Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Vad bör man tänka på innan man planterar?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Tompa
Började med grodor år: 2012

Vad bör man tänka på innan man planterar?

Inlägg av Tompa »

Hejsan.
jag håller på och samlar på mig en massa olika växter just nu till min burk och det jag undrar är vad man ska göra/tänka på innan/när man planterar i terrariet?
plantera i jord eller använder man något speciellt?
vad använder ni för material i botten? vill veta alla lager.

jag har försökt hitta en "nybörjar tråd" men kan inte hitta någon.. om det finns någon ni vet om, skulle ni kunna länka den till mig?

alla tips och trix är välkomna!
är som sagt helt ny på allt det här och även här på sidan. ^^
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Re: Vad bör man tänka på innan man planterar?

Inlägg av RicardH »

God morgon!

Om du kollar i min tråd "Att bygga terrariehylla", eller vad den nu heter :), så kan du nog snappa upp ett och annat då där finns olika sätt att jobba. Här är en detaljerad genomgång av vad jag använt: forum/viewtopic.php?f=19&t=1912&start=90

Välkommen med mer funderingar!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av porcelain »

Det enklaste enligt mig; 5-10 cm lecakulor och sedan lika mycket eller lite mer av exo terras plantation soil. Lägg till eventuell mossa och löv om sånt önskas. Samt någon form av myggnät eller annat lämpligt mellan jorden och lecan för att hålla lagren isär.
Men då är det inge dubbelbotten eller något sådant alltså utan direkt på botten i standard terrarium, eller vad man ska säga.
per08
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 16 gånger
Har fått tack: 24 gånger

Inlägg av per08 »

Markduk är bra att ha mellan lagren,då rinner inte jorden ner i lecalagret.
Jag blandar orkideejord,planteringsjord o små lecakulor för plantering.

MvH Per
Tompa

Inlägg av Tompa »

oj vad kul med så många svar så snabbt! :D
efter att jag skrev inlägget igår hittade jag en video här på hemsidan om epiweb.
är det något ni har erfarenhet utav? har kollat en massa forum här om folk som har använt sig utav det men det är mycke jag undrar över den produkten.
tex hur gör man med pumpen så man kan komma åt den utan att behöva riva allt ifall de nu skulle vara så att den går sönder?
i videon pratar han om att man kan fästa växter emot väggen med hjälp av bla. tandpetare. men det jag inte fick svar på (kan ha somnat under den tiden han prata om det klockan va endå runt 2 inatt)
är hur planterar man på botten? skär man upp epiweben och trycker ned plantornas rötter eller ska man försöka få dom balansera så att rötterna hittar ner själva?
sen undrar jag om man har en vattendel i sitt terrarium måste man inte ha en pump med filter för att få vattnet att se bra ut?
eller blir det ganska "renat" iallafall när det är på väg ner igenom alla lagren?

har 1 miljon till frågor men jag börjar så här ^^
tack för alla svar! MvH Thomas
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av porcelain »

Jag har två terrarier med epiweb. I båda har jag epiweb på baksidan och sedan leca/jord på botten som vanligt, dock upphöjt av ett lager epiweb i botten. Kan ta en bild när jag kommer hem och visa om du vill.
Pumpen har jag i det ena under alla lager vilket gör den svår att byta. Den pumpen har gått sönder en gån. Det var bara att riva upp hela botten...

I der andra har jag uppbygd "ö/landdel" av epiweb, sten, leca och jord på botten. Dår finns vatten runt omkring med plats för fiskar. Pumpen ligger gömd i ett hörn under massvis med filtervadd så att skit och djur inte kommer åt den. Det ligger en annan liten pump i för cirkulation och filtrering av vattnet.

Växterna på baksidan sätter jag fast med rostfri ståltråd. Växterna på botten växer alltså i jord som vanligt.

Det finns säkert andra metoder med men dessa fungerar bra för mig. Kör fläkt dygnet runt då det blir väldigt fuktigt i terrarierna.
Hoppas jag svarade på några av dina frågor! :mrgreen:
Tompa

Inlägg av Tompa »

alla bilder är välkomna, behöver all inspiration jag kan få! (och lösningar)
känns otroligt tråkigt att behöva riva upp allting.
pumpen som ligger i filtervaddet är den lätt åtkomlig? går det att få någon bild på den oxå? :)
Användarvisningsbild
PatrikNo
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Hej i min tråd http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f ... 1&start=60, så kan du se hur jag gjorde med pumparna. Byttan ligger längst fram och jag har ett lock av filter och frigolit ovanpå och sen lite material. Då behöver man "bara" ta bort lite material för att komma åt pumparna. Inte riva hela botten. Eller så kan man göra som tex Roger att ha pumparna utanför helt och hållet.
/Patrik
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av porcelain »

Jag försökte ta lite bilder på hur botten ser ut i mina terrarier, samt hur pumpen ligger med filtervadden.
Det är tänkt att det ska ordnas till lite snyggare där, samt att pumpen ska bytas ut nu i veckan eller kommande vecka.
Kan försöka dokumentera det på bild ifall så önskas ;)

Klicka på bilderna för att förstora dom.
Här är mitt lilla terrarium, botten uppbyggd av epiweb, leca, nät, jord samt sten vid "sjön": Bild
Här är det stora terrariet, botten är även här uppbyggd med epiweb för att få höjd, och sedan jord ovanpå det. Sten ligger mellan epiweben och glaset som extra utfyllnad. Här har jag inget nät: Bild
Samma sida av terrariet fast här syns filtervadden oxå: Bild
Kopplingen mellan pumpen och strilröret är det enda som syns bland all fitervadd. Det ligger vadd runtom hela pumpen: Bild
Helhetsbild på sidan av terrariet: Bild

Den ursprungliga planen var att sätta solskyddsfilm för att slippa se filtervadd osv men det har inte blivit av :lol:
Tompa

Inlägg av Tompa »

tack så mycket för alla bilder :)

redina du gav mig en ide, man kanske kan använda "Turtle cliff" och trycka in lite filter så att de inte går stop.(http://www.herperschoise.se/product.htm ... gory_id=34) vad tror ni om det? :) kanske till och med går att trycka in pumpen till epiweben om man tar den stora ^^ haha

porcelain, skulle uppskattas om du dokumenterar. kul och se hur du gör och hur det går :)
Skriv svar

Återgå till "Växter"