Är (som de senaste åren) i planeringsstadiet av ett vivarium då man lätt går igång på alla snygga bilder på växter djur och inredningar.
Har två akvarium som har en botten på 40x40cm och höjden 70cm som borde funka perfekt till ett första vivarium men hur går det med konden mm då jag endast har öppning i toppen.
Kan det funka med fläkt eller måste man ha ventilation under frontrutan för att slippa kondensvatten?
Mvh Pär
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ventilation/luftcirkulation?
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: Ventilation/luftcirkulation?
Jag är i ungefär samma läge som du, man borde kunna sätta nät uppe och nere med luckor/dörrar emellan dessa så borde man få någorlunda lagom ventilation.
Ett alternativ är att ta bort ena kortsidan och använda denna ände som "uppåt" på terrariet, då kan man sätta ventilation i taket och nere under dörren, lite snyggare kanske.....dessutom kan man få till UV-ljus genom nättaket med.....
Ett alternativ är att ta bort ena kortsidan och använda denna ände som "uppåt" på terrariet, då kan man sätta ventilation i taket och nere under dörren, lite snyggare kanske.....dessutom kan man få till UV-ljus genom nättaket med.....
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
En datorfläkt borde räcka gott och väl. Mitt Exoterra, som har ungefär samma mått som du nämner, har en ventilationsslits vid främre delen av täckglaset på ungefär 4 cm (jag har använt insektsnät och två bitar vanlig svart poster-ram för att bygga ett "lock" till ventilationsslitsen) samt ett fasat hörn vid bakre delen av täckglaset. Vid det fasade hörnet har jag satt en 80mm datorfläkt som jag kör på 4,5V för att få ner effekten. Det bortskurna glaset i hörnet motsvarar ungefär halva fläktens yta, om det framgår vad jag menar med det. Den ventilationen räcker gott och väl, dock kan det vara en idé att ha en minuttimer eftersom fläkten drar ner luftfuktigheten till under 60% på drygt 7-10 min. Också värt att notera är att fläkten är monterad så att den suger ut luft ur terrariet, inte blåser in.
Jag har kört mitt terrarium med denna design i knappt en månad nu, jag får lite kondensdimma när jag precis sprayat eller kört regnsystemet men det försvinner mycket snabbt om jag sätter igång fläkten. I vanliga fall kör jag dock inte fläkten manuellt, den går automatiskt en kort stund c:a 5 ggr per dag med några timmars mellanrum.
Jag har kört mitt terrarium med denna design i knappt en månad nu, jag får lite kondensdimma när jag precis sprayat eller kört regnsystemet men det försvinner mycket snabbt om jag sätter igång fläkten. I vanliga fall kör jag dock inte fläkten manuellt, den går automatiskt en kort stund c:a 5 ggr per dag med några timmars mellanrum.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Är det någon som har provat att nano-behandla glasen?
Ni vet, sån där behandling som sägs hålla vindrutan på bilen fri från vatten. Med en sådan behandling borde imman snabbt bilda vattenpärlor som rinner av glaset.
Ni vet, sån där behandling som sägs hålla vindrutan på bilen fri från vatten. Med en sådan behandling borde imman snabbt bilda vattenpärlor som rinner av glaset.
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
tummen
Innehåller inte sådana medel kemikalier? Verkar lite vanskligt att använda det inuti terrarier...?Carlsson skrev:Är det någon som har provat att nano-behandla glasen?
Thomas
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Jo, man kan nog inte göra det när det finns grodor i närheten. Tanken var kanske mera att behandla när man bygger ett nytt terrarie. När behandlingen är färdig, torkad, färdigreagerad eller hur det nu går till, så borde det inte vara några emissioner.
mvh Thomas
-
tummen
och det löser inte ut några kemikalier när det blir fuktigt igen heller?Carlsson skrev:Jo, man kan nog inte göra det när det finns grodor i närheten. Tanken var kanske mera att behandla när man bygger ett nytt terrarie. När behandlingen är färdig, torkad, färdigreagerad eller hur det nu går till, så borde det inte vara några emissioner.
Thomas