Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Dysar/Duschmunstycken för fin dimma

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
JensJ
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Dysar/Duschmunstycken för fin dimma

Inlägg av JensJ »

Jag står i begrepp att skaffa ett duschsystem till terrariehyllan med 9 burkar. 8 av dessa har bottenyta 40*40 och den nionde 40*80. Till detta tänkte jag, på inrådan, införskaffa http://www.firstreptiles.se/pump-till-r ... mpen/130-0 som pump. Men till duscharna vill jag ha en fin dimma och där blir det knepigare. Har ni upplevt skillnad i olika munstycken. Trådarna på forumet handlar mer om hur enkla de är att ställa in (som jag har hittat i alla fall). En jag sett är http://www.terrarientechnik.de/E-N-T-Ra ... 2_241.html som kallas Fog-line (Lovande eller?)

Nåväl. Frågan är om det finns något märke som kan rekommenderas framför andra och i så fall vilket?
Mvh Jens
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Dysar/Duschmunstycken för fin dimma

Inlägg av HåkanP »

Vet inte om den ger dimma eller bara regn. Tycker de verkar drar mycket vatten (0,02L/m) för att vara en dim dysa?

//Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
LarsH
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Har provat några varianter, och fastnat för sortimentet Aquawarehouse tillhandahåller. Ger fin dimma jag uppskattar och deras pump HF-8367 är både väldigt tyst och mycket driftsäker.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
JensJ
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JensJ »

Håkan skrev:Vet inte om den ger dimma eller bara regn. Tycker de verkar drar mycket vatten (0,02L/m) för att vara en dim dysa?
Jag tyckte det lät som rätt lite med 20 ml/minut. Finns det de som ger ännu mindre alltså?
JensJ
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JensJ »

LarsH skrev:Har provat några varianter, och fastnat för sortimentet Aquawarehouse tillhandahåller. Ger fin dimma jag uppskattar och deras pump HF-8367 är både väldigt tyst och mycket driftsäker.
Bra tips. Har du även provat den från E.N.T som jag länkade till så att du kan jämföra?
Användarvisningsbild
LarsH
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Det har jag. Tror att pumpen är den samma mellan företagen, ang dysorna droppar båda lite, men AW ger total sett bättre dimma, mindre regn, men jag ska erkänna att jag snabbt fastnade för det Aquawarehouse säljer och har därefter inte haft behov av att testa flera leverantörer/märken.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

JensJ skrev:
Håkan skrev:Vet inte om den ger dimma eller bara regn. Tycker de verkar drar mycket vatten (0,02L/m) för att vara en dim dysa?
Jag tyckte det lät som rätt lite med 20 ml/minut. Finns det de som ger ännu mindre alltså?

Titta på herperschoise så har de lite lyxigare modell som drar väldigt lite.
JensJ
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JensJ »

Stämmer! Dock så var den för punktbevattning och små terrarier men 0.008 dl/minut kanske ska vara l/minut. Det är ändå 2.5 ggr mindre än E.N.T . http://www.herperschoise.se/product.htm ... gory_id=33
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

Frågade Magnus tidigare och han sa att de ska ge en väldigt fin dimma, inte som en luftfuktare men inget regn.
Vet att jag sett andra liknande på ett par ställen till som också ska ge extremt dimm-liknande duschar men har inte hittat sidorna än.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"