Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Placering av termostatgivare
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Placering av termostatgivare
Jag har hittills haft mina givare till värmemattans termostat placerad under terrariet, direkt mot bottenglaset. Min tanke är nu att flytta in givarna direkt i terrariet. Det är givare av termistortyp som är helt vattentätade.
Frågan är var de ska placeras, i bottenmaterialet eller i luften? Helst vill jag ha dem i luften men jag är då rädd att det kan bli konstigheter pga avdunstningsfenomen om de blir fuktiga. Jag antar att direkt belysning också kan ge felvärden.
Hur har ni andra placerat era givare?
/Thomas/
Frågan är var de ska placeras, i bottenmaterialet eller i luften? Helst vill jag ha dem i luften men jag är då rädd att det kan bli konstigheter pga avdunstningsfenomen om de blir fuktiga. Jag antar att direkt belysning också kan ge felvärden.
Hur har ni andra placerat era givare?
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- Carlsson
Re: Placering av termostatgivare
Jag provar nu med att bädda in givaren i bottensubstratet. Verkar ge en ganska jämn temperatur i botten, 23,5-24,5 grader.
I luften cirka 10 cm upp får jag runt 21 grader, lite lågt känns det. Å andra sidan har jag bara en 11 W lågenergilampa så den ger inte mycket tillskottsvärme.
Nog måste det väl finnas fler som termostatstyr temperaturen med värmematta eller värmeslinga?
Erfarenheter?
/Thomas/
I luften cirka 10 cm upp får jag runt 21 grader, lite lågt känns det. Å andra sidan har jag bara en 11 W lågenergilampa så den ger inte mycket tillskottsvärme.
Nog måste det väl finnas fler som termostatstyr temperaturen med värmematta eller värmeslinga?
Erfarenheter?
/Thomas/
mvh Thomas
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Inga erfarenheter här i alla fall. 
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Har fått intrycket att de inte behövs för att lyset genererar tillräckligt med värme.
/Patrik
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Mina värmemattor är urkopplade, skaffade aldrig någon mer termostat annat än den jag har sen reptiltiden men planen var tänkt så. Värmemattorna är en säkerhet då jag endast har ett kall-garage som blir kallare då kylan slår till. Denna vinter hyffsat var mild mot förra då 16 grader uppmättes som kallast i detta rum.
Men resonemanget om termostat - På eller I bottensubstratet, bör vara tortt resonerar jag då vatten kyler och gärna där substratet eventuellt är tunnare. Vi vill ju inte förvandla botten till ett stekbord precis och då värme stiger så blir en för uppvärmd botten nästan en dödsfälla oavsett vad man håller för djur i terrariet. Kan du justera givaren, hysterias eller vad det heter, så kan givaren placeras var som på botten och sen får du mäta in tempen med en termometer så önskad temp stämmer med inställd på termostaten.
/Håkan
Men resonemanget om termostat - På eller I bottensubstratet, bör vara tortt resonerar jag då vatten kyler och gärna där substratet eventuellt är tunnare. Vi vill ju inte förvandla botten till ett stekbord precis och då värme stiger så blir en för uppvärmd botten nästan en dödsfälla oavsett vad man håller för djur i terrariet. Kan du justera givaren, hysterias eller vad det heter, så kan givaren placeras var som på botten och sen får du mäta in tempen med en termometer så önskad temp stämmer med inställd på termostaten.
/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
- Carlsson
Eftersom mina djur knappast visade sig så chansade jag på att dra ner på belysningen. Visserligen lade jag in lite mer gömställen samtidigt men jag har ändock fått intrycket att en mer dämpad belysning har lockat fram grodorna. Det eviga jagandet efter lumen och lux är väl egentligen mest för växternas skull, eller?PatrikNo skrev:Har fått intrycket att de inte behövs för att lyset genererar tillräckligt med värme.
Den dämpade belysningen och det mer gulaktiga ljuset känns dessutom lite mysigare.
/Thomas/
mvh Thomas
- Carlsson
Ett problem som jag ser det är att om givaren ligger på ytan (eller hänger i luften) och blir fuktig, för att sedan torka (med hjälp av tex en fläkt) så kommer avdunstningen att göra att givaren känner uppemot 5 grader lägre temperatur än vad det verkligen är. Resultatet blir att värmen slås på helt i onödan och kan i värsta fall ge skadligt hög temperatur på botten. Det troliga är väl att djuren i det läget flyr uppåt i terrariet så skadan är väl ändock begränsad. Det kan i varje fall inte vara bra att temperaturen varierar kraftigt.HåkanP skrev:Men resonemanget om termostat - På eller I bottensubstratet, bör vara tortt resonerar jag då vatten kyler och gärna där substratet eventuellt är tunnare. Vi vill ju inte förvandla botten till ett stekbord precis och då värme stiger så blir en för uppvärmd botten nästan en dödsfälla oavsett vad man håller för djur i terrariet. Kan du justera givaren, hysterias eller vad det heter, så kan givaren placeras var som på botten och sen får du mäta in tempen med en termometer så önskad temp stämmer med inställd på termostaten.
/Håkan
Det bästa vore nog att ha givaren liggande i ett stabilt klimat, exempelvis i vatten nere i bottensubstratet. Tyvärr har jag inte den möjligheten i de flesta av mina terrarier.
Nåväl, jag testar vidare med att ha givaren cirka 10-15 mm ner i bottensubstratet, samtidigt som jag mäter temperaturen på ytan och i luften på olika ställen/höjder. Kan tillägga att det inte finns några djur i burken just nu så det går att experimentera enkelt.
/Thomas/
mvh Thomas
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Hej Thomas!
