Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hygrolon?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Plantman
Började med grodor år: 2014

Hygrolon?

Inlägg av Plantman »

Är det ingen här som testat Hygrolon?
Det verkar ju helt fantastiskt! Jag har väntat på att deras nya material ska komma då Epiweb inte kan lyfta vatten som Hygrolon kan. Trodde att det skulle stå en massa om det här men det spelar kanske inte så stor roll för er eftersom de flesta ändå har dysor och annat som aktivt flyttar vatten i burkarna?

Jag har inget vivarium eller grodor själv, det är mest plantorna jag är intresserad utav. (Dessutom tror jag det är olagligt med grodor i Norge, nästa år blir det dock antagligen tillåtet med vissa arter igen.) Jag har inte varit intresserad av Epiweb då det inte flyttar vattnet själv men nu tänkte jag köpa en meter eller två av Hygrolon och prova lite olika metoder. Jag ska göra ett vivarium senare men först blir det kanske en nanoburk med en mossbeklädd stubbe/vattenreservoar i för att se hur materialet beter sig i stängd miljö. Jag ska göra en stubbe som ska stå fritt i rummet också för att se hur det fungerar. Antar att jag inte kan få någon mossetablering på den men jag kanske kan driva upp mossan på den och sen flytta ut den.

Vad tror ni om att använda Hygrolon upp längs väggarna och ut under taket i ett vivarium för att skapa ett slags, jävigt slappt, flöde av vatten då Hygrolon transporterar upp vattnet längs väggarna och ut under taket och sedan droppar en del från taket ner i botten igen. Ersätter det duschsystemen helt eller vill grodorna ha "regn" eller åtminstone dimma på sig?
Etablerade vivarium då, att man kan behöva extra bevattning under etableringen av olika växter är en annan sak.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Re: Hygrolon?

Inlägg av RicardH »

Hej.

Välkommen! :)
Dusk anger att hygrolon lyfter vattnet max 32cm. vilket blir en väldigt låg burk/vivarium. Det fina med hygrolonet är att det har en relativt torr yta. Den är bara lätt fuktig och inte våt som en wettexduk. Ditt regnsystemstänk med hygrolon var en kul tanke men ej genomförbar, så jag uppfattar det för även om du har en burk som bara är 25cm. hög (inte troligt) så kommer hygrolonet inte dra upp mer när det är mättat. Annars är det ett spännande material. Man kan klä EpiWeb-strukturer med hygrolon, eller tom göra tvärtom så man får en epiwebgren med hygrolonkärna som ständigt drar upp fukt lik en veke.

Hur du än gör vore det spännande att följa dina steg fram i detta projekt!

Återigen, välkommen till vår förening och vår hemsida!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Jonny »

Hej!

Jag kör med hygrolon i två burkar sen januari i år och är jättenöjd med det då jag försökt med epiweb tidigare. Skillnadetn är markant! Som Richard säger får du nog tänka om lite, hygrolon fungerar inte direkt som en disktrasa. Men prova går ju alltid. Ta hem lite och prova, jag tycker hygrolon är toppen!

/Jonny
Användarvisningsbild
FredrikSp
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Re: RE: Hygrolon?

Inlägg av FredrikSp »

Har precis startat ett vivarium med hygrolon limmat på frigolitbakgrund.
Vattnar bara högt upp i vivariumet och låter hygrolonet transportera vattnet.
Som sagt det har bara varit igång en vecka och mossan har precis börjat ta sig så vill inte säga för mycket än innan jag själv vet hur det kommer funka.
Men är man nyfiken på hur det ser ut kan man tjuvkika lite nu, tänkte skapa en ny tråd när det gått nån månad.
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... _7a3xQsLrM

Sent from my wphone using Board Express
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Hej Spångberg! Roligt att se alla bilder. Är det du som höll igång med pilgift på 90-talet?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Plantman
Började med grodor år: 2014

Inlägg av Plantman »

Tack!

Att det inte håller vatten som en wettex är ju dock bra, jag läste nånstans att det kunde droppa och försökte komma på ett sätt att använda det till något. Att det bara är fuktigt låter ju helt perfekt! Finns det något negativt med Hygrolon? (Mer än 30cm lyftförmåga vore såklart grymt men förutom det.) Utseendet bla...

För ett vivarium t.ex. utan pump tänkte jag mig två eller fler vattenreservoarer på olika höjd, som ett slags hyllsystem. 30cm högt är ju som ni säger för lågt. Hur långt åt sidorna tar det vattnet? Lyfter den 30 högt och tex 60 brett ifall man har vattenreservoaren i ena hörnet?

Hur stora partiklar kan det lyfta?
Ifall man har Hygrolon i taket och leder det neråt så lär det väl droppa då det är mättat?

Grymt inspirerande bilder Spangberg! Det är något liknande jag tänkt mig när jag bygger vivarium. Vattendel med pump som lyfter vattnet och så ett vattenfall/bäck. Helst fiskar eller annat som klarar att göda växterna och rena vattnet. Vore perfekt om det går att leda lite filtrerat vatten med Hygrolon som får droppa i en liten behållare där grodorna kan dricka. Eller kan de dricka ur vattnet där fiskarna är?

Hittade en mossa på Poisondart.co.uk som är framtagen för bonsaiträd. Jag tänker att den kanske klarar vår torra luft inomhus efter att den blivit etablerad? T.ex. på en "stubbe" som är klädd i Hygrolon och fylld med vatten. Det här är alltså tänkt att stå ute i rummet på ett fat.

Det kanske blir lite rörigt ibland då jag har flera olika ideer i huvudet nu. Det jag har tänkt prova är vivarium, stubbe/sten som dekoration samt en vägg där det ska växa bräken och andra epifyter. Väggen ska också klara av att stå i ett rum. (Jag tar alltså gärna emot tips på växter som klarar torrare luft. De flesta på Bens Jungle mm är väl växter som vill ha mycket hög luftfuktighet?)
Användarvisningsbild
FredrikSp
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Re: RE: Hygrolon?

Inlägg av FredrikSp »

Nej det måste vara en annan Spångberg :) det här är mitt första riktiga vivarium.

Sent from my wphone using Board Express
MartinF
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MartinF »

Hygrolon e helt grymt! Där har Micke lyckats kanon bra
har intrett flertalet brukar med hygrolon både väggar och bottnar (bottnar har jag lagt en epiweb och sen hygro ovanpå)
Be kind rewind.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Har du några bilder på hur det blivit efter en stund?
/Patrik
MartinF
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Inlägg av MartinF »

om du menar mig kan jag fota lite imorrn
Be kind rewind.