Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Exo Terra 90x45x90 och Epiweb
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Re: Nybörjare med ett Exo Terra 90x45x90 och Epiweb
Något jag kan reflektera över är att när jag har 1 cm vatten, så läcker det inte. Men däremot om det är 7 cm så läcker det. Exo terra står ju på fötter så botten glaset ligger i luften. Känns som det bågnar en aning. Kan det vara så?
Kan man lägga frigolit under? Eller är den en dålig idé?
/Patrik
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Ganska enkelt då läcker det i någon skarv längre upp eftersidorna. Och ja glas ska svikta när det blir nertyngd(vatten). Du ska se på ett vanligt alu akvarium där är det nästan äckligt mycket bottenglaset sviktar (helst när det närmar sig 540l+).
- PatrikNo
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
När jag satt och titta så blev det blött på 1/3 in och på mitten. Jag kände med fingret och det var inte blött i hörnen.
/Patrik
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Glaset läcker inte(då har du extrem otur) utan vattnet följer lägsta punkten. Töm terrariet på vatten sen så försöker du klä in hörn och gavlar(utsidan) med papper sen fyll upp det igen och efter ett tag så tömmer du det igen och tittar vart pappret är blöt där någonstans har du läckan.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Exoterra burkarna verkar vara limmade med med silikon både mellan glas och ofta en extra sträng längs bottenskivan. Med andra ord finns det möjlighet för vattnet att vandra mellan silikonet, från det ställe där det tränger in tills det hittar en glipa ut.
Fast det är olika längs hörnen vertikalt vilket jag funderat över i sommar då jag inrett och gjort om 5 av 7 ET burkar (än). Jag förmodade att det var en förändring mellan de olika generationer ET jag har men har även tänkt på om de har gjorts någon form av täthets test och på vissa läckande burkar dragits på extra silikonsträng. Är det möjligt att det är så?
/Håkan
Fast det är olika längs hörnen vertikalt vilket jag funderat över i sommar då jag inrett och gjort om 5 av 7 ET burkar (än). Jag förmodade att det var en förändring mellan de olika generationer ET jag har men har även tänkt på om de har gjorts någon form av täthets test och på vissa läckande burkar dragits på extra silikonsträng. Är det möjligt att det är så?
/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Vad är ofta? Jag har typ 20 exoterraburkar med grodor och lite annat i och ingen av dessa har läkt pga tillverkningsfel. Dock har rötter tagit sig genom silikonfogen på ett men det tycker jag inte räknas som tillverkarens fel.
Om det var ofta så borde man hört mer om det tycker jag. Jag har hört om en burk som läckt i botten redan från start. Det är det enda. Definitivt ska de skickas tillbaka så det blir bättre kvalité om tillverkaren får veta att det finns brister.
Om det var ofta så borde man hört mer om det tycker jag. Jag har hört om en burk som läckt i botten redan från start. Det är det enda. Definitivt ska de skickas tillbaka så det blir bättre kvalité om tillverkaren får veta att det finns brister.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Hur ofta det skall vara för att bli "ofta" kan jag inte uttala mig om, och så länge enstaka terrarier slinker igenom för att de extratätas innan de tas i bruk så blir mörkertalet stort, kan man förmoda. Det enda jag vet är att det skrivits om det här på pilgift förut...
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Du kan definitivt lägga frigolit (eller liggunderlag) under terrariet om du är orolig. Undrar VARFÖR terrarierna har fötter? Borde det inte bli bättre utan??? Det tycker jag låter troligt i alla fall. Går fötterna att ta bort?redina skrev: Exo terra står ju på fötter så botten glaset ligger i luften. Känns som det bågnar en aning. Kan det vara så?
Thomas
- RogerL
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 6 gånger
Ofta för mej har varit nånstans mellan en fjärdedel eller tredjedel av 10-15 burkar. Roger.
- MattiasP
- SDS-medlem

Har för mig att det stod nått om att terrariet står på fötter för att underlätta för värmemattor och dylikt.tummen skrev: Du kan definitivt lägga frigolit (eller liggunderlag) under terrariet om du är orolig. Undrar VARFÖR terrarierna har fötter? Borde det inte bli bättre utan??? Det tycker jag låter troligt i alla fall. Går fötterna att ta bort?
Mvh Mattias