Intressant diskussion. Jag hade i början alltid mina givare där jag ville mäta temperaturen, i terrariet, och det går bra så länge man INTE har värmemattor. (alltså keramisk värme/värmelampor). Det är mkt lätt att spräcka bottenglaset med värmemattor. Mkt enkelt. Därför skulle jag låta givaren ligga kvar om jag var du.
Intressant diskussion. Jag hade i början alltid mina givare där jag ville mäta temperaturen, i terrariet, och det går bra så länge man INTE har värmemattor. (alltså keramisk värme/värmelampor). Det är mkt lätt att spräcka bottenglaset med värmemattor. Mkt enkelt. Därför skulle jag låta givaren ligga kvar om jag var du.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Carlsson
Visst är det en intressant diskussionRicardH skrev:Hej Thomas!
Om jag förstår dig rätt så har du haft givaren placerad i luften. Risken är då att givaren blir fuktig, tex av duschning, varefter man får en avkylningseffekt då den torkar upp igen. Jag har mätt upp cirka 5 grader undertemperatur på termometergivarna under torkprocessen, i synnerhet om det samtidigt är luftrörelser av fläktar i terrariet. Termostaten blir då lurad att lägga på maximal värme i botten. Kanske detta är orsaken till din erfarenhet med spräckta bottnar? Se vidare resonemanget nedan.
Jag har använt värmematta i alla mina terrarier (utom ett) sedan jag började med hobbyn. Inga spräckta bottnar hittills, peppar, peppar .... Att använda värmematta/värmeslinga/värmelampa utan någon form av styrning skulle aldrig falla mig in. Om styrningen är en timer eller termostat har kanske ingen större betydelse även om det känns säkrare med en termostat då denna styr på den verkliga temperaturen i burken. En timer känner inte av omgivningens temperatur och kan därför ge mer värme än vad som är lämpligt.
Jag har dock svårt att se varför bottenglaset ska spricka under förutsättning att givaren är rätt placerad, dvs i närheten av värmemattan samt att fuktförhållandena vid givaren inte ändras. Att placera givaren i luften där den utsätts för omväxlande fukt och torka kan knappast vara bra. Skälet är att den visar helt fel temperatur då den torkar upp, tex via en luftdrag från en fläkt. Värmemattan tror då att det behövs värme och bränner på allt den har, vilket möjligen kan leda till en spräckt botten, i synnerhet om man har en värmeslinga där värmen blir koncentrerad just vid kabeln.
Risken att få en "stekhäll" i botten är för mig överdriven eller snarare omöjlig (så länge givare/termostat/matta fungerar som de ska). Det kan helt enkelt inte bli varmare vid botten än vad termostaten är inställd på. Skulle det ändå bli för varmt för djuren så kan de klättra uppåt i terrariet, såvida de inte där möts av överdriven värme från lampor. I min testburk har jag en 11 Watts lågenergilampa (jag vet att det är lite). Då bottentemperaturen är runt 23.5 grader visar lufttemperaturen cirka 10 cm upp från botten endast 21 grader. Temperaturen avtar alltså väldigt snabbt.
Den värmefolie jag använder är egentligen avsedd för elektrisk golvvärme. Den ger cirka 120 W/m2 (om jag minns rätt) vilket översatt till en bottenyta på 300*400 mm motsvarar drygt 14 Watt. Som en jämförelse kan nämnas att instrålningen från solen, i Sverige, på en horisontell yta en molnfri sommardag ligger på uppåt 1000 W/m2 (allt är dock inte värme).
Jag har sett att det förekommer att man lägger armaturer på glasskivor på toppen av burkarna (kanske mest i akvariesammanhang). Ett par ordentliga lampor i dessa armaturer måste ge ordentlig värme i glaset men det verkar inte spricka ändå, eller?
Sammantaget tror jag att risken för en spräckt botten pga värmematta, med termostat och rätt placerad givare, är överdriven. OK, jag vet att det har hänt, men min tro är att det då beror på ett ojämnt underlag eller kraftiga repor i glaset, inte bara värmemattan.
Att använda bottenvärme hjälper även till att hålla uppe luftfuktigheten i burken. Detta förutsätter att bottenmaterialet är ständigt fuktigt. Det behöver inte vara flytande vatten utan det räcker med genomfuktigt vilket ger 100 % relativ fuktighet i marken. Värmen tar helt enkelt denna fukt med sig upp i luften.
Summa summarum så tror jag att det är bra med undervärme, med fördel för värmematta framför värmeslinga pga att den senare riskerar att ge ojämn värmefördelning över bottenglaset. En förutsättning är att termostaten är rätt placerad, där den inte riskerar att utsättas för omväxlande uppfuktning/uttorkning eller värmestrålning från lampor. Enligt min mening bör den alltså placeras i bottenmaterialet någonstans mittemellan bottenglaset och ytan, samt att bottenmaterialet hålls konstant fuktigt. Naturligtvis behöver temperaturen i terrariet hållas under uppsikt med en termometer i vilket fall som helst.
Jag kan tillägga att mina givare hittills varit placerade mellan värmefolien och en underliggande frigolitskiva. Detta har fungerat bra men ger nackdelen att givaren väldigt snabbt når från-temperaturen, vilket i sin tur innebär att värmen i terrariet inte når dit jag vill. Mina termostater kan ställas på, nominellt, max 30 grader. Genom att placera givarna direkt i terrariet styrs temperaturen mer direkt.
Om ni har synpunkter på mitt resonemang, såväl bu som bä, så är allt välkommet. Det är ju faktiskt så, som någon uttryckte det, ibland har man otur när man tänker.
Oops, det blev mycket text men är man inspirerad så är man
/Thomas/
mvh Thomas