Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Flugburkar

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
RobbanJ
SDS-medlem
SDS-medlem

Flugburkar

Inlägg av RobbanJ »

Hej
Som nybörjare undrar jag hur ni har med locken till flugodlingen.
Har sett allt från disktrasor, skumgummi, tyger osv.
Måste det kunna komma in mängder med luft i burkarna ?
Eller fungerar det med ett tätslutande lock.
Hade mest i tanke om man hittade lock som passar till ölglas, men då blir det ju tätt.
Mest för enkelheten skull, då är det ju bara att kasta allt när omgången är över och man skall förnya odlingen.
Tänkte titta vad dom har på storcasharna typ Martin Olsson osv.
Har kort på MO och känner till en till där man inte behöver kort.
/Robban
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Flugburkar

Inlägg av HåkanP »

Finns många knep.
Viktigast är att tänka på är flugsmeten du blandar. Jäser den så bildas koldioxid (CO2) och ett lock som ventilerar kan vara ett måste och att förvara burkarna lutandes då CO2 är en tung gas som lägger sig under syre. Är det däremot ett recept på smet som ger små mängder CO2 eller rentav inget så kan det i stället vara en fråga om balans mellan vätskemängd i smeten vs lufttorkning. Tjockare skummgummi lock t.ex bevarar fukten i smeten bättre än tunt o.s.v.

Just nu testar jag med lock från creme fraiche och likande förpackningar som jag skär ett 4 cm hål i och sedan limar en 5 cm disktrase cirkel över. De locken passade perfekt på de plastmuggar jag använder och jag får ännu mer fluggor än innan... Med betoning på "passade"! Plötsligt var locken av lite annan modell och nu i veckan som gick invaderades jag av små, små flug-bebisar medans hus spindlarna har bråda dagar. :?

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
RobbanJ
SDS-medlem
SDS-medlem

Re: Flugburkar

Inlägg av RobbanJ »

:lol: Och hur populär var du då hemma
Håkan skrev:Finns många knep.
Viktigast är att tänka på är flugsmeten du blandar. Jäser den så bildas koldioxid (CO2) och ett lock som ventilerar kan vara ett måste och att förvara burkarna lutandes då CO2 är en tung gas som lägger sig under syre. Är det däremot ett recept på smet som ger små mängder CO2 eller rentav inget så kan det i stället vara en fråga om balans mellan vätskemängd i smeten vs lufttorkning. Tjockare skummgummi lock t.ex bevarar fukten i smeten bättre än tunt o.s.v.

Just nu testar jag med lock från creme fraiche och likande förpackningar som jag skär ett 4 cm hål i och sedan limar en 5 cm disktrase cirkel över. De locken passade perfekt på de plastmuggar jag använder och jag får ännu mer fluggor än innan... Med betoning på "passade"! Plötsligt var locken av lite annan modell och nu i veckan som gick invaderades jag av små, små flug-bebisar medans hus spindlarna har bråda dagar. :?

/Håkan
/Robban
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"