Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Jag blir tokig...
- tegnér
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 36 gånger
- Har fått tack: 27 gånger
- Kontakt:
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Re: Jag blir tokig...
En del fukt är rätt. För mycket, då lblöts den upp och lossnar. För lite, då spricker den och lossnar. Säger jag som har leran i 10 av mina 11 lite större burkar. Jag brukar dock alltid lägga lite silikon-strängar på glaset för att ge leran lite stöd, och avslutar gärna med en tunnXaxim-remsa, också som stöd.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
- UrbanV
- Har gett tack: 4 gånger
- Har fått tack: 1 gång
Re: Jag blir tokig...
Min erfarenhet är att det viktigaste är att INTE fukta blandningen under den tid den härdar, då lakar man ur "bindemedlet". När den väl torkat efter applicering kan den vara hur torr eller blöt som helst, sitter som berget. Detta ger dock en hel del torksprickor, dessa kan man fylla igen i en andra applicering. Materialet expanderar och sprickorna försvinner när det återfuktas, men det är ju inte alltid som alla ytor hålls fuktiga av bevattningssystemet. Skall kanske nämna att jag inte längre köper färdigblandat utan blandar till mixen själv.LarsH skrev:En del fukt är rätt. För mycket, då lblöts den upp och lossnar. För lite, då spricker den och lossnar. Säger jag som har leran i 10 av mina 11 lite större burkar. Jag brukar dock alltid lägga lite silikon-strängar på glaset för att ge leran lite stöd, och avslutar gärna med en tunnXaxim-remsa, också som stöd.
- FredrikSp
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Re: RE: Jag blir tokig...
Den fungerar också väldigt bra att blöta upp ordentligt och smeta på epiweb så man slipper den tråkiga färgen direkt.
Sent from my wphone using Board Express
Sent from my wphone using Board Express