Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ohyra i hoppstjärtsodlingen

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Ohyra i hoppstjärtsodlingen

Inlägg av jsl »

Jag har fått in nåt i odlingsburkarna som i storlek ser ut som den större bananflugan men springer extremt snabbt och flyger. De lägger ägg i burkarna och larverna verkar äta torrjästen jag matar hoppstjärtarna med. Nån som vet vad det är och hur jag enklast blir av med dem.

Jag har troligen fått in dem i grodrummet då jag matat med vildfångade flugor. Det verkar i alla fall inte bra för hoppstjärtarna då de minskat i antal.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 195 gånger
Kontakt:

Re: Ohyra i hoppstjärtsodlingen

Inlägg av Jolo »

Ingen aning vad du fått in men det låter inte roligt. Mitt tipps är att starta nya kulturer. Försök att endast få med hoppstjärtar så du inte får med den där ohyran eller dess ägg eller larver. Använd ett annat substrat. Om du använder cocohusk nu så byt till träkol eller tvärt om. Kanske ohyran inte gillar det nya substratet.

Johan
/ Johan
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Det är inte sorgmygg du har fått? Brukade få såna när jag använde vanlig torvjord/blomjord (till blommor) i mina hoppstjärtkulturer.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Har fått ärtbladlöss odlingarna förstörda under sommaren av "riktiga" fruktflugor, trotts att jag skippat blom/planteringsjord och börjat med bomull som en del andra här. I mitt fall är de inte riktigt i storlek med de större flugorna jag odlar men precis som hos jsl så springer de fort som f-n. För att inte tala vad som hände första gången jag tog av trasan från en infekterad lusodlings burk... Inomhus! :evil:

Jörgen, finns nog inte annat att göra än vad jolo skrev eller alternativt skaffa helt nytt.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Antar det var en svärm det små svarta flugor runt huvudet? :twisted:
Har själv haft en jätteexplosion av kvalster i hoppstjärtskulturerna och både i flugburkar och i terrariet.
Tror att dom har kommit ifrån det viltfångade maten. Kanske samma källa som dej Jörgen?
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Vi är nog några stycken här so ska kunna artbestämma diverse evertebrater. Men det är enklare om man får se en bild!
Fånga kräken genom att lägga en bit tejp på dom och plåta sedan med lämplig fotoutrustning (ett förstoringsglas duger faktiskt som försättslins).

Vi tycker det är kul att hjälpa till!

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"