Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Mossa som gulnar

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Mossa som gulnar

Inlägg av tummen »

Men vanliga rundmaskar är väl ingen fara, de är väl nerbrytare precis som t.ex. gråsuggor? Mer ett kosmetiskt problem antar jag, och grodorna äter dem väl?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Frågvis
Började med grodor år: 2012

Inlägg av Frågvis »

Dessvärre så får jag inte bukt på problemet... Har ytterligare två terrarier som börjar gulna. Alla har startat upp jättebra, vuxit fram grön ganska tjock mossa som nu 4-5 månader senare börjar gulna... Jag börjar fundera om det inte är tillräckligt fuktigt? Men då borde den väl inte ta sig från början?

Yttersta skiktet är relativt torrt, men trycker man lite på den känner man att det är fuktigt/blött lite längre in.
Regnsystemet går följande:
Morgon 8:00 - 2 minuter
Förmiddag 12:00 - 1 minut
Eftermiddag - 15:00 - 1 minut
Eftermiddag 18:00 - 1minut
Kväll 21:30 - 2 minuter

En dysa i de mindre (30x30x45)
Två i de större (45x45x45)

Tack för all hjälp och tips!
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Är underlaget som mossorna växer på fuktigt ska det inte vara något problem. Det "regnar" inte för lite. Mitt regnsystem går 2 min/dygn. Sen beror det på vilka mossor du har. Alla trivs inte i regnskogsklimat.
Frågvis

Inlägg av Frågvis »

Mossan kommer från dusks mix, och lite Java är iblandat. Nu när ja tänker efter!! Det kanske är de platser med mycket javamossa som gulnat... Det kan vara så!!!
Isåfall är det den av nån anledning inte klarar sig när den växt till sig.. Den är betydligt längre än vad mossan från dusk hunnit bli. Jag måste undersöka detta!
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

Inlägg av RogerL »

Javamossa på landbacken vill inte ha för mkt ljus. Då gulnar den efter ett tag, även om den etablerat sig. Är min erfarenhet. Roger
Frågvis

Inlägg av Frågvis »

Du har nog rätt Roger. Nu har jag tittat och urskilt mossorna, det jag kan se är att javan nästan tagit över allt, ochbörjat gulna, de få fläckar som finns kvar med mossa från mixen är fortfarande gröna. Nu blir det till att riva ur all mossa och köra på en ny dos mix, och absolut inte ha Java däri.
Problemet har nog uppkommit efter att jag bytte till bättre lyse, vilket jag trodde skulle bli bättra tillväxten men det starka ljuset har nog tagit kål på javan istället... Eller nåt sånt.
Hursomhelst, mossmixen håller sig grön. Aldrig mera java.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"