1,5m. - din burk är 90 hög)
Köpte en pump från Dusk, men den är nog för lite bara 0,5m lyfthöjd. Vet inte om jag kanske vill strila ut vatten på flera ställen kanske.
Kort sladdar, inte tänk på. Det räcker väl om det når upp så att det sticker ut på baksidan och lite förlängningssladdar. Funderar på att lägga pumparna i plastlåda som jag något typ av lock över så man lättare kommer åt att om det skulle vara något.

För vattencirkulation tänkte att en pump som går hela tiden upp till ett vattenfall/bäck typ. Sen är det en pump som går upp till EpiWeben också, som jag inte vet om jag ska köra hela tiden eller ibland. Lite olika bud där, men jag kommer att göra stöd så jag kan välja. Sen i botten tänkta jag mindre lavastenar (3cm) (hittade på bauhaus som är till för biologiskt filter för dammar) är det bra tro. Tänkte även ha Ebi Gold Waterplant Soil blandad med lavastenarna, för att försöka skapa ett biologiskt filter. Har ingen kunskap om detta så jag kan vara ute och cykla rejält.
Pumpdel
Pumpdel
pumpdel.jpg (41.9 KiB) Visad 9021 gånger
Hulteke skrev:Programmet SwitchKing och hårdvara Tellstick - vill du säga något mer om det? Automation har tidigare diskuterats och ja, kör hårt. Intressant!
Det första jag tänkte var att jag kunde logga in på min telefon för att se temp och fukt. Sen har jag för mig att det går att skicka larm sms tex om fukt tex går under 60%. Kan vara bra om man är borta och kan skicka någon ser över problemet, så kanske kan man undvika värre problem. Det som man även kan göra är att låta regnsystemet gå på om fukten är under en viss gräns (vet inte om detta är bra). Eller ha årstider. Eller automatiskt kolla väder från Peru och köra systemet efter det :) Det kommer att tex göra att kan från telefonen eller ipad:en starta regnet om jag vill.

Vattendel tänkte jag avdela med denna "pinne", så det blir som en liten strand upp. Är detta tillräckligt bra för grodorna?
Vattendel
Vattendel
vattendel.JPG (38.63 KiB) Visad 9021 gånger
/Patrik
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

redina skrev: Vattendel tänkte jag avdela med denna "pinne", så det blir som en liten strand upp. Är detta tillräckligt bra för grodorna?
vattendel.JPG
Många säger att grodorna behöver något att klättra upp på vid varje sida/hörn, jag instämmer i påståendet nu efter att studerat minna nya arter under sommaren. Mantellorna jag har är duktiga simmare men när en av Ranitomeyorna hamnat i vattnet, så verkar den simma dit nosen pekar.

Ang. Tellstick har jag läst på någon fisksida hur man lätt övervakar sitt akvarie, du måste dock ha en dator gåendes hemma som "server" vilket du redan har. (Annars är det ett ypperligt tillfälle att köpa en ny "server" ;) ) Det ska bli spännande och se om du kläcker en lösning med det andra, ljus, styrning av fläkt och sånt med "Switchking", ska själv ta mig en titt på det då jag letar lösningar att köra på en micro dator typ Picoeller dito.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Cool. Grodor behöver fuktig rygg och torra fötter. Därför behöver landsidan torka ut mellan regnen. Detta kan man läsa med en datorfläkt. Att köra dammvattnet (med fisk?) för epiwebben tror jag kan skapa problem då du lätt får igensättning. Låt det vara ett eget slutet system. Dela av terrariets botten så att du c:a 10 från baksidan lägger en glaslist som delar botten i längsgående riktining. På så sätt får du en vattendel som snurrar i bakgrunden.

