Först en standard odlingsbädd med hushållspapper i botten, förgrodda gröna ärter samt ett lager såjord ovanpå. Ärtorna kan med fördel förgroddas i samma burk. Min erfarenhet är att gröna ärtor gror snabbare och säkrare än gula ärtor.
Därefter ett lager toalettpapper samt ett grovt nät. Det går att använda hushållspapper men det är lite "segare" än toapapper vilket är en nackdel i detta fall. Det nät jag använder är rostfritt med maskvidd cirka 5 mm.
Nätet hålls på plats (kläms lätt fast mot papperslagret) med två skruvar i varje sida. Jag har förborrat och dragit skruvarna rakt igenom. Vattna och håll papperet fuktigt.
Efter ett par dagar börjar ärtorna trycka sig igenom papperet och nätet/gallret. Papperet bör/måste hållas lätt fuktigt annars kan stänglarna få problem att ta sig igenom. Gallret är inget hinder.
När stänglarna är 3-5 cm långa så ympar jag in ärtlus. Håll odlingen fuktig och vänta in lämplig tid för skördning.
När det är dags att skörda, håller jag burken över en större låda (typ IKEA) och vänder helt enkelt burken upp och ner. Knacka lätt på burken och lössen ramlar ner i mängd.
Då odlingen dött ut är det lätt att tvätta ur burkarna och återanvända materialet.
Till största delen följer väl mitt sätt att odla ärtlöss den gängse ordningen, det lite innovativa är gallret och det följande enkla sättet att skörda. Åtminstone har inte jag sett det förut.
Det kan nämnas att jag använder samma princip för flertalet av mina odlingar av hoppstjärtar, men då med en skiva torv under nätet/gallret.
/Thomas/