Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Klorinbad?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Robert M
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012

Klorinbad?

Inlägg av Robert M »

Läste för ett tag sedan på Dendroboard att man ska sänka ner nyinköpta växter i någon form av klorinbad.

Någon som vet mer om detta?

Orsak till varför och i så fall vilken dosering skall man ha?
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

Re: Klorinbad?

Inlägg av RogerL »

Det kan nog funka. Jag har alltid växterna i karantän om de ska in i ett terrarie som jag inte är beredd att riva ut. Jobbigt kanske men värt det om du provat på ohyra som nemertiner nån gång. Roger
Robert M
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012

Inlägg av Robert M »

Vad menas med karantän på växter?

Ursäkta, men jag är ju rätt ny på detta..

Har för tillfället en burk igång med fyra Galac's och där rullar det på fint. ( peppar, peppar..)

Har haft en andra burk igång sedan i september, dock inga grodor än men det är snart på gång iom Groddagen i Gränna. :D

En tredje burk skall planteras med nya växter ifrån Ben's Jungle som ankom mitt hem idag.

Därav min nyfikenhet kring descinficering av växter.
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

Inlägg av RogerL »

Jag har växter i ett tomt akvarie i en eller flera månader innan de får flytta in i ett terrarie. Sköljer dessutom bort all medföljande jord. Roger
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Jag har också blivit rätt paranoid, mest pga nemertiner. De skadar ju inte grodorna på ett direkt sätt men de gör det omöjligt att etablera hoppstjärtar i terrariet och äter även upp massvis med flugor och bladlöss. Ju mer du matar desto mer mask och man blir bara av med dem genom riva ut allt (eller torka ut allt, vilket i princip är samma sak).

Mina metoder: Om möjligt tar jag bara små skott av nya växter istället för att använda hela. Det funkar bra när man har begonier, ormbunkar o.dyl. Bromelior befriar jag i vanliga fall från all jord, tvättar av dem ordentligt och ställer dem sedan på en hylla från ett antal dagar upp till 4 veckor beroende på art och storlek tills de har blivit riktigt torra även djupt inne i bladvecken. Det kan ta länge och bromelian kan börja se illamående ut men till skillnad mot ohyran klarar den det utan allt för stora problem. Efter några veckor i terrariet ser den normal ut igen. Även många orkidéer kan behandlas på det sättet, framför allt Bulbophyllum som t.o.m. brukar uppskatta en sådan torrperiod. Och för allt annat finns Rogers karantänmetod. Många vägar leder till Rom. Försiktigast borde man vara med växter som kommer från andras grodterrarier, typ sådant man får med sig när man hämtar grodor hos någon.
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Re: Sv: Klorinbad?

Inlägg av MarcusL »

Jag klorinbadar växter innan dom får flytta in. 19 delar vatten och 1 del klorin. Sen i med växten en liten stund. En liten stund kan vara 1-5min beroende på växt. Kraftiga bromelior kör jag 4-5min utan problem det enda som jag haft ihjäl genom klorinbad är en begonia sp med ludna blad. Efter badet måste man skölja noga och låt torka ordentligt.

/Marcus
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: Sv: Klorinbad?

Inlägg av MattiasS »

Gör det samma men inte lika länge. För vissa mjukare växter tål det inte riktigt. Är ett enkelt och relativt säker metod. Kan offra någon växt bara som Frank skriver man slipper dessa jäkla maskar.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skriv svar

Återgå till "Växter"