Roligt!
Användarvisningsbild
PatrikNo
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Håkan skrev: Många säger att grodorna behöver något att klättra upp på vid varje sida/hörn, jag instämmer i påståendet nu efter att studerat minna nya arter under sommaren. Mantellorna jag har är duktiga simmare men när en av Ranitomeyorna hamnat i vattnet, så verkar den simma dit nosen pekar.
Vad betyde varje/sida i praktiken? Det låter som en "insjö", med strand åt alla håll men så är ju inte vivariumerna. Alltså det är ingen strand där det är glas.
Håkan skrev:Ang. Tellstick har jag läst på någon fisksida hur man lätt övervakar sitt akvarie, du måste dock ha en dator gåendes hemma som "server" vilket du redan har. (Annars är det ett ypperligt tillfälle att köpa en ny "server" ;) ) Det ska bli spännande och se om du kläcker en lösning med det andra, ljus, styrning av fläkt och sånt med "Switchking", ska själv ta mig en titt på det då jag letar lösningar att köra på en micro dator typ Picoeller dito.
Ja, jag har en dator igång hela tiden (eller fler), så det är inga problem. Jag har kört med tellstick och switchking i sen hösten 2010, och är väldigt nöjd. Nu med tellstick duo kan man även få in signaler från tex temp och ir och lite sånt, så det är kul. Men i ett vivarium så är det lite fuktigt och inte lika lätt att stoppa i vad som helst. Men det hoppas jag löser sig.
Hulteke skrev:Cool. Grodor behöver fuktig rygg och torra fötter. Därför behöver landsidan torka ut mellan regnen. Detta kan man läsa med en datorfläkt. Att köra dammvattnet (med fisk?) för epiwebben tror jag kan skapa problem då du lätt får igensättning. Låt det vara ett eget slutet system. Dela av terrariets botten så att du c:a 10 från baksidan lägger en glaslist som delar botten i längsgående riktining. På så sätt får du en vattendel som snurrar i bakgrunden.
Jag hade funderingar på att stoppa något filter runt pumparna så det inte kommer in några större grejor. Det brukar ju sitta sång på en del pumpar har jag sätt. Tex att lägga i korgen. Såg att de sålde typ sådan ark någonstans, men kan inte hitta det längre. Vet inte riktigt vad det heter, då är det svårt att söka på det. Kan det funka tro?
/Patrik
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 195 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

redina skrev:Men i ett vivarium så är det lite fuktigt och inte lika lätt att stoppa i vad som helst.
Kolla med Micke på Dusk, han borde ha mycket erfarenhet av temperatur och fuktreglering i terrarier. Förra groddagen höll han ett föredrag just i detta ämne. Han verkade villig att dela med sig av informationen var man hittar delarna till detta ändamål.

Johan
/ Johan
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av porcelain »

Hulteke skrev: Att köra dammvattnet (med fisk?) för epiwebben tror jag kan skapa problem då du lätt får igensättning. Låt det vara ett eget slutet system. Dela av terrariets botten så att du c:a 10 från baksidan lägger en glaslist som delar botten i längsgående riktining. På så sätt får du en vattendel som snurrar i bakgrunden.
I mitt stora terrarie har jag fisk och allt är i samma system eller vad man ska säga. Pumpen ligger skiljs från fiskarna dock. Men vattnet rinner genom epiweben, genom fiskdelen och/eller genom landdelen och sedan tillbaka till pumpen och upp i epiweben. Har inte haft problem med igensättning än, däremot blir vattnet något surt av att filtreras genom jorden, men det går ju att lösa ;-)
Användarvisningsbild
PatrikNo
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

porcelain skrev: I mitt stora terrarie har jag fisk och allt är i samma system eller vad man ska säga. Pumpen ligger skiljs från fiskarna dock. Men vattnet rinner genom epiweben, genom fiskdelen och/eller genom landdelen och sedan tillbaka till pumpen och upp i epiweben. Har inte haft problem med igensättning än, däremot blir vattnet något surt av att filtreras genom jorden, men det går ju att lösa ;-)
Låter bra. Jag tänkte ju köra med Ebi Gold Waterplant Soil som enligt hemsidan ska fixa till Ph:t.
jolo skrev: Kolla med Micke på Dusk, han borde ha mycket erfarenhet av temperatur och fuktreglering i terrarier. Förra groddagen höll han ett föredrag just i detta ämne. Han verkade villig att dela med sig av informationen var man hittar delarna till detta ändamål.
Ok, jag hör med Micke.

En annan sak som jag har funderingar på är om det blir för mycket vatten, så verkar ju alla borra hål i burken. Känner stor oro att göra detta. Det jag funderar på om man inte kan ha en pump som går om det kommer upp till en viss nivå och sen stängs av. Typ nivåvakt, flottör, länspump. Någon som provat denna lösning?
/Patrik
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"