Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Går dessa att ha ihop

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Nico
Började med grodor år: 2012

Går dessa att ha ihop

Inlägg av Nico »

1.1 r.uakarii
1.1 a galactonotus
1.1 d auratus
1.1 d leucomelas
1.1 d azureus

Om det finns andra arter med liknande färger som fungerar bättre ihop får ni gärna berätta det, kollat lite och dessa raser verkar stämma rätt bra överens i storlekarna med varandra.

Tack på förhand

/Nico
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Re: Sv: Går dessa att ha ihop

Inlägg av JMild »

Läs gärna på forumet om vissa arters agressivitet mot andra grodor vilket kan resultera i groddöd pga stress eller drunkning. En god grundregel är att försöka ha dem separat om det är möjligt.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Nico

Re: Går dessa att ha ihop

Inlägg av Nico »

Tack för svaret, så vilka av dessa kjan du säga är olämpliga ihop?
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Nico skrev:Tack för svaret, så vilka av dessa kan du säga är olämpliga ihop?
Grundregel är att inte blanda olika arter/morfer av samma släkte. På grund av korsningsrisken. Inom hobbyn strävar vi efter att inte skapa hybrider, varken mellan olika arter eller mellan olika morfer inom samma art. Det finns så många vackra grodor att välja mellan ändå.
Säkrast som nybörjare är att koncentrera dig på en art i taget i varje terrarium. För det är inte så lätt och se hur grodorna verkar trivas i sällskap med en annan art om du inte har erfarenhet av hur grodorna ska bete sig endast med sin egen art.

Johan
/ Johan
Nico

Inlägg av Nico »

jolo skrev:
Nico skrev:Tack för svaret, så vilka av dessa kan du säga är olämpliga ihop?
Grundregel är att inte blanda olika arter/morfer av samma släkte. På grund av korsningsrisken. Inom hobbyn strävar vi efter att inte skapa hybrider, varken mellan olika arter eller mellan olika morfer inom samma art. Det finns så många vackra grodor att välja mellan ändå.
Säkrast som nybörjare är att koncentrera dig på en art i taget i varje terrarium. För det är inte så lätt och se hur grodorna verkar trivas i sällskap med en annan art om du inte har erfarenhet av hur grodorna ska bete sig endast med sin egen art.

Johan

jag är inte ute efter avla kan ha enbart 1 av varje vill bara ha massa olika färger. har läst lite runt omkring på nätet å tydliogen ska det inte vara några problem. Men ville bara dubbelkolla med er. Har haft massa olika grodor förut dock inte just pilgitare

Kanske detta ändrar ditt svar lite
//Nico
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Tycker du ska prova med en art av dom du nämner, och det är antingen D.leucomelas ellerD.Auratus då dessa är lite av nybörjargrodor.
R.Ukakarii är en väldigt liten och skygg groda så den lär du inte se mycket av så den är ingen nybörjargroda och är ganska svår att få att trivas. Då finns det lättare Ranitomeya morpher att välja bla R.variabilis och R.ventrimaculata.
A.galactonotus är heller ingen första groda, den kan du köpa när du har kört ett tag med med dom ovan.
Sen är det som dom ovan skriver att det är bättre med en art per burk, om du då har en stor så kan man köra två kanske någon R.variabilis variant med D.leucomelas. Men man ska inte bland D.leucomelas med tex D.Azureus då båda kommer ifrån samma släkt (Dendrobates). Och det är inte bara korsningrisken utan även att dom kan ta död på varandra pga aggressivitet och revir.
Nico

Inlägg av Nico »

Exelon skrev:Tycker du ska prova med en art av dom du nämner, och det är antingen D.leucomelas ellerD.Auratus då dessa är lite av nybörjargrodor.
R.Ukakarii är en väldigt liten och skygg groda så den lär du inte se mycket av så den är ingen nybörjargroda och är ganska svår att få att trivas. Då finns det lättare Ranitomeya morpher att välja bla R.variabilis och R.ventrimaculata.
A.galactonotus är heller ingen första groda, den kan du köpa när du har kört ett tag med med dom ovan.
Sen är det som dom ovan skriver att det är bättre med en art per burk, om du då har en stor så kan man köra två kanske någon R.variabilis variant med D.leucomelas. Men man ska inte bland D.leucomelas med tex D.Azureus då båda kommer ifrån samma släkt (Dendrobates). Och det är inte bara korsningrisken utan även att dom kan ta död på varandra pga aggressivitet och revir.

Tack för ditt svar! nu kom lite matnyttigt. Ok då vet jag det,vill ju först å främst att mina grodor lever livet i mitt terrarium det är viktigast! Då kör jag på R.variabilis och Leucomelas tror jag, en sistafårga kanske dum men bättre att fråga än att vara ovetande, går det att ha auratus leucomelas och R.variabilis (dom jag var mest sugna på från början.

tack igen alla som orkar svara på mina korkade frågor
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Skulle inte ta den chansen. Risken att du har en död groda är i mitt tycke för hög. Så kör med en av dom sen om intresset finns så kommer du garanterat att vilja ha arter och fler terrarium. R.variabilis giant/southern är en aktiv och livlig art och relativt enkel att hålla (mina lever på hoppstjärtar och d.melanogaster (lilla bananflugan)).
Nico

Inlägg av Nico »

Exelon skrev:Skulle inte ta den chansen. Risken att du har en död groda är i mitt tycke för hög. Så kör med en av dom sen om intresset finns så kommer du garanterat att vilja ha arter och fler terrarium. R.variabilis giant/southern är en aktiv och livlig art och relativt enkel att hålla (mina lever på hoppstjärtar och d.melanogaster (lilla bananflugan)).

Då får det bli variabilis och auratus, som jag förstod funkade dom. Frukansvärt trött så kanske läst fel.

tack för hjälpen iaf
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"