Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Gråsugga
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Gråsugga
Hittade tre stycken gråsuggor cirka 1 cm, långa i mitt Ranitomeya terrarium. Ska man försöka få bort dom eller är dom bara nyttiga? Kan de bli för många?
/Patrik
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Re: Gråsugga
Normalt är de till stor nytta. Nyttig mat och tar hand om alla slags mat- och växtrester i terrariet. Den större, mycket snabba mörkbruna arten (en av de som såldes av Springhalen så länge de höll på) kan dock i vissa fall ställa till med besvär i Ranitomeyaterrarier. Jag har upplevt att grodorna inte lyckades hålla dem i schack (eftersom de bara kan äta de minsta gråsuggorna). Gråsuggorna blev allt fler och började äta upp levande växter samt jaga flugor och annat. Det var helt bisarrt att se, särskilt när jag hade en filmburk med lite flugmat i i terrariet. Där blev det fluglarver som så småningom kröp ur filmburken. Gråsuggorna hade svårt att komma åt dem (de kan inte klättra på plast) men när en larv kom inom deras räckhåll högg de till och det blev en kamp som bara hade en vinnare.
Hur som helst, jag tycker du ska ta det lugnt och kolla vad som händer. Att få bort dem är ändå nästan omöjligt om du inte vill starta om terrariet från början, och vanligtvis är det som sagt inte ens önskvärt.
Hur som helst, jag tycker du ska ta det lugnt och kolla vad som händer. Att få bort dem är ändå nästan omöjligt om du inte vill starta om terrariet från början, och vanligtvis är det som sagt inte ens önskvärt.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Re: Gråsugga
Ok bra att veta. Har en liten kokosnöt som ingen groda är i (i början var det en som var där). Gråsuggorna håller till i den.
/Patrik