Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Placering av termostatgivare
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Re: Placering av termostatgivare
Har sett sprucken botten på enstaka terrarie förr (inte minna) men på den tiden var värmematta något med brutal-effekt på elräkningen och styrde oftast av en timer enbart.
Och jag har även sett värmematts-dödade reptiler, tyvärr oftare än jag såg spruckna terrarier.
(glömde detta i tidigare svar)
Varsamhet och eftertanke fick mig till att köra svaga värmemattor och de täcker MAX halva botten ytan. Hade som jag skrev endast en matta igång förra vintern, men det gick utmärkt med halv täckning av botten och alternativet för grodorna till att själva välja var de vill vistats.
/Håkan
Och jag har även sett värmematts-dödade reptiler, tyvärr oftare än jag såg spruckna terrarier.
(glömde detta i tidigare svar)
Varsamhet och eftertanke fick mig till att köra svaga värmemattor och de täcker MAX halva botten ytan. Hade som jag skrev endast en matta igång förra vintern, men det gick utmärkt med halv täckning av botten och alternativet för grodorna till att själva välja var de vill vistats.
/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Jag har aldrig använt värmematta. Däremot har jag ofta använt värmen från lysrörsdrosslarna. Har haft dessa monterade i hyllan under terrariet, men ca 10 mm ner (alltså inte i direkt kontakt med glaset) och med luftspalter i frigolitskivan som fördelat värmen.
Termostat: svar ja! - men hängande inne i terrariet. Helst skyddade för direkt stänk från regnsystem. I teorin kan dom ha varit fuktiga vid något tillfälle, och följaktligen något avkylda om fläktarna varit i gång. Men i s f har ju grodorna också haft samma kylningseffekt.
JULA har en pistolliknande fjärrtermometer som man kan rikta mot olika punkter i terrariet och avläsa temperaturen på en display. Detta är mycket upplysande, för temperaturen är ofta mycket olika i olika delar av burken. Skuggade partier är flera grader kallare än de belysta.
Slutligen: grodorna flyttar sig till uthärdliga platser om det skulle vara för varmt här och där. I regnskogen förekommer 'solfläckar' som man ser grodorna röra sig i, men dom hoppar in i skuggan då och då.
LarsÖ
(Sent via mental telepati)
Termostat: svar ja! - men hängande inne i terrariet. Helst skyddade för direkt stänk från regnsystem. I teorin kan dom ha varit fuktiga vid något tillfälle, och följaktligen något avkylda om fläktarna varit i gång. Men i s f har ju grodorna också haft samma kylningseffekt.
JULA har en pistolliknande fjärrtermometer som man kan rikta mot olika punkter i terrariet och avläsa temperaturen på en display. Detta är mycket upplysande, för temperaturen är ofta mycket olika i olika delar av burken. Skuggade partier är flera grader kallare än de belysta.
Slutligen: grodorna flyttar sig till uthärdliga platser om det skulle vara för varmt här och där. I regnskogen förekommer 'solfläckar' som man ser grodorna röra sig i, men dom hoppar in i skuggan då och då.
LarsÖ
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Grejen med mitt resonemang runt placering av givaren är att den (givaren) ska ha en konstant fuktighet runt sig. Det kan antingen vara helt torrt eller helt fuktigt, dvs 100% RF.LarsÖ skrev:Termostat: svar ja! - men hängande inne i terrariet. Helst skyddade för direkt stänk från regnsystem. I teorin kan dom ha varit fuktiga vid något tillfälle, och följaktligen något avkylda om fläktarna varit i gång. Men i s f har ju grodorna också haft samma kylningseffekt.
LarsÖ
Att grodorna råkar ut för samma kyleffekt har egentligen inte med grundproblemet att göra eftersom det inte är de (grodorna) som styr effekten på värmemattan. Däremot kan värmemattan bli lurad att tro att det är betydligt kallare i terrariet än vad det är om givaren kyls ner av luftdraget.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Om vi pratar om kondens så är det ju så att: 1. Om termistorn är kallare än omgivande (fuktig) luft så kan det kondensera vatten på termistorn. Då lämnar detta vatten över sin ångbildningsvärme till termistorn som alltså värms upp av processen. 2. Om termistorn är varmare än sin omgivning, och luften inte är fullt mättad, så kommer ev kondens på termistorn att avdunsta, vilket stjäl värme från termistorn ('svettningseffekten').Carlsson skrev:Däremot kan värmemattan bli lurad att tro att det är betydligt kallare i terrariet än vad det är om givaren kyls ner av luftdraget.
/Thomas/
Du kan nog inte räkna med några våldsamma skillnader mellan termistorns temp och luftens dito.
/LarsÖ
- Carlsson
Först ett klargörande; det kan aldrig bli kondens på ett föremål som är varmare än omgivande luft, oavsett mättnadsgrad i luften. Jag tror inte att du menar kondens utan snarare nedfuktning av annan orsak, tex duschning.LarsÖ skrev:Om vi pratar om kondens så är det ju så att: 1. Om termistorn är kallare än omgivande (fuktig) luft så kan det kondensera vatten på termistorn. Då lämnar detta vatten över sin ångbildningsvärme till termistorn som alltså värms upp av processen. 2. Om termistorn är varmare än sin omgivning, och luften inte är fullt mättad, så kommer ev kondens på termistorn att avdunsta, vilket stjäl värme från termistorn ('svettningseffekten').Carlsson skrev:Däremot kan värmemattan bli lurad att tro att det är betydligt kallare i terrariet än vad det är om givaren kyls ner av luftdraget.
