Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Kvalster i hoppstjärtkulturer
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Kvalster i hoppstjärtkulturer
Har haft dom sen sommarens kvalster explosion då det var kvalster i allt. Men tänkte göra en rajd på både hoppstjärtar och flugkulturer då jag nu har plats och tid att försöka bli av med smittan.
Flugorna fixar jag utan några större problem men hur f-n får man till en ren hoppstjärtskultur. Så tips mottages gärna. Har några planer men vet ej om dom fungerar bla att "stjäla" hoppstjärtar från terrarierna och plantera i nya burkar.
- FredrikSp
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Re: RE: Kvalster i hoppstjärtkulturer
Läste den här på dendroboard kanske funkar
http://www.dendroboard.com/forum/food-f ... tails.html
Sent from my wphone using Board Express
http://www.dendroboard.com/forum/food-f ... tails.html
Sent from my wphone using Board Express
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
Re: Kvalster i hoppstjärtkulturer
Skulle tro att du måste köpa nya friska kulturer om du vill bli av med kvalstren. Jag har kvalster i mina burkar med hoppisar med men diskar helt enkelt burkarna varje vecka (behåller samma innehåll i burken, fast diskar inte det såklart
) så håller man kvalstren under kontroll.
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Jag har fått för mig att om man kör kol och vatten så får man inga problem med kvalster. Jag kör bara med kol och vatten, men är ny i branschen. Bara ett halvår. Då kvalstrena inte kan simma.
/Patrik
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
Hur tänker du då? Jag har en burk med vatten i botten och sedan kol på och kvalstren sitter på kolen och på plastburken.
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Det är vad jag läst inte upplevt själv. Andra kanske har något med mera erfarenhet.
/Patrik
- MarcusL
- Styrelse

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 45 gånger
- Har fått tack: 78 gånger
Exelon skrev:Har haft dom sen sommarens kvalster explosion då det var kvalster i allt. Men tänkte göra en rajd på både hoppstjärtar och flugkulturer då jag nu har plats och tid att försöka bli av med smittan.Flugorna fixar jag utan några större problem men hur f-n får man till en ren hoppstjärtskultur. Så tips mottages gärna. Har några planer men vet ej om dom fungerar bla att "stjäla" hoppstjärtar från terrarierna och plantera i nya burkar.
Det enklaste och snabbaste måste ju vara att starta om från början. Pensla flytande paraffin längs kulturerna och ställ dom på en frigolitskiva för att försöka undvika framtida invasioner.
/Marcus
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har fått tack: 1 gång
Dom knallar väl på ytspänningen som hoppstjärtarna gör skulle jag tro.redina skrev:Jag har fått för mig att om man kör kol och vatten så får man inga problem med kvalster. Jag kör bara med kol och vatten, men är ny i branschen. Bara ett halvår. Då kvalstrena inte kan simma.
Hade varit sommar eller iaf varmare väder hade jag gjort det(beställt nya). Men nu bor jag ju inte vidare centralt(läs åt h-vete)Manhandle skrev: Det enklaste och snabbaste måste ju vara att starta om från början. Pensla flytande paraffin längs kulturerna och ställ dom på en frigolitskiva för att försöka undvika framtida invasioner.
/Marcus
Porcelain: frigolit är väldigt "torrt" så kvalsterna torkar ut och dör.
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Hoppstjärtar och kvalster är INGEN bra kombination. Får man in rovkvalster är det kört. In med hela rasket i frysen innan det sprids. För att undvika kvalster. Ha hoppstjärtarna på behörigt avstånd från alla andra foderdjursodlingar, helst inte i samma rum. Håll också avstånd från terrarier och krukväxter(som ofta kryllar av rovkvalster). Skölj alltid av händer och armar innan ni rör hoppstjärtsodlingarna speciellt om ni rört andra foderdjursodlingar innan. Och kvalster går inte på vatten(utspädningen).