Det ska dras nytt avlopp från köket i samband med ombyggnad. Naturligtvis ska det gå just där jag har mina terrarier .
I samband med flytt av burkar etc så har jag tänkt mig att fixa ett helt nytt hyllsystem. Frågan är då vad man ska välja?
Hur har ni andra det, är det köpehyllor typ IKEA's Ivar eller är det egentillverkat? Mina burkar är av diverse storlekar så jag vill gärna hitta något som kan byggas med olika mått i längdled och höjdled. Djupet bör vara cirka 600 mm.
Som sagt, finns det förslag på kommersiella hyllsystem eller har någon en ritning på ett just system som man kan bygga själv?
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Du skall inte börja standardisera hemma? I så fall är det enklare. Med många olika djup- och breddmått krävs ett flexibelt system. 60-djup gör att du får glömma IKEA. Har själv satsat på IVAR. Det är dock, om man som jag, väljer att oljemåla (alkyd) ett tidskrävande jobb att grunda och lacka två strykningar. Men som sagt... Annars kan man beställa knutar och alurör...
Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________ Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023) Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Jag har byggt mina hyllor själv. Och terrarierna har jag fått gjorda efter mina mått, så det har så att säga passat.
Naturligtvis hade jag ritningar att utgå ifrån, men dom har jag inte kvar.
Ricard är inne på rätt tanke: man ska standardisera!
Mina sista hyllor var två st 'skåp' på hjul. Kryssfanerskivor som gavlar, lamellträ som hyllplan, och i övrigt vanliga hyvlade bräder. Hyllorna förstärktes undertill med aluminium T-balkar. Skåpen var identiska, och rymde vardera 4 terrarier (två nere och två uppe). Snickerijobbet är inte svårt, men man måste ju ha ett hum om rätt material (t ex inga spånplattor!).
Om man tänker till lite kan man fixa lysrörsramper (eller vad man vill ha) på ett praktiskt sätt, dvs så att man kommer åt att byta ut delar med terrarierna på plats.
Man får jaga rätt på hjul som är tillräckligt starka. Dom är inte billiga, men det är otroligt praktiskt att kunna flytta en sektion i taget. Och så kan man ju på så sätt också komma åt baksidan, där man ju har el och vattenarrangemangen.
Ikeas hyllor är naturligtvis väldigt billiga, men det som kostade för mig var en skiva 10mm kryssfaner, 22mm lamellträ - samt hjulen. Arbetet är som sagt inte svårt, i synnerhet om man disponerar ett sågbord.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Idealet hade naturligtvis varit om man från början insett att det skulle bli mer än ett, eller två, eller tre, eller .... terrarier . Det insåg i varje fall inte jag!
jag sitter följdaktligen med 4 -5 olika former och har definitivt ingen lust att börja om med byggandet.
Jag måste alltså utgå från de mått som finns och "standardisera" hyllorna. Att snickra är inga problem, jag "råkar" ha tillgång till en fullständig snickeriverkstad på jobbet . Det jag alltså behöver är en smart typ/principlösning på hyllorna.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Carlsson skrev:Idealet hade naturligtvis varit om man från början insett att det skulle bli mer än ett, eller två, eller tre, eller .... terrarier . Det insåg i varje fall inte jag!
Det jag alltså behöver är en smart typ/principlösning på hyllorna.
/Thomas/
Vi brukar faktiskt nämna det för nybörjarna - att det lätt blir fler terrarier om man är lyckosam med uppfödningen.
Ska se om jag har nån skiss. Ett foto kan du i alla fall få.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
vi diskuterade hyllor lite med ricard när vi satt och thaiade ihop på groddagen. jag skall nappa lite bilder på de hyllor jag kör, bara det vill sig. jag kör alltså bauhaus lagerhyllor i diverse storlek. den jag har har bredden 160, höjden 180 och djupet 60 (ok, inte riktigt pga konstruktionen, men mycket nära) själva hyllorna är spån, men de kan man byta ut till vattenfast faner eller dylikt om man vill och är man rädd för läckage är det nog säkrast. den modellen jag har skall ta 350 kg / hyllplan så det borde tuta och köra ( har iaf ännu inga spår av att svikta)
det finns också en som har 80 djup och 180 bredd och 60 /120.
kruxet är att de är sexigt blåa. men det fixar man med lite svartfärg.