Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Dåliga dysor
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
- Har gett tack: 1 gång
Re: Dåliga dysor
Jag är 95% säker på att jag gör rätt med osmosen och att den fungerar som den ska. Märker ex inget kalk på rutorna.
Systemet ser ut såhär: Osmos->dunk som aldrig använts till något annat än osmosvatten->regnpump->dysor
Anledningen till att jag ville ha ett filter är för att jag har katt och jag vet att katthår har en tendens att ta sig in på alla möjliga och omöjliga ställen. Tänkte att om ett enda litet katthår kommer ner i duken (som dessutom har lock) så lär det väl inte vara bra för systemet.
Systemet ser ut såhär: Osmos->dunk som aldrig använts till något annat än osmosvatten->regnpump->dysor
Anledningen till att jag ville ha ett filter är för att jag har katt och jag vet att katthår har en tendens att ta sig in på alla möjliga och omöjliga ställen. Tänkte att om ett enda litet katthår kommer ner i duken (som dessutom har lock) så lär det väl inte vara bra för systemet.
-
porcelain
- SDS-medlem

Jag har inte provat tryckluft men har också tänkt den tanken.
I vilket fall så gjorde jag rent dysorna med nål och citron idag. Det kom ut både "beige-aktigt" skräp och svart skräp. Den ena dysen fick jag faktiskt helt ren tror jag, den fungerar bra nu. Den andra är det inte helstopp i längre men den fungerar inte optimalt. Kanske ska prova tryckluft och se om det blir bättre?
I vilket fall så gjorde jag rent dysorna med nål och citron idag. Det kom ut både "beige-aktigt" skräp och svart skräp. Den ena dysen fick jag faktiskt helt ren tror jag, den fungerar bra nu. Den andra är det inte helstopp i längre men den fungerar inte optimalt. Kanske ska prova tryckluft och se om det blir bättre?
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Mhm... Och en typ av mikroskopisk nål för arbete under mikroskop och 0,4 mm borr.PatrikNo skrev:Någon som provat att blåsa dysorna med tryckluft?
Mikronålen kan möjligen fungera på billigaste dysorna som är av enklare konstruktion men de jag sett och har är alla mer än ett dubbelkoniskt >< hål rakt igenom.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
-
porcelain
- SDS-medlem

Jag blåste ur en dysa igår (har tre munstycken till min dubbeldysa, tog med den skitigaste som jag inte rengjort) ska prova den under dagen 
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har fått tack: 1 gång
Re: Sv: Dåliga dysor
Finns små tandrengörare på typ 0.4-0.3 på apoteket som ser ut som piprensare. Använder själv dom till att göra rent mina airbrush munstycken som är på 0.35 mm. Kanske fungerar till detta med.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Prova med ultraljudsrengörning om du har eller har tillgång till.
Har själv en sådan här http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 800-p40491
Jag har den till att rengöra munstycken i kaffemaskinen, rengöra smycken och klockarmband av stål och andra svår rengörliga saker.
Har även använt den till att gör rent munstycken till förgasare.
Har själv en sådan här http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 800-p40491
Jag har den till att rengöra munstycken i kaffemaskinen, rengöra smycken och klockarmband av stål och andra svår rengörliga saker.
Har även använt den till att gör rent munstycken till förgasare.
/Robban
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Jag lyfter den här. Men istället för dåliga dysor skriver jag bra dysor. Jag har just plockat isär en Dusk dysa som täppt igen och putsat och lagt ihop på nytt och den fungerar utmärkt. sådant gillar vi.
P
P