Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Epipedobates.tricolor

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
hockne
Började med grodor år: 2008

Epipedobates.tricolor

Inlägg av hockne »

Hej. Jag är helt ny inom det här området,
men har liten andra djur som.
8 ormar (5st majsormar och 3st bairdii, 2 illar, 1 nephrurus milii (gecko), och ett par fiskar.
Och nu ska jag ge mig på grodor.
Jag va hemma hos en vän och skulle köpa 2 av hans ormar,
köpte dom och sen så fick jag med en burk med Epipedobates tricolor har jag för mig att dom hette. Dom är än yngel, men har börjat få ben.

Jag älskar att bygga med växter och så,
liten hobby för mig ;). Hittade sidan http://dusk.se/ som värkar mycket bra. Någon som har några andra sidor till växter?
Behöver all hjälp jag kan få och alla tips.
Och vad ska man tänka på med just dom här grodorna?
Jag har hemma en hel del "ungsmygg" dom bara för ökar sig hela tiden.
Dom skulle funka mycket bra till grodorna sen. Men ska fixa fram fruktflugor med.
Hur stort ska man ha till 3st?
Tänkte höra lite med er vad man ska tänka på?
Hur högt ska man ha?

Vad ska man inte ha för växter? (om det nu är så att man inte ska ha några?)

Tack på förhand.
Mvh/ Fredrik
Mvh/ Fredrik
Kimmeh

Re: Epipedobates.tricolor

Inlägg av Kimmeh »

hockne skrev: Och nu ska jag ge mig på grodor.
köpte dom och sen så fick jag med en burk med Epipedobates tricolor har jag för mig att dom hette. Dom är än yngel, men har börjat få ben.
Du verkar inte ha så mycket tid på dig i såna fall att få ihop ett litet ställe åt krabaterna. Jag kan ju börja med att länka lite nyttiga sidor åt dig..
-grodorochfoder.se
-dendroboard.com (har typ all fakta du kan tänkas vilja ha)
-dartfrog.tk
-dartfrog.co.uk/
-Blackjungle.com

Kollar du bara igenom dom där sidorna och kanske kollar igenom våran sida här så hittar du nog all fakta :)
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
hockne

Inlägg av hockne »

Kimmeh skrev:
hockne skrev: Och nu ska jag ge mig på grodor.
Du verkar inte ha så mycket tid på dig i såna fall att få ihop ett litet ställe åt krabaterna. Jag kan ju börja med att länka lite nyttiga sidor åt dig..
-grodorochfoder.se
-dendroboard.com (har typ all fakta du kan tänkas vilja ha)
-dartfrog.tk
-dartfrog.co.uk/
-Blackjungle.com

Kollar du bara igenom dom där sidorna och kanske kollar igenom våran sida här så hittar du nog all fakta :)
Okej, tackar. Hur lång tid har jag kvar typ? Som jag sa så är jag nybörjare, vart kan man ha dom medan man bygger?
Mvh/ Fredrik
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av PittoresktMangel »

Växter som jag skulle rekomendera:
Ficus Pumila (Plantagen, pumilio.dk)
Bromelior (Plantagen, grodorochfoder.se)
Tillandsior (Brutalablommor.se)
Köttätandeväxter (Plantagen, Bauhaus)
Gullranka (I princip överallt)
Fittonia (Bauhaus, Plantagen)
Ormbunkar (IKEA, dusk.se)
Olika mossor, t.ex. javamossa (Akvariebutiker)
Olika orkidér (Plantagen)

Sedan är det bara fortsätta exprimentera. Du hittar nog vad du vill ha och vad du tycker är snyggt.

Lite generell inforamtion är väll att luftfuktigheten ska vara ganska hög, över 80%. Sedan skulle ett terrarium på 45*45*45 funka fint. Att lägga på lite höjd som kanske 45*60*45 ger en snygg kontrast och möjligheter att ge grodorna mycket klättermöjligheter. Jag skulle rekomendera att du köper ett exoterra som ligger på 45*60*45. Det kan du hitta på t.ex. herperschoise.com.

Sen kan du alltid kolla igenom trådarna här på forumet för att få tips till terrariebygget. Kolla även Dendroboard.com. Där finns det en massa matnyttigt.

Lycka till med grodorna i framtiden.
Grodor och huggormar
hockne

Inlägg av hockne »

PittoresktMangel skrev:Växter som jag skulle rekomendera:
Ficus Pumila (Plantagen, pumilio.dk)
Bromelior (Plantagen, grodorochfoder.se)
Tillandsior (Brutalablommor.se)
Köttätandeväxter (Plantagen, Bauhaus)
Gullranka (I princip överallt)
Fittonia (Bauhaus, Plantagen)
Ormbunkar (IKEA, dusk.se)
Olika mossor, t.ex. javamossa (Akvariebutiker)
Olika orkidér (Plantagen)

Sedan är det bara fortsätta exprimentera. Du hittar nog vad du vill ha och vad du tycker är snyggt.

