Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Exo Terra 90x45x90 och Epiweb

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 195 gånger
Kontakt:

Re: Nybörjare med ett Exo Terra 90x45x90 och Epiweb

Inlägg av Jolo »

redina skrev:Nu på morgonen så läcker det... :twisted:

Vad ska man göra? Jag hade i vatten innan jag gjorde något men då hade jag bara i det en kort stund. Det verkar ha tagit mer än ett dygn då jag hade i vatten i lördags på dagen.
Du måste kunna reklamera burken. Var den inte nyinköpt?

Johan
/ Johan
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

jolo skrev:
redina skrev:Nu på morgonen så läcker det... :twisted:

Vad ska man göra? Jag hade i vatten innan jag gjorde något men då hade jag bara i det en kort stund. Det verkar ha tagit mer än ett dygn då jag hade i vatten i lördags på dagen.
Du måste kunna reklamera burken. Var den inte nyinköpt?

Johan
Det beror i och för sig på VAR det läcker, kanske det är för hög vattennivå helt enkelt (d.v.s. att det läcket ut via dörren/ventilationen)? Men visst, ett nytt terrarium bör gå att reklamera, alternativt får/kan man väl kanske tänka sig en lösning där man får tillbaka en del av pengarna och en tub med slilkon och tätar själv.... :P
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Ja det är nytt. Köpt på herpers choise. Problem är ju att jag har silikonat fast två av väggarna med epi web, som är full med mossablandning.
/Patrik
tummen

Inlägg av tummen »

redina skrev:Ja det är nytt. Köpt på herpers choise. Problem är ju att jag har silikonat fast två av väggarna med epi web, som är full med mossablandning.
Låter som att det är bättre med en deal silikon+pengar tillbaka i så fall....? ;)

Men VAR läcker det? Ibland är det inte så svårt att laga, bara man är noggrann...det MÅSTE vara absolut rent och torrt, annars fäster inte silikonet riktigt....
Thomas

Användarvisningsbild
PatrikNo
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Det är ju upphöjt lite exo terra skåpen. Det rinner ut någonstans under och sen kommer det fram på baksidan. Men det är lurigt med vatten det har ju en tendens att rinna rakt ned.
Funkar det att ha silikon på silikon? Läste någonstans att det är bäst att ta bort helt.
/Patrik
Användarvisningsbild
PatrikNo
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Ringde herpers choise och han tyckte jag skulle lägga på mera silikon. Förutom rent och torrt finns det några mera tips. Jag har aldrig gjort ett eget akvarium så man är ju osäker dom fan. Man vill ju att det ska bli tätt. Epiwebben i bakkant går ned mot botten så hur gör jag där? Det är jobbigt nu. Hur länge klarar sig mossblandningen som jag la på igår? Alltså den lär ju torka om jag ska få det torrt. Hur länge måste silikonet torka innan jag kan ha i nytt vatten? Många frågor.
/Patrik
tummen

Inlägg av tummen »

Det allra första du måste göra är att lokalisera läckan, allså EXAKT där det rinner ut. Det gör du kanske lättast genom att flytta terrariet till ett ställe där det inte gör nå´t om det läcker, t.ex badrummet eller tvättstugan, fyll upp med vatten och va vattenfast penna beredd, markera där det sipprar ut, lita inte på att du hittar läckan senare! Töm och torka terrariet. Därefter skär du loss all silikon (med vass kniv, typ mattkniv och fönsterskrapa) i den skarven ett par centimeter på var sida om läckan och lägger på en ny limsträng, (torka ev. med t-röd också innan du limmar) silikon fäster inte mot sig själv när det väl har torkat, så det du vill uppnå är en täckande fog förbi läckan. Ibland kan man också se stället där läckan är genom att färgen på fogen är lite olika när man tittar in genom glaset/fogen, naturligtvis går inte det om det är svart silikon... LYCKA TILL!

Ps:
Låt silikonet torka minst ett dygn innan du fyller upp det med vatten igen. Ds.
Thomas

Användarvisningsbild
PatrikNo
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Det är svart silikon.
Om man tar bort silikon och lägger på nytt blir det inte två skarvar gammalt silikon mot nytt silikon?
/Patrik
Adamanteus
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 5 gånger

Inlägg av Adamanteus »

Det du ska göra är att reklamera terrariet. Är det nytt ska det inte läcka, det kvittar om du har limmat dit bakgrund eller inte. Läckan är ett fel på produkten och det ska de ta tillbaka och ersätta dig med en ny om de inte kan laga felet. Ring Herpers igen och reklamera och vill han inte ta tillbaka det så ta kontakt med din kommuns konsumetombudsman för hjälp.

Du ska inte försöka laga läckan själv.

/Björn
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Inlägg av JMild »

OnT: Hade också läcka i mitt ET köpt på HerpersC. Såg att det var ett par cm från botten i ena hörnet så det fixade jag enkelt med lite extra silikon. Mitt råd är att kolla på silikonfogen och se om det inte okulärt går att se kandidater till läckan. Annars skulle jag också lämna tillbaka den...

OffT: Du behöver ju inte ha EPI ända ner till botten av terrariet eftersom jag gissar att du ska ha leka/falskbotten och något substrat längst ner...
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"