Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Problem med luftfuktighet

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
AlexL
Började med grodor år: 2012

Problem med luftfuktighet

Inlägg av AlexL »

Hej, jag är ny på detta forum och i grodhobbyn.

Jag har nyligen byggt ett terrarium som ska testas innan jag köper djur.
I det har jag ett vattenfall, regnsystem som går varannan timme i 16s, en fogger som går ca 1h morgon och kväll och en dubbelbotten. I växtväg är det ormbunke klätterfikus, lite köttätande och grön vitmossa.
Trots allt detta kan jag inte få upp fuktigheten på över 75%. Precis när jag starta allt så var det konstant på 87-90% men gick ner till ca 70% efter att jag hade planterat lite växter och röjt runt där inne. Sen gick det aldrig upp ordentligt igen.
Terrariet är väldigt tätt, mycket tätare än vad de man köper brukar vara. Kan det kanske vara fel på min hygro/termometer (exo terra)?

Mvh
Alex
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Re: Problem med luftfuktighet

Inlägg av RicardH »

Tror du har fel på hydrometern. Fler växter ger mer fukt, inte minde.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

Inlägg av RogerL »

Hej. Med stående vatten i dubbelbotten, regnsystem som går så ofta och dessutom fogger har du garanterat fel på fuktmätaren. Exo terra har kråglat flera ggr för mej. Funkar bra i början, men börjar sedan visa hejsan svejsan fuktighet, Roger
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 195 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Samma problem för mig med att ET mätaren havererar efter ett tag. Finns det någon bra där ute på marknaden?
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Tror inte ni behöver oroa er angående för låg luftfuktighet. Problemet är nog oftare tvärtom att vi har för fuktigt i våra terrarier. Mina duschas 3x1min per dag. Sedan blåser fläktarna in torr lgh luft ca 5x15min per dag. Grodorna trivs och förökar sig.
Robert M
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Robert M »

Om man som jag har väldigt hög luftfuktighet mellan 85 - 90%, ibland slår det tom över 90%.

Kan det bli för mycket?
AlexL

Inlägg av AlexL »

Tack för alla snabba och bra svar! Man tycker ju inte att luftfuktigheten kan bli så låg med allt.
Blir att köpa en ny! Ni vet ingen riktigt bra som man kan köpa? :)
Daniel_S
Började med grodor år: 2010

Inlägg av Daniel_S »

Håller med Bengt här!
Jag är också ny på pilgift, eller rättare sagt, har inga och har aldrig haft. Men dock har jag haft andra grodor, träffat folk som håller grodor av olika slag, jag förstår inte heller varför alla envisas att hålla så otroligt fuktigt till sina djur...
Tror de skulle må bra av lite sänkningar av fukt till och från. Regnskogar håller ju inte 90-100% som det troligen blir i mångas terrarium utan medel för en sydamerikansk regnskog ligger väl runt ca 75-85%.
Och det största problemet är väl när folk försöker få deras vivarium att hålla 90% så slutar det med att de istället sitter med ett "sumparium".
Jag tycker själv det kan vara svårt att hålla en högre luftfuktighet men inte få en lervälling till botten. speciellt i mindre burkar Det är ju iofs en helt annan disskussion

Så min åsikt är att sänk luftfuktigheten, helst varierad fuktighet, dag från dag, se och lär hur de lever i det naturliga.
Finns enkla sätt att göra detta, själv använder jag mig av digitala timers som går att ställa in för varje dag i veckan till mina regnsystem. Dessutom öppnar det upp möjligheten för fler arter av växter när man inte alltid har en swamp till botten.
AlexL

Inlägg av AlexL »

Man kanske ska ligga mellan 75-85% istället då?
Det positiva med dubbelbotten som jag har är att det sällan eller aldrig blir blött i substratet utan bara fuktigt. Så det håller sig i luften :)
Daniel_S
Började med grodor år: 2010

Inlägg av Daniel_S »

A6lex skrev:Man kanske ska ligga mellan 75-85% istället då?
Det positiva med dubbelbotten som jag har är att det sällan eller aldrig blir blött i substratet utan bara fuktigt. Så det håller sig i luften :)
Det tycker iallafall jag.
Jo, dubbelbotten är en bra lösning som jag missat att göra på mina äldre mindre terrarier, det blir geggigt fort...
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"