Hej allihopa!!nu är det så här jag köpte flyger på exposthlm som tydligen hade med sig parasiter som jag nu inte får bort från mina odlingar trots att jag har gjort mig av med alla mina gammal flugburkar och köpt nya samt torkat/putsat o ja allt känns det som.. Vad gör man snälla hjälp mig för jag blir snart tokig
Mvh olle
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Parasiter bland flugorna
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Re: Parasiter bland flugorna
Parasiter = kvalster? Se t.ex. här: forum/viewtopic.php?f=13&t=1925.
Min erfarenhet är att man blir av med kvalster genom att
1. använda sig av något av tricksen i nämnd tråd under några generationer av flugkulturer
2. sätta nya kulturer med bara de av de gamla som har minst antal kvalster (och då följer punkt 1)
3. alltid stryka parafinolja runt burkarnas hals för att undvika att de sprider sig.
Jag hade också kvalster för några år sedan men aldrig mer sedan jag gick igenom den proceduren. För att korta ner den, dvs undvika 1 och 2, kan du börja om från noll med någon kvalsterfri kultur som du får av en hjälpsam grodbroder. Om någon bor i närheten är det ju förhållandevis enkelt. Men se i så fall till att du slänger de infekterade kulturerna och torkar ordentligt innan du börjar om, för att inte hamna i samma situation igen.
Min erfarenhet är att man blir av med kvalster genom att
1. använda sig av något av tricksen i nämnd tråd under några generationer av flugkulturer
2. sätta nya kulturer med bara de av de gamla som har minst antal kvalster (och då följer punkt 1)
3. alltid stryka parafinolja runt burkarnas hals för att undvika att de sprider sig.
Jag hade också kvalster för några år sedan men aldrig mer sedan jag gick igenom den proceduren. För att korta ner den, dvs undvika 1 och 2, kan du börja om från noll med någon kvalsterfri kultur som du får av en hjälpsam grodbroder. Om någon bor i närheten är det ju förhållandevis enkelt. Men se i så fall till att du slänger de infekterade kulturerna och torkar ordentligt innan du börjar om, för att inte hamna i samma situation igen.