Jag har fått in nåt i odlingsburkarna som i storlek ser ut som den större bananflugan men springer extremt snabbt och flyger. De lägger ägg i burkarna och larverna verkar äta torrjästen jag matar hoppstjärtarna med. Nån som vet vad det är och hur jag enklast blir av med dem.
Jag har troligen fått in dem i grodrummet då jag matat med vildfångade flugor. Det verkar i alla fall inte bra för hoppstjärtarna då de minskat i antal.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ohyra i hoppstjärtsodlingen
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 327 gånger
- Har fått tack: 195 gånger
- Kontakt:
Re: Ohyra i hoppstjärtsodlingen
Ingen aning vad du fått in men det låter inte roligt. Mitt tipps är att starta nya kulturer. Försök att endast få med hoppstjärtar så du inte får med den där ohyran eller dess ägg eller larver. Använd ett annat substrat. Om du använder cocohusk nu så byt till träkol eller tvärt om. Kanske ohyran inte gillar det nya substratet.
Johan
Johan
/ Johan
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Det är inte sorgmygg du har fått? Brukade få såna när jag använde vanlig torvjord/blomjord (till blommor) i mina hoppstjärtkulturer.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Har fått ärtbladlöss odlingarna förstörda under sommaren av "riktiga" fruktflugor, trotts att jag skippat blom/planteringsjord och börjat med bomull som en del andra här. I mitt fall är de inte riktigt i storlek med de större flugorna jag odlar men precis som hos jsl så springer de fort som f-n. För att inte tala vad som hände första gången jag tog av trasan från en infekterad lusodlings burk... Inomhus!
Jörgen, finns nog inte annat att göra än vad jolo skrev eller alternativt skaffa helt nytt.
/Håkan
Jörgen, finns nog inte annat att göra än vad jolo skrev eller alternativt skaffa helt nytt.
/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Antar det var en svärm det små svarta flugor runt huvudet?
Har själv haft en jätteexplosion av kvalster i hoppstjärtskulturerna och både i flugburkar och i terrariet.
Tror att dom har kommit ifrån det viltfångade maten. Kanske samma källa som dej Jörgen?
Har själv haft en jätteexplosion av kvalster i hoppstjärtskulturerna och både i flugburkar och i terrariet.
Tror att dom har kommit ifrån det viltfångade maten. Kanske samma källa som dej Jörgen?
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Vi är nog några stycken här so ska kunna artbestämma diverse evertebrater. Men det är enklare om man får se en bild!
Fånga kräken genom att lägga en bit tejp på dom och plåta sedan med lämplig fotoutrustning (ett förstoringsglas duger faktiskt som försättslins).
Vi tycker det är kul att hjälpa till!
/Lars
Fånga kräken genom att lägga en bit tejp på dom och plåta sedan med lämplig fotoutrustning (ett förstoringsglas duger faktiskt som försättslins).
Vi tycker det är kul att hjälpa till!
/Lars