/Thomas/
Du kan nog inte räkna med några våldsamma skillnader mellan termistorns temp och luftens dito.
/LarsÖ
Det är detta senare fall som jag pratar om, dvs att givaren (termistorn) utsätts för en vattenfilm. Orsaken är troligen, som sagt, duschning. Den energi som krävs för att denna fukt ska ombildas till ånga, tas främst från givaren. Ett samtidigt luftdrag från en fläkt ger ofrånkomligen en rejäl temperatursänkning på givaren, som därmed triggar värmemattan. OK, någon längre tids "extra" uppvärmning blir det nog inte fråga om, så betydelsen för terrariets temperatur är måhända marginell.
/Thomas/
mvh Thomas
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Hur kan det bli en rejäl temperatursänkning om det blåser på givaren? Är det inte den temperatur som luften har som kommer nå givaren? Människor kan få en upplevd temperatursänkning när det blåser, men det har ju att göra med att människor har luftvärmelager runt kroppen, som blåser bort.Carlsson skrev:Ett samtidigt luftdrag från en fläkt ger ofrånkomligen en rejäl temperatursänkning på givaren, som därmed triggar värmemattan.
/Thomas/
P.S. jag på en av mina burkar en värmematta fasttejpad på baksidan. Är det dumt?
/Patrik
- Carlsson
Den "flytande" fukt som finns på givaren vill avdunsta, dvs övergå till vattenånga. För att detta ska kunna ske måste det tillföras energi. Den energin tas till största delen från underlaget i form av värme, vilket har till följd att underlaget kyls ner.PatrikNo skrev:Hur kan det bli en rejäl temperatursänkning om det blåser på givaren? Är det inte den temperatur som luften har som kommer nå givaren? Människor kan få en upplevd temperatursänkning när det blåser, men det har ju att göra med att människor har luftvärmelager runt kroppen, som blåser bort.Carlsson skrev:Ett samtidigt luftdrag från en fläkt ger ofrånkomligen en rejäl temperatursänkning på givaren, som därmed triggar värmemattan.
/Thomas/
P.S. jag på en av mina burkar en värmematta fasttejpad på baksidan. Är det dumt?
Det behövs egentligen ingen luftström för att detta fenomen ska inträffa, så länge luftfuktigheten är under mättnad, dvs RF är mindre än 100%. Med luftdrag sker det dock snabbare och häftigare.
Människohuden har en liknande funktion. Är kroppen för varm så svettas man, svett som vid avdunstningen tar värme från underlaget och därmed kyler kroppen. När det blåser blir det ännu effektivare.
Jag ser inget skäl till att ta bort värmemattan så länge du ser till att den inte löper amok, via timer eller ännu bättre en termostat.
/Thomas/
mvh Thomas
-
MartinF
- SDS-medlem

- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
intressant...
När jag började med terrarium ungefär samtidigt som dacka fejden eller om det var engelbreckt aja till saken - jag det var fick jag rådet att använda så lite bottenvärme som möjligt då det ej är en naturlig värme överhuvudtaget såvida jag inte hade ökendjur som kryper upp på upphettade stenar. så det mantrat har jag levt efter det - enda värmen jag tillför förutom belysning är en doppvärmare om jag har en stor vattendel
När jag började med terrarium ungefär samtidigt som dacka fejden eller om det var engelbreckt aja till saken - jag det var fick jag rådet att använda så lite bottenvärme som möjligt då det ej är en naturlig värme överhuvudtaget såvida jag inte hade ökendjur som kryper upp på upphettade stenar. så det mantrat har jag levt efter det - enda värmen jag tillför förutom belysning är en doppvärmare om jag har en stor vattendel
Be kind rewind.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Riktigt. Men det kan ju ha blivit kondens tidigare om luften då var varmare än termistorn och fuktigheten var hög. Det är ju detta som sker på glasrutorna vid temperatursvängningar. Men nu är vi väldigt 'nitpicking' ...Carlsson skrev:Först ett klargörande; det kan aldrig bli kondens på ett föremål som är varmare än omgivande luft, oavsett mättnadsgrad i luften.LarsÖ skrev: ... 2. Om termistorn är varmare än sin omgivning, och luften inte är fullt mättad, så kommer ev kondens på termistorn att avdunsta, vilket stjäl värme från termistorn ('svettningseffekten').
/LarsÖ
/Thomas/
/LarsÖ
- Carlsson
Absolut, och därmed känns det som det är färdigutrett om den saken.LarsÖ skrev:Riktigt. Men det kan ju ha blivit kondens tidigare om luften då var varmare än termistorn och fuktigheten var hög. Det är ju detta som sker på glasrutorna vid temperatursvängningar. Men nu är vi väldigt 'nitpicking' ...Carlsson skrev:Först ett klargörande; det kan aldrig bli kondens på ett föremål som är varmare än omgivande luft, oavsett mättnadsgrad i luften.LarsÖ skrev: ... 2. Om termistorn är varmare än sin omgivning, och luften inte är fullt mättad, så kommer ev kondens på termistorn att avdunsta, vilket stjäl värme från termistorn ('svettningseffekten').
/LarsÖ
/Thomas/
/LarsÖ
/Thomas/
mvh Thomas