Lite generell inforamtion är väll att luftfuktigheten ska vara ganska hög, över 80%. Sedan skulle ett terrarium på 45*45*45 funka fint. Att lägga på lite höjd som kanske 45*60*45 ger en snygg kontrast och möjligheter att ge grodorna mycket klättermöjligheter. Jag skulle rekomendera att du köper ett exoterra som ligger på 45*60*45. Det kan du hitta på t.ex. herperschoise.com.

Sen kan du alltid kolla igenom trådarna här på forumet för att få tips till terrariebygget. Kolla även Dendroboard.com. Där finns det en massa matnyttigt.

Lycka till med grodorna i framtiden.
Oj du kunde dina växter du :)
Hade tänkt mig ett lite större terrarium,
vill ju kunna få plats med en massa växter.
Efter som det är det som jag tycker är roligt,
grodorna gör det bara extra fint.
Jag har exoterra terrarium och kan ju säga det att det rymmer saker där ifrån då och då. Så jag undrar hur det blir med små grodor och foder till dom. Vill ju inte ha allt i hela lägenheten. Eller finns det några bra tips på att få dom täta (Så att det inte springer eller flyger saker från det)? Jag har fått tips om att man ska ta ett akvarium och bygga om det.
Mvh/ Fredrik
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Japp, jag har själv fastnat mycket för växter.
Bromelior speciellt då jag tycker att de är otroligt vackra.

Okej. Ett exoterra skulle jag själv bygga om så att toppen på terrariet blev glasad, ta bort nätet och sätta dit glas. Ventilation behövs inte om du har en fläkt som roterar luften. Skjutglasen kan du täta med diverse olika saker. Det finns nog till och med en tråd om det här på forumet. Jag har dock inte tätat mina skjutglas på mitt stora terrarium och jag har knappt haft en enda fluga på rymmen.
Akvarium kan funka men då min personliga åsikt är att höga terrarium (de ska vara högre än vad de är långa) är snyggast så kan de bli svårt med akvarium. Det är inte ofta du hittar "höga" terrarium. Om du inte specialbeställer.
Grodor och huggormar
hockne

Inlägg av hockne »

PittoresktMangel skrev:Japp, jag har själv fastnat mycket för växter.
Bromelior speciellt då jag tycker att de är otroligt vackra.

Okej. Ett exoterra skulle jag själv bygga om så att toppen på terrariet blev glasad, ta bort nätet och sätta dit glas. Ventilation behövs inte om du har en fläkt som roterar luften. Skjutglasen kan du täta med diverse olika saker. Det finns nog till och med en tråd om det här på forumet. Jag har dock inte tätat mina skjutglas på mitt stora terrarium och jag har knappt haft en enda fluga på rymmen.
Akvarium kan funka men då min personliga åsikt är att höga terrarium (de ska vara högre än vad de är långa) är snyggast så kan de bli svårt med akvarium. Det är inte ofta du hittar "höga" terrarium. Om du inte specialbeställer.
Växter är mycket fina :) Sen så blir det lite finare med grodor i :P

Det är så att jag har mycket bra "kontakt" när det gäller glas,
min systers man är glasmästare. Så jag åker till honom och sen så bygger han vad jag vill ha. Så det kommer bli stort, men inte för stort. Sen efter det så blir det till att köpa växter och sånt kul.

Ett par frågor:
Hur ofta ska man vattna?
Vad ska jag mata mina grodd yngel med? och hur ofta?`(Fiskmat,mygglarver?)

Sen så har dom börjat fått bakben,
vad kan jag ha dom i så länge tills mitt terrarium är klart?

Hur lång tid ska man vänta tills man släpper in dom i terrariumet,
tänkte om man ska ha rätt ph värde eller nåt sånt?

Tack på för hand.
Mvh/ Fredrik
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Att använda ett akvarium känns inte så tokigt som budgetalternativ. Om akvariet ställs på högkant brukar måtten passa ganska bra.
Framsidan kan lämpligen förses med ett fast glas i nederkant respektive överkant samt skjutlister för ett skjutglas.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Jag sprayar ungefär en liter i mitt terrarium varje dag, just för att hålla fuktigheten uppe.
Det finns uppfödningsvideos här på pilgift, kolla dem. forum/viewtopic.php?f=3&t=344

Det lär väl ta ett tag till. Men för säkerhets skull så bör du göra klart det inom en vecka.
När de väl börjar få framben bör du flytta över de till en annan bytta där det finns möjlighet för dem att kliva upp på land. För annars kan de drukna. Men de ska själv få välja när de är redo att gå upp på land.

Om du gör i ordning terrariet nu så bör det ha blivit fint och du kan nästan släppa in grodorna direkt efter de har varit i ett lite mindre terrarium.
Ph-värde? nej. De lever på land. Men temperatur ca 22-24 grader och mer än 80% luftfuktighet.

Hoppas detta var till någon hjälp. :)
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Du kan inte räkna med att det är över 80% RF i hela terrariet. Mina Tricolor verkar trivas utmärkt med att det varierar mellan 60% och närmare 100% på olika ställen.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"